bai Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 Heisann. Noen som vet om lykter kjøpt etter UK standard er lovlig i norge ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 Lysbildet i disse lyktene er motsatt av det vi har her i Norge og vil blende møtende trafikk. De er ikke godkjente. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bai Skrevet Oktober 10, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2005 Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 Den skjønte jeg ikke helt...? Så lenge lyktene er E-merket, er de vel lovlige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 For å utdype det Frode skrev: Det venstre lyset lyser ikke identisk som det høyre lyset, når en da setter på lykter tilpasset venstrekjøring på en norsk bil vil lysbildet bli feil. Nå er jeg imidlertid ikke sikker på om forskjellen i lysbilde kommer av lyktens konstruksjon eller lysjustering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 Det er jo bare å justere lysene...Hvis det er slik at de heller mer mot ene siden...Men dette har jeg aldri hørt om Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 Lysbildet på en bil som kjører på høyre siden av vegen: __/__/ Lysbildet på en bil som kjører på venstre siden av vegen: \__\__ Er det ikke noenlunde slik mon tro? Forskjellen ligger somregel i glasset og kan dermed ikke justeres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 Som jeg skrev, jeg er ikke sikker på om lysbildet har med konstruksjonen av lykta å gjøre, eller om det lar seg gjøre med lysjustering. Lysene lyser rett fram, men den lykta som er nærmest motgående trafikk lyser ikke riktig like langt fram som den andre lykta. Edit: Klarte ikke å finne bilde av dette på nettet, så jeg måtte skjermdumpe grafikk fra et pdf-dokument... Nå er riktignok dette xenonlys, men utformingen på lysbildet er noenlunde likt uansett. Varierer riktignok en del fra bilmodell til bilmodell, men prinsippet vises veldig godt her: Nærlysa lyser mye lengre nærmest grøftekanten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 De lyser littegranne lenger langs veikanten enn midt i veien vetu.. så da blir det jo som de andre har sagt veldig galt med UK lykter, da disse vil lyse mer opp i trynet på de du møter enn ut i veikanten....(veldig bra forklart av det bildet til Erik E46 Einum) Måten lyset fordeles på er rett og slett en metallplate inni lykta, før selve linsa(på linselykter så klart) Det kan nok justeres ved å løsne en og en linse, rotere den, også feste den igjen.. Men det er sikkert ikke lov.. Kan ta bilder for å forklare bedre.. Har en ribba linselykt.. dette er faktisk ganske interessant Btw.. Har BMW Bi-Xenon på 3-serien?.. eller i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 10, 2005 Share Skrevet Oktober 10, 2005 BMW har Bi-Xenon ja, også på 3-serien. Såpass seriøse som Motor er så blingser de nok ikke på det i en lystest. (Skjermdumpen var hentet fra et pdf-dokument som ligger på www.motor.no ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå