Gå til innhold

Slippe militæret

sn|per
 Share

Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg tiden for at jeg må i militæret. Men problemet er at jeg ikke vil. hehe Rett og slett fordi jeg går glipp av både en vanlig lønn og utdannelse. Greit nok med utsettese pga. skole men man får jo ikke tatt opp billån før man er ferdig med militæret. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips for å slippe. Har legeerklæring på at jeg har en skjevhet i ryggen men da jeg sendte inn dette til militæret så satte de ned helseprofilen min fra 9 til 7 på rygg-delen. og anses fortsatt som tjenestedyktig(har vært på sesjon og den gangen var jeg faktisk klar for militæret og evt. befalskolen. fikk vel godkjent/9 i måltall på alle punktene mener jeg å huske. La meg slippe kommentarer om at "militæret er ikke så ille som du tror, militæret var et av de beste årene i livet mitt etc."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

La meg slippe kommentarer om at "militæret er ikke så ille som du tror, militæret var et av de beste årene i livet mitt etc."

Ja det skal jeg la deg slippe.

Men tenk på når du søker jobb. MANGE arbeidsgiveer spør om hva du har gjort i førstegangstjenesten. Og dersom det ikke følger med noen tjenestepapirer vil de spørre hvorfor. Og da er det greit å ha en god grunn til ikke å ha vært der. Istedenfor mange som har "psykiske problemer", "atferdsproblemer", osv.

Verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet flere som begynner å prate om selvmordsplaner og angst og slik når de er hos legen. Men det er absolutt ikke noe jeg har tenkt til å gjøre. Får jo være grenser for hva man gjør for å slippe

Men trodde vel egentlig at når man er plaget med ryggen og har legeattest på dette så burde vel det være en god grunn til å slippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke være der, trenger du ikke være der. Kan hende du må være der deler/hele rekrutten, men om du viser liten interesse og/eller oppfører deg som en bajas er det ingen som er interessert i å ha deg der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere som har det som deg.

Har søkt om utsettelse to ganger, men har fått inkallelse for tredje gang nå. må inn i januar. Hjalp ikke å søke om utsettelse flere ganger.

Driver restaurant så kan liksom ikke bare forsvinne. Men det bryr forsvaret seg fint lite om. Vet om flere som har lyst å avtjene førstegangstjeneste men får ikke inkallelse, men s vi som ikke vil inn- ja vi SKAL visst inn koste hva det koste vil.

Satser på at rekruttskolen går fort så får jeg komme meg på en vaktordning på haakonsvern, har hørt at da har man plenty fritid. Så kan jeg kombinere jobb og førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkallingen til førstegangstjeneste er jo helt tåpelig. Jeg fikk heldigvis utsettelse i to år pga utdannelse etter 3. søknaden. Dette var pga at jeg gikk et sommersemester fordi jeg ikke hadde matte og fysikk på videregående. Og var allerede ferdig med det semesteret når siste søknad ble sendt.

Men det som tok kaka for meg var at en person som ikke har fått noen innkallelse (ca 25 år), men som spurte om han kunne få avtjene førstegangstjeneste ikke fikk! :shock: Mens en som mener han har bedre ting å gjøre (f.eks meg) enn å være i militæret må på død å liv inn.. Logisk? Ikke for meg ihvertfall... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde et åri saniteten og var med på 2 inrykk. og er faktisk ikke så mye som skal til for å slippe. for dem begynner å bli lei av å ta innfolk som dem skal ha gåendei et å¨r å syte. så mange som blir dimitert pågrunn av litt støv alargi. litt redusert hørsel eller bare at dem bruker briller..

dem blir ofte spurt om dem vill inn eller ikke og får ofte velge selv.

og flere som bare sa til legen at dem ikke hadde lyst osv. og hadde +- 1 i syn og fikk slippe..

sorry men bare må?

(men finnes mulighet for å tjene på åvære et år inne og? iform av serfikat og kurs osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nå ihvertfall dimmitert av ''medisinske årsaker''. Pga at jeg bruker linser (-4.50) og fordi jeg har pollen allergi samt husdyr og støv.... Forstå det den som kan! Jeg fikk bare retur billetten i handa, og var ikke akkurat som de måtte spørre meg 2 ganger :lol:

Det der kommer helt an på hvor og når du var.

Året før jeg var inne hadde de sendt hjem nesten 50% f.eks. i Lillehammer. De sendte hjem utrolig mange det året, rett og slett fordi de hadde kallt inn mange tusen for mange. Det var ikke plass. Året etterpå, da jeg måtte inn, hadde de kallt inn alt for få (tror vi var 120 i kompaniet, skulle vært 30-50 flere). Da var det nesten ingen som slapp. Første legedagen var det vanvittig mange som gikk til psykolog og lege uten å slippe. Tror det var 2 eller 3 som fikk dra. Grunnene da var foreldre som hadde skutt seg kort tid før og lignende..

Har de bestemt seg er det forøvrig forjævlig vanskelig å slippe - snakker her av egen erfaring. Tror heldigvis de har gitt seg nå, men for min del var det snakk om mangeårig kamp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke bryr deg om hva som står i papirene dine så kan du jo gjøre som en bekjent av meg. Han kom inn etter et par dager på fylla i slitne klær osv og sa at han var narkoman. Rett ut og hjem igjen uten mulighet til å snakke med noen :D

Evt en strategisk plassert kommentar at det blir bra på et sånt sted med så mange gutter for deg som er homo funker sikkert også :)

Evt bare høre på drithøy musikk i bilen dit og walkman rett før hørselstesten så du ikke hører en drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg slippe kommentarer om at "militæret er ikke så ille som du tror, militæret var et av de beste årene i livet mitt etc."

Ja det skal jeg la deg slippe.

Men tenk på når du søker jobb. MANGE arbeidsgiveer spør om hva du har gjort i førstegangstjenesten. Og dersom det ikke følger med noen tjenestepapirer vil de spørre hvorfor. Og da er det greit å ha en god grunn til ikke å ha vært der. Istedenfor mange som har "psykiske problemer", "atferdsproblemer", osv.

Verdt å tenke på.

Vet ikke i hvilket århundre du lever i men militærtjenesten er vel noe av det siste en arbeidsgiver spør om på intervju.

Det var før i tiden at en måtte ha førstegangstjeneste for å få seg jobb :wink:

Forresten så forbannet min gamle arbeidsgiver seg over militæret mange ganger da halve arbeidstokken ble kalt ut til rep eller heimevernsøvelse osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...