Lien Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Tenkte jeg skulle bytte girkasse olje i dag, men lurer på hva slags olje jeg bør bruke? Og hva slags olje lønner det seg å bruke på diffen?
bzzlink Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg er litt uten for mitt ekspertise område her, men er du sikker på at det skal byttes grikasseolje på bilen ? Flere andre merker (VAG, SAAB) så står det i instruksjonboka at girkasse olje ikke skal byttes med kun etterfylles. Uansett står vel oljetypen i instruksjonsboken vil jeg tro.
Espen M33 Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Tenkte jeg skulle bytte girkasse olje i dag, men lurer på hva slags olje jeg bør bruke? Og hva slags olje lønner det seg å bruke på diffen? Ta en kikk på www.castrol.no De har smøretabell for alle biler liggende der.
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg er litt uten for mitt ekspertise område her, men er du sikker på at det skal byttes grikasseolje på bilen ? Flere andre merker (VAG, SAAB) så står det i instruksjonboka at girkasse olje ikke skal byttes med kun etterfylles. Uansett står vel oljetypen i instruksjonsboken vil jeg tro. De har på såkalt "lifetime oil" som egentlig bare er en god syntetisk olje. Det er ikke noe revelusjonerende med den olja, men det gir brukerne billigere vedlikehold som igjen er et salgsargument. For oss som vil ta vare på bilen, så bytter vi olje på girkasse og diff uansett. Om ikke annet til fabrikkens egen "lifetime oil". Ny olje av samme type kan jo ikke skade. BMW'er fortjener skikkelig vedlikehold! Død over blårussen!
Eirik Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Bruker vanlig ATF-olje på min... Det viktigste er at en hele tiden passer på at det er nok olje på girkassen. Ove på O.S. Bildeler fortalte at girkasser til BMW hadde en lei tendens til å lekke ved simmringen i bakkant. Derfor -> regelmessig sjekk at nok olje er på kassen er viktig... Jeg måtte nettopp skifte girkasse på grunn av at den var gått oljetørr...
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg fikk svar fra Castrol i dag. Når bilen/girkassa er utenfor garantitiden, så kan de anbefale bruk av SMX-S olje. Enklere å få tak i, og sikkert billigere enn BMW MTF-LT-2 olje. Tror 100.000km er lenge for den stakkars olja som er i girkassa! Men da er jo garantien ute for lengst, så da er det ikke så nøye for BMW AG...
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg fikk svar fra Castrol i dag. Når bilen/girkassa er utenfor garantitiden, så kan de anbefale bruk av SMX-S olje. Enklere å få tak i, og sikkert billigere enn BMW MTF-LT-2 olje.Tror 100.000km er lenge for den stakkars olja som er i girkassa! Men da er jo garantien ute for lengst, så da er det ikke så nøye for BMW AG... Dette var på ZF-kassa til bilen min (ZF S5D 320Z - HCH), andre kasser kan bruke andre oljer. Men den olja skal vel være minst like bra som BMW MTF-LT-2 og er kompatibel med denne.
oddis Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Jeg brukte Castrol Differential 75-90 W på både girkasse og diffen min uten problemer Det er lurt å skrifte olja på både diff og girkasse, siden det danner seg slagg spon i olja. Litt av drevene blir alltid slitt. Jeg skifter diff og girkasse olje annenhvert år, men nå kjører jeg en god del "aktivt", det skal sies.
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Ang lange oljeintervaller og "Lifetime Oil" http://www.justracing.com/bmw/viewtopic.php?t=12 FY FAEN sier jeg bare!
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Og en 330 motor... \http://www.justracing.com/bmw/viewtopic.php?t=21
oddis Skrevet Oktober 5, 2005 Skrevet Oktober 5, 2005 Ang lange oljeintervaller og "Lifetime Oil" http://www.justracing.com/bmw/viewtopic.php?t=12 FY FAEN sier jeg bare! Oi! At det går ann. ..minnet litt om sjokoladepudding
BD Racing Skrevet April 20, 2010 Skrevet April 20, 2010 Det skal også stå på kassa hvilken olje du skal ha
Kjetil Sømme Skrevet April 20, 2010 Skrevet April 20, 2010 Hvor ofte bør man bytte på en E46? Bytte olje på girkasse og diff hver Inspection II er passe. Se på castrol.no for oppdatert liste over hvilken olje som skal brukes. På diff'er som blir kjørt hardt fra tid til annen kan man godt bruke SAF-XJ istedenfor SAF-XO (samme pris men XJ tåler mer varme).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå