Gå til innhold

OT sykemelding

panasync
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Noen her som har peiling på sykemelding?

Har nettopp fått meg en sykemelding på 10dager, men vet ikke helt hvor den skal sendes..

Hvor lenge må du være sykemeldt før arbeidsgiver slipper å betale, og trygdekontoret må betale?

Bak står det jeg skal sende den til enten trygdekontoret eller arbeidsgiver, alt etter hvem som skal betale meg penger :?:?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett så skal arb.gj. ha eine delen, og arbeidsgivarperioden er vel 16dg. (som arb.gj. burde eg vite..hmmm)

Spør arb.gj. kven som skal betale, men uansett så er det berre arb.gj. dersom du berre er sjukmeldt i 10 dg, men det kan kanskje verte meir??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiveren betaler de første 16 dager ja. Obs dette gjelder ukedager og ikke arbeidsdager. Men de fleste arbeidsgivere legger ut for sykepengene og utbetaler dem til arbeidstaker. I dette tilfellet får arb.giver tilbake sykepenger som er utbetalt etter 16 dager fra trygdekontoret.

Uansett bør du levere sykemeldingen til arbeidsgiver. Arbeidsgiver må nemlig fylle ut skjema for lønns og inntektsopplysninger som skal sendes trygdekontoret før du kan få utbetalt sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, litt off topic men: I min arbeidskontrakt står det at normal arbeidstid for meg er 19 timer i uka. Dette var igrunn meningen, men det ble aldri slik. Jeg jobber litt over 40timer i uka. La oss si jeg hadde blitt sykemeldt nå.. Hadde jeg kun fått betalt for 19timer i uka da? Burde jeg kreve ny kontrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kun sykemledt og betalt for dine FASTE vakter.

F.eks; eg personlig har to jobber. Den ene er 40t i uken, den andre er bare "ringes-når-eg-trenges". På jobb nr to takket eg ja til å ta to vakter nå til helgen. Dette avtalte vi to uker i forveien. Nå som eg er sykemeldt og ikkje kan stille på disse, får eg heller ikkje betalt for de, for de er ikkje med i min "faste arbeidssyklus". På min andre (40t i uken) jobb får eg derimot betalt hele uken. Også kveldstilegget (siden eg har kveldsskift denne uken), fordi min arbeidssyklus og mine faste arbeidstider er kontraktsfestet og dermed kan dokumenteres ovenfor trygdekontoret eller hvem som overtar etter 16 dager.

Sykemeldingen skal arbeidsgiver ha. Utenom den første siden (rosa), denne skal du ha selv....

Håper dette var litt til hjelp (og hvis noe av det er feil, legger eg all skyld på min unge alder, hehehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en variabel deltidsstilling og jobber stort sett mer enn den stillingen du er tiltenkt kan du kreve at trygdekontoret beregner sykepenger etter det du faktisk har jobbet og ikke det som står i kontrakten din. Min mor f.eks hun har en 75% stilling i helsevesenet (få som får 100% der), men med ekstravakter blir det fort tilsvarende en 100 % stilling. Da hun ble sykemeldt for en lengre periode, krevde hun å få utbetalt sykepenger tilsvarende den stillingsprosenten hun hadde jobbet i de forutgående månedene. Det fikk hun uten ytterligere diskusjoner. Poenget er viss du blir syk, sett deg inn i regelverket. Er langt fra sikkert at du får de beste rådene fra trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...