Ola. Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Jeg er svært glad idag, så tenkte skrive litt om dette! Var hos biltilsynet idag, for å få godkjent alt jeg har gjort med den..! (en Bmw M535i med turbo, for de som ikke vet) Har hatt god kontakt med de hele veien, og det ga resultater! Endel mail frem og tilbake, med søkende spørsmål, og retningslinjer til svar har gitt resultater..! De har hele tiden vært positive, og hjelpsomme! De godkjente bilen med 15% effektøkning (måtte forelegge bremsepapirer), med turbo, samtidig som de godkjente senking (tuv papirer), hjul (17" uten papirer), og 324mm 4pot bremser fra bmw 750 (ikke papirer) ! De testet avgasser, som skal være under 3,5%, og jeg hadde 3,0%.. Støy er ikke et tema, da bilen er fra 86.. Bremsekraftfordelingen var tilnærmet optimal i følge de, så de var henrykte!! Senking var iorden, selv om det var litt mye neg camber bak.. ENDELIG fikk jeg en positiv opplevelse av norskt biltilsyn..! Håper det er flere biltilsyn i landet som er like flinke som de jeg var hos. Legger foreløpig ikke ut hvilket eksakt tilsyn dette var, for å spare de litt.. Men dette er regler de andre også bør være intressert i å følge, slik at vi "gutta" ikke tar snarveier !! Mvh Ola Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Ahhh... dette var artig og lese Ola! Gratulerer!! Hvilket tilsyn var du var hos? Send gjerne PM.. Ta et bilde av det nye vognkortet da så vi får se... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo_fever Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Må grattulere ja, du har jo fått til noe som nessten er umulig i norge.. (måtte forelegge bremsepapirer), hva mener du med de?? Jeg prøver og finne ut hva som må til for att jeg skal få godkjennt en 88 mod 318i med m40 motor og turbo.. Bmw norge var ikke så behjelpelig.. Biltilsyne sier ta kontakt med Bmw norge og omvendt.. Har hørt att en ikke så langt unna meg hadde byggd om fra 316\318 til 323 med turbo og fått det godkjennt. Lurer på om det er mulig og bruke det som en refferanse.. Kanskje jeg også skulle prøvd og kontakte dem du hadde kontakt med.. Grattulerer igjenn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Gratulerer! turbo_fever, med at han måtte fremlegge bremsepapirer mener han nok nettopp det.. altså papirer som viser at effekten er 15% over originalt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo_fever Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Så han viste papirer fra att han hadde vært på dyno asså.. Da skjønnner jeg.. Han er heldig. Håper jeg kan få til det samme på min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet Oktober 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2005 Måtte forevise effekt kurve med oppgitt ladetrykk, for dokumentering av effekten.. å få godkjent bilen ombygd til turbo er en ting, skal du bytte motor type i tilegg, så har du nok lagd deg en hel del større problemer.. Csiturbo: Vognkortet kommer visst i posten, så jeg får legge det ut når jeg får det Er visst ikke plass til alt der, så de har endel lagret på databasen sin, samt bilder av bygget der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Gratulere med din velykka dialog med "gamle" biltilsynet. HIPP HIPP! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Har hørt att en ikke så langt unna meg hadde byggdom fra 316\318 til 323 med turbo og fått det godkjennt. er det ikke noe som heter ac schnitzer s3 eller noe slikt da? noen som vet info om den bilen der!? sry ot :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo_fever Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Så det var ikke slik att du måtte ha godkjennings papirer på alt, eller papirer på denne typen for ombygging da?? Hva bremser tåler og slikt?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet Oktober 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2005 Det er slike formuleringer du skriver her du må unngå serru.. "hva tåler bremser å slikt" Jeg fikk godkjent med 15% økning.. dette KAN gjøres uten bremse bytte på alle biler, om biltilsynet VIL.. Ta kontakt med ditt lokale biltilsyn, vær ydmyk, å spør de om hjelp! Ikke fortell de jobben deres, men kun spør deg frem hvordan du lovlig kan få utført ombygging.. Det de da svarer, blir din retningslinje.. Viser det seg å bli vanskelig, må du ty til andre instanser, eller høyere opp i tilsynet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 .. dette KAN gjøres uten bremse bytte på alle biler, om biltilsynet VIL..Ta kontakt med ditt lokale biltilsyn, vær ydmyk, å spør de om hjelp! Ikke fortell de jobben deres, men kun spør deg frem hvordan du lovlig kan få utført ombygging.. Det de da svarer, blir din retningslinje.. Viser det seg å bli vanskelig, må du ty til andre instanser, eller høyere opp i tilsynet.. Dette er samme tone som jeg (heldigvis) har med biltilsynet om mitt prosjekt. Minuset mitt er jo at min bil har knappe 100 hester orginalt, og at E21 er levert (i "serieproduksjon") med 210 hk i Alpina-utførelse.... Du har jo 218 hk å gå ut ifra. Men 15%.... hehe... Spiller ingen rolle så lenge du har turbo i vognkortet. Gratulerer med resultatet, gleder meg på dine vegne - og til scan av vognkort blir lagt ut. PS! Din uttalelse her viser bare noe av det jeg alltid har sagt og ment om ombygging og godkjenning - Do it right first time! Og da vektlegger jeg både bygging av bil samt dialog med biltilsyn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stryn86 Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Dette Gir håp til MANGE av oss ander her ute... Du har gjort noe av det eg trudde var "umulig" mne du veit ka dei sei... Det umulige tar bare litt lenger tid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seini Skrevet Oktober 5, 2005 Share Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg har og lenge hatt planer om å bygge turbo i min. Går i lag med folk med kompetanse osv, men har ikke hatt økonomien til det enda. Å bygge uten å ha det godkjent er jo ikke akkurat et pluss heller. Jeg tror også at før jeg eventuelt skal i gang med dette så skal jeg ta kontakt med biltilsyn. Men så må jeg jo og høre hva feks 15% økning på min koster (ca 28hk ekstra) da min ble importert til Norge i 2001. Vil og tro at det er mye man kan få godkjent, når man gjør som trådstarter her; Snakker med biltilsynet og hører på dem, og har en god tone med dem. Så lenge man gjør seg vrang så gjør de seg bare enda vrangere... Da kommer man plutselig ingen vei. Så til slutt vil jeg bare si: Gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw325turbo Skrevet Oktober 5, 2005 Share Skrevet Oktober 5, 2005 Så du greide å bremse den med bare 250 hk da? Sikkert ikke så lett å få til så lite! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet Oktober 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Ikkeno problem faktisk.. superlav tenning, og ganske feit blanding under last løste den biffen.. Var ved 0,7bar å faktisk, så det skulle virke "sannsynlig", og ikke patetisk.. Blir for dumt å komme med scania snurre, 0,1bar og tett eksos Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå