Gå til innhold

Bateriet koker...


Prephobia
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg satte bilen min på ladning i går kveld. Da jeg gjorde dette så bobla der ikke fra batteriet..

I dag da jeg sko ta av ladninga la jeg merke til at der kom bobler opp fra 2 av cellene.

Jeg antar der er nokk vatn på di, ligger ca 1 cm oppføre kver av cellene. Ka kommer boblinga av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal boble når du lader. Husker ikke kjemilikningene i farten, men mener det er hydrogengass som dannes. Så et eksempel på svensk tv, hvor de viste hva som skjer hvis du lager gnist når du fjerner ladeklemma fra batteriet. Ble en skikkelig eksplosjon i gassen over batteriet. Lurt å trekke ut støpselet i veggen først. Skal sies at i dette tilfellet ladet de batteriet mens det sto i motorrommet, tar du det ut, vil nok gassen diffundere slik at det ikke blir noe problem. Endel batterier er jo også forseglet, da kommer det ikke noe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet står og lader med batterilader så skal det boble. Det utviles "knallgass" inni batteriet når det lades. Denne gassen er veldig brannfarlig.

Hvis batteiet står uten batterilader tilkoblet og det koker så er det kortsluttning i cella. Da kan du bare kaste batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallgass er en blanding av luft og hydrogen. som tidligere nevnt, er det sånn at hvis man kjenner en stikkende lukt når man lader ett batteri skal man være litt forsiktig med å tilføre gnist, blir blandingen over 4 % er den brennbar, og blir den over 18% er den eksplosiv. har erfart hva som har skjedd når ett batteri på en av våre biler eksploderte. heldigvis sto de i en batterikasse av aluminium, og det var bare en celle som eksploderte, men er glad for at ikke jeg ble truffet av syra/batteridelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...