Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gratulerer med debuten, og jeg syntest bilen har blitt fin!

Svensk co-pilot/kartleser?

Takk.

Ja kartleseren er opprinnelig fra Skåne. Han har bodd her i Stavanger siden en eller annen gang på 90 tallet, så han snakker svavangersk. Det er en av mine nærmeste kompiser, og han er veldig flink med metallarbeid. Det er også han som har sveist buret + mye annet...

• 2 months later...
  • Svar 242
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nå sitter jeg her på jobb i Afrika og gleder meg til neste helg. Bilen ble klargjort for ny dyst her i uken. 28.Juli er det Rally Grimstad, og vi har start nr. 34.

Mer info om løpet på www.rally.no/grimstad

Der kommer det ogå resultater (live). Bilen er fremdele "bare" en 318i. Det har ikke blitt tid til å sette i is-motor enda. Men denne gangen er motoren mye friskere enn på Rally Stavanger, og diffen fra Diffsonline er endelig montert. Kortere utveksling gjør underverker for en undermotorisert bil. Det er også mye mer effektivt med 40% sperre enn standard. Nye stoler og seler er montert, og masse understellsdeler og ledd er skiftet for å få den litt mer fast i fisken. Det er fremdeles langt igjen i utviklingen av denne bilen, men det kommer nok mer etter hvert. :D

Skrevet

Ja, nå er det kun få timer til løpsstart. Vi har kjørt gjennom etappene en del ganger i ettermiddag, og bilen har vært på teknisk kontroll. Så langt er alt vel. Etappene her er jo supergromme, så det er bare å glede seg :D

Skrevet

Will do. Men vi skal nok kjøre for å få mest mulig trening ut av det. Så fokus er på andre ting enn raske tider. (Høres jo helt feil ut). Men vi trenger å bygge opp litt selvtillit, tillit til bil og oss i mellom. Det er MYE som skal klaffe for at det skal gå fort. Det kommer nok etter hvert :-)

Skrevet

Vi endte til slutt som nr 53. Det var litt under 90 startende. Mange brøt.

Mot slutten av SS2 (av 4) kom det en grov ulyd i drivverket bak et sted. Men vi kom oss til mål. Måtte bare ta det litt rolig. Hadde det helt topp :D og gleder oss til neste kjøring.

Skrevet

sto mellom skikanen og starten på ss1. var mye gromt og se.

syns det gikk ganske frisk med deg selv med lite motorkraft.

grattis med gjenomført løp og lykke til videre.

Skrevet

Takk.

Nå er vi i gang med å bytte motor.

I den forbindelse dukket det opp et par små hindringer i veien.

Mellomakselen er forskjellig på M40 og M42. M42 bruker M12 1,5 58 skruer/muttere på hardyskiven, mens M40 bruker M10 1,5 58

Det er jo ikke all verdens forskjell, men greit å vite at man på et eller annet sted kanskje bør lage seg noen hylser som tilpasning, eller ta med melomakslingen. Servostyringen er også forskjellig. Tanken for servo-olje er opphengt forskjellig, og slangene til og fra denne til pumpen er forskjellig utformet. Coilene på M42 må selvfølgelig henges skikkelig opp. Den gode nyheten her er at de originale festene er kjempebillige. Av og til overrasker BMW meg på det området.

I morgen håper jeg å komme et skritt nærmere montering av motor i rallybilen igjen. Nå står den uten.

Skal montere hydraulisk brekk, og legge om noen bremserør før motoren heises opp i motorrommet.

Senere blir det også total gjennomgang av hele bakstillingen. Ny utveksling venter også :-)

Skrevet

Skal montere hydraulisk brekk, og legge om noen bremserør før motoren heises opp i motorrommet.

Du det har jeg lurt litt på.. Hvordan funker det?????

Skrevet

RD6016.jpgDet er koblet inn på bremserøret som går til kalipperne på bremsene bak (bruker de vanlige bremseklossene). Når man drar i hendelen, stenger stempelet (som en ventil) bremserøret som går forover, og trykker bremseveske bakover, slik at man lett kan låse bakhjulene. Det kalles på engelsk for "fly-off-brake", fordi det er perfekt til å bruke i en start-situasjon. Det er også veldig bra til å bruke når man vil starte en sladd ved å låse begge bakhjulene, noe som oppnås enkelt med denne typen håndbrems. Det er altså koblet i serie på bremserøret som går til bakbremsene.

Skrevet

RD6016.jpgDet er koblet inn på bremserøret som går til kalipperne på bremsene bak (bruker de vanlige bremseklossene). Når man drar i hendelen, stenger stempelet (som en ventil) bremserøret som går forover, og trykker bremseveske bakover, slik at man lett kan låse bakhjulene. Det kalles på engelsk for "fly-off-brake", fordi det er perfekt til å bruke i en start-situasjon. Det er også veldig bra til å bruke når man vil starte en sladd ved å låse begge bakhjulene, noe som oppnås enkelt med denne typen håndbrems. Det er altså koblet i serie på bremserøret som går til bakbremsene.

Fantastisk bra :)

Men kan dette brekket brukes som normal brekk, jeg mener, kan det låses????

og ca pris?

Skrevet

og ca pris?

Det kan låses ja. Det har en simpel mekanisk løsning for det. MEN det er ikke gategodkjent, så man må beholde det originale brekket for å få bilen gategodkjent.

De koster rundt om to lapper, og så må man beregne litt for koblinger og rør.

Skrevet

og ca pris?

Det kan låses ja. Det har en simpel mekanisk løsning for det. MEN det er ikke gategodkjent, så man må beholde det originale brekket for å få bilen gategodkjent.

De koster rundt om to lapper, og så må man beregne litt for koblinger og rør.

hmm vil ha... :)

kan du fatte at det ikke er godkjent. må jo være mye bedre enn originalt med bremsesko å det hele...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...