Gå til innhold

Turbo


C_West
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg vil si at det bør være gjennomførbart å bygge et budjsett turbo-bygg for 10k i deler, pluss arbeid.. Da snakker vi kun brukte deler, og litt jalla hjemmesnekra grenrør osv.. sånn, 0,4bar prosjekt..

Skal du bygge med dobling av effekt og oppover, så kan du fort snakke om 50-100k i dele kostnader, fortsatt pluss arbeidskostnader om det må til..

Min motor ble ikke bygd for å være verst i gata, men for å være over gjennomsnittet rask og holdbar som viktigste punkt.. Potensialet er vesentlig høyere enn det jeg holder meg på nå.. Den ligger ca på midt imellom de to siste summene i delekost... Så kommer clutch, driverk, foringer etc etc i tillegg.. For ikke å snakke om bremser, understell ++..

Folk tror det er "billig" å bygge rått, men desverre.. det er ikke det..

Det går ann å bygge mye billigere enn jeg gjorde, men da får en desverre ofte masse problemer som følger i ettertid..

Mvh

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får legge ved svingjulet dit også da og kor mye det skal slankest.

Siden vi etter en lang diskusjon blei enige om at eg hadde delvis feil og gaute ++ hadde delvis rett. :lol:

Konklusjonen blei vertfall lettere svingjulet, mere gass respons fra motoren og en kjappere reaksjon.

Tungt svingjul, mere opplagra krefter som du kan få bruk for under start osv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK supert, noen som vet om noen sted i Østfoldområdet som har mulighet for og dreie ned org. stemplene (om det er løsningen) til en billig penge?

hva med datasprut og sånn da om jeg holder meg under 1 bar.

Noen som kan fortelle meg fort og greit hvordan det fungerer siden jeg aldri har fått med meg det ordentlig.

www.vsmotor.no Om det er for en billigpenge vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det har kommet til stor hjelp.

Men det hadde vært fint om noen kunne lage en liste med de delene jeg TRENGER og en liste med de delene som er lurt og ha osv.

Så da får jeg titta litt rundt på priser og div.

Da snakker jeg ett prosjekt med Maks 1 bar, sånn så jeg kan ligge på en 0.7 - 0.8 bar uten og være særlig redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det har kommet til stor hjelp.

Men det hadde vært fint om noen kunne lage en liste med de delene jeg TRENGER og en liste med de delene som er lurt og ha osv.

Så da får jeg titta litt rundt på priser og div.

Da snakker jeg ett prosjekt med Maks 1 bar, sånn så jeg kan ligge på en 0.7 - 0.8 bar uten og være særlig redd.

Turbo.

Manifold.

WG.

Intercooler.

Div. siliconslanger.

Div. trykkrør.

Ned dreide stempel.

Skikkelig topppakning.

ARP bolter.

Dumpventil.

Tillegssprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det har kommet til stor hjelp.

Men det hadde vært fint om noen kunne lage en liste med de delene jeg TRENGER og en liste med de delene som er lurt og ha osv.

Så da får jeg titta litt rundt på priser og div.

Da snakker jeg ett prosjekt med Maks 1 bar, sånn så jeg kan ligge på en 0.7 - 0.8 bar uten og være særlig redd.

Ned dreide stempel.

Skikkelig topppakning.

ARP bolter.

Dumpventil.

Tillegssprut.

Om han kan nøye seg med 0,4-0,5 , så trenger han vel strengt tatt ikke disse delene. (?) Kostnadshoppet blir i såfall forholdsvis stort derfra, og opp til 0,7-0,8. På 0,4-0,5 er vel ikke ic HELT nødvendig heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det har kommet til stor hjelp.

Men det hadde vært fint om noen kunne lage en liste med de delene jeg TRENGER og en liste med de delene som er lurt og ha osv.

Så da får jeg titta litt rundt på priser og div.

Da snakker jeg ett prosjekt med Maks 1 bar, sånn så jeg kan ligge på en 0.7 - 0.8 bar uten og være særlig redd.

Turbo.

Manifold.

WG.

Intercooler.

Div. siliconslanger.

Div. trykkrør.

Ned dreide stempel.

Skikkelig topppakning.

ARP bolter.

Dumpventil.

Tillegssprut.

bra, var det jeg regna med, men på T3`n så er det vel innebygd WG?

MÅ jeg ha tillegssprut? eller kan jeg kjøre opp til NESTEN1 bar uten det? For det koster vel skjorta? hadde vært fint om noen kunne fortelle meg hvordan det fungerer.

Noen som har noen linker til steder hvor jeg kan få tak i ARP boter til en rimelig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa vel ikke det var smart. :) Men du får den vel til å gå uten ic'n? Det er jo en mulighet å montere den etter hvert. Men det bør vel gå greit å få en brukt en fra ca 500(?) penger, så det er vel ingen dum investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det har kommet til stor hjelp.

Men det hadde vært fint om noen kunne lage en liste med de delene jeg TRENGER og en liste med de delene som er lurt og ha osv.

Så da får jeg titta litt rundt på priser og div.

Da snakker jeg ett prosjekt med Maks 1 bar, sånn så jeg kan ligge på en 0.7 - 0.8 bar uten og være særlig redd.

Ned dreide stempel.

Skikkelig topppakning.

ARP bolter.

Dumpventil.

Tillegssprut.

Om han kan nøye seg med 0,4-0,5 , så trenger han vel strengt tatt ikke disse delene. (?) Kostnadshoppet blir i såfall forholdsvis stort derfra, og opp til 0,7-0,8. På 0,4-0,5 er vel ikke ic HELT nødvendig heller?

Hvis du ser litt lenger oppe så etterlyste han en liste med deler som han trengte for å kunner kjøre med 0,7-0,8 - 1bar.... og da trengs MINST det der for å få det littegran holdbart....

Men selfølgelig om han skal kun kjøre på 0,4 så er det ikke så veldig nødvendig med alt... men det blir jo mye mindre holdbart!

Og konstnadshoppet blir større om han raser motoren og må bygge en ny en.... Bedre å være på den trygge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, det har kommet til stor hjelp.

Men det hadde vært fint om noen kunne lage en liste med de delene jeg TRENGER og en liste med de delene som er lurt og ha osv.

Så da får jeg titta litt rundt på priser og div.

Da snakker jeg ett prosjekt med Maks 1 bar, sånn så jeg kan ligge på en 0.7 - 0.8 bar uten og være særlig redd.

Turbo.

Manifold.

WG.

Intercooler.

Div. siliconslanger.

Div. trykkrør.

Ned dreide stempel.

Skikkelig topppakning.

ARP bolter.

Dumpventil.

Tillegssprut.

bra, var det jeg regna med, men på T3`n så er det vel innebygd WG?

MÅ jeg ha tillegssprut? eller kan jeg kjøre opp til NESTEN1 bar uten det? For det koster vel skjorta? hadde vært fint om noen kunne fortelle meg hvordan det fungerer.

Noen som har noen linker til steder hvor jeg kan få tak i ARP boter til en rimelig penge?

Turbo med innebygd WG kan du bruke. Da sparer du noen kroner, og turbo, manifold, IC, dumpventil, siliconslanger , trykkrør og tillegssprut trenger ikke koste skjorta da det meste kan kjøpes brukt. Og da er det kun ARP bolter og ei skikkelig topppakning som bør kjøpes nytt.

Og såklart maskineringa av stemplene...

PS: Jeg betalte 1000,- + frakt for et brukt MF2 tillegssprut da jeg kjøpte det så det trenger ikke koste skorta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...