Gå til innhold

Slippe militæret

sn|per
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvis du ikke bryr deg om hva som står i papirene dine så kan du jo gjøre som en bekjent av meg. Han kom inn etter et par dager på fylla i slitne klær osv og sa at han var narkoman. Rett ut og hjem igjen uten mulighet til å snakke med noen :D

Problemet om man blir tatt for å være narkis i armyen så blir man anmeldt. Det var full "rassia" da vi kom av flyet i Troms. Vi kom inn i en hall og så ble alt sperret og de gikk gjennom all bagasje. Alle som ble tatt med alt fra hasj og sterkere ble anmeldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har sluppet pga kne og bein. Men det er viktig å gå en del ganger til legen og klage, én gang holder mange ganger ikke... Blir ofte litt suspekt da. Men det er riktig som en ovenfor nevnte, migrene, en kamerat av meg slapp pga det. Den virkelige skrekken er hvis man istedenfor militæret må i siviltjenesten 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis skokrem eller nå når du kommer inn...Hehe...Kan jo oxo smøre nugatti inn i dassskålene, så når inspeskjonen på kasernene gjøres og de spør hva det er for nå, kan du bare dra finger over det, smake og si; nei, veit ikkje, men det smaka majinskit;)

Jeg skrev meg til dimming...Trengte ikke å dra inn en gang:D

Angrer litt nå i ettertid, for jeg tror nemlig at det kunne blitt en morsom opplevelse å vært 1 år i forcen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, får vel ta på meg rollen som "rasshølet" jeg da....

Ja, militæret var det beste året i hele mitt liv! Hata en del når jeg var der, men hvis jeg kunne ha dratt tilbake hadde jeg dratt på dagen opp igjen! :D

Vil derfor oppfordre alle ANDRE til å søke seg til grensejeger'n på GSV!

Fikk en god del kurs og sertfikater der!

Og det tar seg ikke dårlig ut med kurs i begrenset politimyndighet på attesten..... kan nevne fredsoperativ tjeneste og utøvende begrenset politimyndighet også.... Dessuten er båtene dritsjefe, og det er helt sheriff å kjøre scooter!

Ta en titt på GSV's egne sider; http://www.mil.no/haren/gsv/start/;jsessionid=BI0CWVKQICTZ3FOUN3NCFEQ?_requestid=5245831

Eller på denne:

http://www.specialoperations.com/Foreign/Norway/Default.html

Vel vel, dette var da min mening, he he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, får vel ta på meg rollen som "rasshølet" jeg da....

Ja, militæret var det beste året i hele mitt liv! Hata en del når jeg var der, men hvis jeg kunne ha dratt tilbake hadde jeg dratt på dagen opp igjen! :D

Vil derfor oppfordre alle ANDRE til å søke seg til grensejeger'n på GSV!

Fikk en god del kurs og sertfikater der!

Og det tar seg ikke dårlig ut med kurs i begrenset politimyndighet på attesten..... kan nevne fredsoperativ tjeneste og utøvende begrenset politimyndighet også.... Dessuten er båtene dritsjefe, og det er helt sheriff å kjøre scooter!

Ta en titt på GSV's egne sider; http://www.mil.no/haren/gsv/start/;jsessionid=BI0CWVKQICTZ3FOUN3NCFEQ?_requestid=5245831

Eller på denne:

http://www.specialoperations.com/Foreign/Norway/Default.html

Vel vel, dette var da min mening, he he....

Vurderer grensejeger jeg også, ser DRIT kult ut. Eneste minuset er at man ender opp med å sitte langt i HELVETE i nord med MASSE mygg på sommeren :P . Hvordan kurs og serfikater får du tatt der? Er det vanskelig å komme inn?

flere som har det som deg.

Har søkt om utsettelse to ganger, men har fått inkallelse for tredje gang nå. må inn i januar. Hjalp ikke å søke om utsettelse flere ganger.

Driver restaurant så kan liksom ikke bare forsvinne. Men det bryr forsvaret seg fint lite om. Vet om flere som har lyst å avtjene førstegangstjeneste men får ikke inkallelse, men s vi som ikke vil inn- ja vi SKAL visst inn koste hva det koste vil.

Satser på at rekruttskolen går fort så får jeg komme meg på en vaktordning på haakonsvern, har hørt at da har man plenty fritid. Så kan jeg kombinere jobb og førstegangstjeneste.

En kamerat av meg går på sivil-ingeniør linje på grimstad, og han søkte om utsettelse fra militæret. Først fikk han et klart avslag og beskjed om å møte opp i januar. Så klagde han. Så fikk han utsettelse til neste sommer, så han må ta perm 1år fra skolen pga militæret :lol: . Jeg trodde skole og lærlingplass gikk foran militæret jeg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Men tenk på når du søker jobb. MANGE arbeidsgiveer spør om hva du har gjort i førstegangstjenesten. Og dersom det ikke følger med noen tjenestepapirer vil de spørre hvorfor. Og da er det greit å ha en god grunn til ikke å ha vært der. Istedenfor mange som har "psykiske problemer", "atferdsproblemer", osv.

Verdt å tenke på.

Hvis du går inn og slipper ut igjen pga psykiske problemer", "atferdsproblemer", osv. Så er det kun militæret som vet det. de papirene er konfidensielle untatt for militæret og politi med retts avgjørelse. Jug så mye du bare vil. ingen arbeids giver får vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også pappirer på rygg, og dårlig imunforsvar. Gikk fra 9-7 på meg med.

Kom ned til Stavanger og snakka med legen.

Han spurte hvordan jeg ville like meg her. Og da sa jeg bare at jeg ikke helt fikkser dette.

Norge har under 20 F16 fly, et stort hangarskip har dette alene. Vil noen ta oss, greier de det. Vi bruker litt pennger på forsvare (sånn at det ser bra ut) , men ikke så mye at det vil kunne gjøre annet en og holde oss i nato slik at usa kan komme og redde skrotten våres hvis ting skulle drite seg.

Jeg fikkser ikke spise bare fordi en man sier : SPIS DERE HAR 15 minutter på dere!! Hører jeg det hverdag jeg er her ,kommer jeg til og klikke. Rommet mitt ser ut som et fengsel. Alle som er over en i graden nedverdigere en, jeg kan ikke ta igjen med de. Folk blir mobba her før det hele har begynt. Har ikke sett en vokksen person gripe in.

Han sa bare : gå ut døra, gå så til høyre, nederst i gangen finner du en "dimme tropp, meld deg der."

Dermed var det taxi til stavanger lufthavn og rett til oslo, tog derfra og til halden, hjemme igjenn på under 3 ,5 timer. Turen tok vel 8-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det rett ut det er pinglete å være så redd for et år i førstegangstjeneste.

Noen få har sikkert ikke godt av det men de aller fleste greier seg bra.

Man trenger jo ikke se alt det negative med et år i militære heller,det finnes mange muligheter.Ønsker du ledererfaring får du det,vil du jobbe innen politiet har du gode muligheter,reise ut i fredsbevarende oppdrag i utlandet osv...

Nå er det riktig nok 15år siden jeg dimmiterte fra førstegangstjeneste men det har hatt innvirkning på min jobbkarriere mange år senere.(i positiv retning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som M6Bjørn her skriver, det er pingler som ikke takler militæret. Alle har godt av det, med mindre du har GODE medisinske årsaker for å slippe. Jeg har masse gode minner fra min verneplikt og har venner som jeg har kontakt med ennå fra den tiden. (-97)

Man lærer faktisk mye i militæret, sånne selvstendige ting som å holde orden og disiplin. Husker det var folk på rommet mitt som aldri hadde redd opp en seng f.eks. Eller vasket et gulv, stryki en skjorte.

Til min fordel havnet jeg ikke o Nord-Norge eller i Hæren, så jeg hadde vel litt flaks, var i Luftwaffe forøvrig. Rekrutten var mini-helvete der og da, men en smiler når en tenker tilbake på den tiden i livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er Enig med Dr_s, Rekrutten er et helvette uten sidestykke de første 6 av 7 ukene, men det er stort sett pga tilpassing, at man ikke er vant til sånt.

Etterpå er det bare en dans på roser ;) om man ikke kommer til NORD da.. kom meg heldigvis vekk fra kystvakt, 6 uker i strekk uten mobil/internett dekning er ikke noe for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...