Gå til innhold

soting av bilruter


marlao
 Share

Anbefalte innlegg

Dette har vært oppe før for ikke så lenge siden.. Som jeg sa da, ville jeg anbefalt å bruke ett firma som driver med slikt. Er endel jobb å gjøre dette selv. (Ha ut ruter og slikt) Og ikke lett å få det fint når man ikke har gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg mAZE!

Hadde en Honda Crx en gang som jeg sota alle sidevindua på hos et firma, angra ikke på det. Ble skikkelig bra, og det holdt også. Hvertfall så lenge jeg hadde bilen.

Kosta riktignok 3 høvdinger, men bedre det, enn å irritere seg over luftblører, riper og kanter som løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. er man litt nevenyttig så er det ikke noe problem å få biltema sotfilm til å bli bra.. bakruta er det som byr på problem når man skal lage en fin skjøyt. men, det letteste er bare ajax og en nal (gummiskrape) ta ut ruten, tar ca 15 min hvis du kløner litt ;) legg ruta gjerne i ei balje med vann, grovkutt filmen og legg den på ruta. bruk så nalen til å fjerne luftbobler. sørg for at alt vannet mellom ruta og filmen blir dratt vekk, da vil filmen sitte fast på ruta, ta så en tapetkniv og kutt filmen nøye til rundt ruta og bruk blank neglelakk på kanten mellom ruta og filmen. dette hindrer at filmen fliser av når du sveiver opp og ned ruta..

så er det bare å sette inn igjen ruta og fortsette på neste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg mAZE!

Hadde en Honda Crx en gang som jeg sota alle sidevindua på hos et firma, angra ikke på det. Ble skikkelig bra, og det holdt også. Hvertfall så lenge jeg hadde bilen.

Kosta riktignok 3 høvdinger, men bedre det, enn å irritere seg over luftblører, riper og kanter som løsner.

For den prisen, var det da soting med film, eller soting av selve vinduene? (hvis du skjønte forskjellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg mAZE!

Hadde en Honda Crx en gang som jeg sota alle sidevindua på hos et firma, angra ikke på det. Ble skikkelig bra, og det holdt også. Hvertfall så lenge jeg hadde bilen.

Kosta riktignok 3 høvdinger, men bedre det, enn å irritere seg over luftblører, riper og kanter som løsner.

For den prisen, var det da soting med film, eller soting av selve vinduene? (hvis du skjønte forskjellen).

Tror jeg skjønner ja :)

Var soting med noe de kallte for ripefri film. Dette er sikkert 5 år siden, så det er mulig det har skjedd mye innen soting siden da, som jeg ikke er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å sote en bakrute med varmetråder? Litt usikker på det..

Hadde tenkt å tone alle siderutene samt sote bakruta...men hvis jeg ikke bør sote bakruta dropper jeg hele sotinga.

Enten eller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta ut rutene, jeg har stor erfaring. jeg har 2 fettere(brødre) som har drivet med soting av ruter,og bilglass. Du skal bare ta av dør skaftene. også må du ikke kjære filmen i samme linje som vindu oppe, for da begynner den å gå ut i tid. Du må ha gjort det et par ganger, har du ikke gjort det, det blir bobler på grunnet av støv som går inn når man er treg. Jeg råder deg til å vente til sommer igjen. Det blir dårlig nå som det er kaldt og lite sol. må ha sol for at filmen skal lime seg inn på rutn ;) E39 pris 3500kr. vet ikke E36. jeg har sota alle bak og frontdørenes ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sier det norske regelverket på soting av vinduer? Hvor mørkt kan dem være bak og slikt?

Hva er reglene for vinduene på fører og passasjersiden -FORAN-?

(snakker da selvsagt ikke om hva man kan -gjøre-, men hva man får lov til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakruta og siderutene bak kan du male helt svart om du vil, er ikke no regler som sier no imot det. men siderutene foran er ikke lov med mindre man har tona ruter orginalt, men hva er da vitsen med og sote hvis man har tona ruter. så igrunn er det ikke lov å sote foran i det hele tatt. men soter du med lik lysgjennomslepp foran og bak trokke jeg purken sier no, så lenge det ikke blir altfor mørk soting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakruta og siderutene bak kan du male helt svart om du vil, er ikke no regler som sier no imot det. men siderutene foran er ikke lov med mindre man har tona ruter orginalt, men hva er da vitsen med og sote hvis man har tona ruter. så igrunn er det ikke lov å sote foran i det hele tatt. men soter du med lik lysgjennomslepp foran og bak trokke jeg purken sier no, så lenge det ikke blir altfor mørk soting

Er faktisk en grense for hvor mye man har lov å sote bakruta også. Du skal kunne se utrykningskjøretøy igjennom. dvs at om dem kommer med blålys, så driter du deg ganske så lodrett ut om du har vært med bengalakken i bakruta :D

Det er lov å sote bakrutene* helt ned til 4%

*Bakrute = Bakerste rute + de vinduene som er på sidedørene bak.

Siderutene forran skal man ikke tone i det hele tatt, men som nevnt over er det jo helt spørs på hvor pirkete myndighetene er! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakruta og siderutene bak kan du male helt svart om du vil, er ikke no regler som sier no imot det. men siderutene foran er ikke lov med mindre man har tona ruter orginalt, men hva er da vitsen med og sote hvis man har tona ruter. så igrunn er det ikke lov å sote foran i det hele tatt. men soter du med lik lysgjennomslepp foran og bak trokke jeg purken sier no, så lenge det ikke blir altfor mørk soting

Er faktisk en grense for hvor mye man har lov å sote bakruta også. Du skal kunne se utrykningskjøretøy igjennom. dvs at om dem kommer med blålys, så driter du deg ganske så lodrett ut om du har vært med bengalakken i bakruta :D

Det er lov å sote bakrutene* helt ned til 4%

*Bakrute = Bakerste rute + de vinduene som er på sidedørene bak.

Siderutene forran skal man ikke tone i det hele tatt, men som nevnt over er det jo helt spørs på hvor pirkete myndighetene er! :wink:

Nja, det er vel lov å grise på med Benga. Men da må man fjerne innerspeilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakruta og siderutene bak kan du male helt svart om du vil, er ikke no regler som sier no imot det. men siderutene foran er ikke lov med mindre man har tona ruter orginalt, men hva er da vitsen med og sote hvis man har tona ruter. så igrunn er det ikke lov å sote foran i det hele tatt. men soter du med lik lysgjennomslepp foran og bak trokke jeg purken sier no, så lenge det ikke blir altfor mørk soting

Er faktisk en grense for hvor mye man har lov å sote bakruta også. Du skal kunne se utrykningskjøretøy igjennom. dvs at om dem kommer med blålys, så driter du deg ganske så lodrett ut om du har vært med bengalakken i bakruta :D

Det er lov å sote bakrutene* helt ned til 4%

*Bakrute = Bakerste rute + de vinduene som er på sidedørene bak.

Siderutene forran skal man ikke tone i det hele tatt, men som nevnt over er det jo helt spørs på hvor pirkete myndighetene er! :wink:

Nja, det er vel lov å grise på med Benga. Men da må man fjerne innerspeilet.

Må jo være lov det da.. Er dårlig med ruter på mange varebiler...

Og igjen så vil jeg foreslå og ikke gjøre det selv, vedder på at det ikke blir så bra som om du setter det bort. På bilen min ser du ikke at det er noe film, selv om du har ned ruta.

Og ang film i bakruta.. Det er ikke noe problem fordi de legger filmen på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...