Gå til innhold

Hadde d gjort seg me spacere bak?


DaggEn
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Spacere ødelegger hjullagerene mye raskere, bare så du har det i bakhodet liksom.. synes det så bra ut jeg da.. hehe:D

Det har du rett i, mn det ødelegger hjullagrene å kjøre med bilen også..Så det er best å ha den i garasjen :wink:

Dette er en prioriteringssak..

Det er best å kjøre på orginalfelger dersom du tenker på slitasje av hjullageret..Senking og felger med lavprofil sliter dessuten mye mer på foringer o.l...

Det er best å ha bilen orginal dersom slitasje er en viktig prioritet..

Dersom du kjøper spacere vil du merke at bilen blir mye mer stabil på hekken..Mn kjøp for all del navsentrerte spacere!!

Jeg kjøpte mine fra powerzone tror jeg..Jeg tror det kostet ca.2-3000 for 4 Tüv godkjente spacere med lange bolter

Jeg kjørte 50 000km med 15mm spacere på min forrige bil, og det gikk helt fint..Jeg kjenner de to forrige eierene og de hadde heller ikke skiftet hjullager før jeg overtok bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde montert spacere, monterte 20mm spacere bak og 5 foran på e30`n og det blei veldig mye penere! Hjula burde gå helt ut til kanten, du får heller valse litt hvis det blir problemer med subbing!

Men det er min mening!

Godt at alle har forskjellige meninger, hadde det vært jævli kjedlig med bil hvis alle var like :wink:

Godt sakt Jarle :Godt at alle har forskjellige meninger, hadde det vært jævli kjedlig med bil hvis alle var like

er enig her jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utgjør MYE.

Lageret er vel tiln. sentrert ihht org. ET. Det vil si at lageret ikke har "arm" den veien stillestående.

Derfor er lageret normalt et sværisk rullelager og skal ta opp radiel kraft(vekten/trykket fra bilen) samt belastningen fra kontaktflate mellom hjul og asfalt inn til lager(som blir en kombinasjon av aksielt og radielt).

Om du flytter denne armen 5-20mm ut aksielt, så får du en brutal endring i kraftoverføringen, spesielt ved hard kjøring. Kun til søndagsturer tror jeg ikke man uansett kommer opp i disse kreftene, men til bane ville det vel vært noe å regne inn i budsjettet skulle jeg tro.

Har ikke tallene for utregninger selvfølgelig, men det er ihvertfall dette som blinker rødt hos meg.

Er i disse dager igang med utbedringer på en stor pumpe, og denne har ett tilsvarende problem. Det er et sværisk lager, og her har det vist seg at en kobling er 70µm ut av senter. Dette er MEGET lite, men det kan redusere levetid på dette store og robuste lageret med opptil 75-80%

Æ har ikke ville gjort det, men på en annen side så er ikke ett slikt lite lager allverdens til kostnad heller da, så slik sett er det vel ikke så ille. "Mitt" lager koster nærmere 150.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utgjør MYE.

Lageret er vel tiln. sentrert ihht org. ET. Det vil si at lageret ikke har "arm" den veien stillestående.

Derfor er lageret normalt et sværisk rullelager og skal ta opp radiel kraft(vekten/trykket fra bilen) samt belastningen fra kontaktflate mellom hjul og asfalt inn til lager(som blir en kombinasjon av aksielt og radielt).

Om du flytter denne armen 5-20mm ut aksielt, så får du en brutal endring i kraftoverføringen, spesielt ved hard kjøring. Kun til søndagsturer tror jeg ikke man uansett kommer opp i disse kreftene, men til bane ville det vel vært noe å regne inn i budsjettet skulle jeg tro.

Har ikke tallene for utregninger selvfølgelig, men det er ihvertfall dette som blinker rødt hos meg.

Er i disse dager igang med utbedringer på en stor pumpe, og denne har ett tilsvarende problem. Det er et sværisk lager, og her har det vist seg at en kobling er 70µm ut av senter. Dette er MEGET lite, men det kan redusere levetid på dette store og robuste lageret med opptil 75-80%

Æ har ikke ville gjort det, men på en annen side så er ikke ett slikt lite lager allverdens til kostnad heller da, så slik sett er det vel ikke så ille. "Mitt" lager koster nærmere 150.000,-

Dette "lukter" det ingeniør av :wink:

En felg med spacer vil selvsagt gi mer slitasje enn samme felgen uten spacer..Dette trenger vi ikke diskutere en gang..Mn det virker som om mange tror at det er selve spaceren som er problemet, egentlig er det innpresset som er problemet ..

Store og brede felger (som mange av de på dette forumet kjører rundt med) fører som oftest til lavere ET enn orginalt -> stor slitasje på hjullager..

Eks:

På min gamle 323i hadde jeg først noen 7,5*16 felger med ET 25...De nye felgene jeg kjøpte var av dimmensjon 7*17 og et 38..Jeg kjørte med 15mm spacere->et 23...Dette vil ikke føre til så mye mer slitasje enn de gamle felgene..

Det som gav mest belastning på bilen var vinterfelgene med ET 13 (uten spacer)

Correct me if I`m wrong (jeg har tatt feil før, og det er det jeg lærer av :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...