Gå til innhold

m5 motor i e30 325?


mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

hva vil det koste å sette i en 5m motor i e 30 fra e34? er dette mulig og få godkjent? har søkt på forumet,men vant ingenting..ingen som har gjort dette før? blir det kansje billigere å sette turbo i m20b25?

hvordan passer motoren i e30? og hvor er det lettest å få tak i slik motor,kansje import fra tyskland er det billigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan snakke med Helge Vik i Skien om dette. Han driver mye med dette. Er vel en ganske guru der.... Han lever vel av dette(???) så han bør ha peil.

Og det kan vel godkjennes. Er flere som går i Norge med dette oppsettet, men de har vel vært og TuV godkjent dette i tyskland, for så å få det skrevet inn i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært utrolig mye diskusjon omkring dette temaet både her og på BMWCCN.no , hvis du søker på S38 / M5 så finner du masse info.

Siden dette har blitt en populær oppdragering, spesielt på E30, som begynner å sakte akterut hva orginal motor og drivverk gjelder.

Jeg går selv med en fremtidsdrøm om en S38 M5 motor, eller en S50 E36 M3 i en E30.

Av det jeg har funnet ut i min research;

-Nye motorfestebraketter (Helge Vik, koed.dk, e30.de skaffer)

-Banke inn girkassetunell pga av grenrør

-Nytt plenum/innsug (dårlig med plass)

-Ny plassering av bremsekraftforsterker (325ix forsterker passer visstnok siden den er lengre og smalere)

-Nytt ledningsnett, radiator (dette er selvsagt..)

-Innkorting av mellomaksel (sveising/kapping/spesiallaget)

-Større bensinpumpe®

-Hvis man får tak i en motor uten girkasse så har jeg fått oppgitt at E28 528 girkasse passer.

Å skal du ha nubbesjangs til å få godkjent det så må bremser/drivverk stå i stil (tåle minst 315/340hk)

Som det er sagt over, ta kontakt med Helge Vik i Skien på tlf:90095400 , han er helt rå på slike oppgraderinger og har nesten peiling på mm antall på alt.

Her er litt specs på 3,6 og 3,8 litern, tenkte det kunne være litt relevant:

S38B36

Motor: 152,0 kg

Svinghjul: 5,7 kg

Innsug: 13 (?) kg

Eksosmanifold: 9,6 kg

Totalt: 180,3 kg

S38B38

Motor: 149,9 kg

Svinghjul: 13,7 kg

Innsug: 13 (?) kg

Eksosmanifold: 10 kg

Totalt: 186,6 kg

Hentet fra BMW CCN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra med noen seriøse gode svar...takker.

holder det med 30k for motor å girkasse?

kansje kjøpe frontcut eller no fra tyskland? er vel kansje ikkje det letteste å få tak i slik motor i norge.kansje noen som har url til firma i tyskland som selger frontcut?

er det værre å få godkjent med m20b25med turbo?eller blir det samme ulla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok og kjøpe motor og girkasse.. men så koster det endel radiator (ca 4000) el vifte. en tusenlapp. eksosanlegg. 6000 for et greit et med rett dim. så du er fort oppi 40-45000 for motor og gir komplett for å sette i e30, og så kommer monteringen. v og det baller på seg med krponer. har selv bygd om med s38 b36 og b38 i e30. og IX bremsekraft forsterker er ikek noe bra alternativ, få tak i servopumpe og bremsepumpen fra en eldre, (e12?) husker ikek helt. dette er et hydraulisk system og du går nok av plass. og man trenger ikke banke inn i torpedovegg/tunell for å få plass, det er bare å sveise om litt på grenrøret. selv senket jeg hele forstillingen 1 cm med mellomlegg i karoosseriet for å få alt mer ryddig. et annet alterativ fhva angår bremsekraftforsterkeren er å sveise om litt på plenumet, mange som gjør det isteden da dete r mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremsekraft forsterker er ikek noe bra alternativ, få tak i servopumpe og bremsepumpen fra en eldre, (e12?) husker ikek helt. dette er et hydraulisk system og du går nok av plass.

E28 er det som har dette systemet på noen av sine modeller...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er godkjenninga jeg er mest redd for. mye penger å bruke vis det ikkje blir godkjent..men vis jeg tuv godkjenner den i tyskland har ikke biltisynet noe de skulle ha sagt ? hva vil dette koste? hadde jo vært bra å hatt noe å bygge til også,noen som har gjort dette på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S50:

Motor: 155,4 kg

Svinghjul: 11,0 kg

Innsug: 10(?) kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 185,3 kg

:wink:

spørsmålet mitt er da....hvor mye veier M20B25? hadde vært kjekt å vite

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9kg

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45kg ekstra foran er jo litt..legge en tung jernbjelke baki:-)

Tror 45 kg har veldig lite å si da du får over dobbelt så mye power.

Vektfordeling er det eneste ja.

Hvis ikke så er det bare å hive seg på slankekur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...