318iA Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Hei. Har kommet i kontakt med en kar i Kina, som driver med eksport. Jeg syntes dette hørtes veldig interessant ut, og vil gjerne starte opp en butikk/nettbutikk med salg av felger. Han ordner hovedsaklig kromfelger/spinners etc. Dette kan jo bli veldig bra, siden spinners er veldig populært. Mange lar være å kjøpe det fordi det koster så mye. Men med prisene jeg får det for kan jeg selge det veldig billig i Norge. Da vil det muligens være stor interesse for spinners. Vil virkelig satse på det. Er ganske ung, og ser på dette som en stor mulighet for å tjene penger. Kontakten min i Kina har gitt meg veldig tilfredstillende priser på spinners i alle størrelser. Prisene han har gitt meg, er for felger og frakt fra Kina til Norge. Men må det ikke betales toll for dette, hvis det skal selges videre? Har ikke noe peiling på import i det hele tatt, håper derfor noen her som har litt peiling/erfaring kan hjelpe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Tror nok du må tolle det inn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Toll må nok betales, gi meg ett tilbud når du får tak i noen felger da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Moms må betales, det er utrolig få varer det er toll på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC Schnitzer Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Kommer du til å skaffe "vanlige" felger også? Skulle ha hatt noen ac schnitzer kopi felger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Anbefaler deg å lese på http://www.toll.no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318iA Skrevet Oktober 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2005 Det blir vel all slags felger etterhvert. Har jo ikke noe firma eller noe sånt fra før, er en ganske ung student. Er veldig optimist når det gjelder import av felger, ser på dette som en start. Kan jo slå ann. Verdt ett forsøk. Men han jeg har kontakta i Kina, mener at jeg slipper toll eller mva hvis han skriver på at pakken er kjøpt for under $25. Da kan man slippe toll. Vet ikke om dette er så lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Det er for varer som koster mindre enn 200 kroner, etter den aktuelle valutakursen tollvesenet sitter på den dagen pakken mottas, man slipper moms på. At en felg skulle koste mindre enn 200 kroner er så usannsynlig at den kommer aldri i verden til å passere! Du blander fortsatt begrepene toll og moms, det er som sagt utrolig få varer som man må betale toll på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hel2810 Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Hei. Har kommet i kontakt med en kar i Kina, som driver med eksport. Jeg syntes dette hørtes veldig interessant ut, og vil gjerne starte opp en butikk/nettbutikk med salg av felger. Han ordner hovedsaklig kromfelger/spinners etc. Dette kan jo bli veldig bra, siden spinners er veldig populært. Mange lar være å kjøpe det fordi det koster så mye. Men med prisene jeg får det for kan jeg selge det veldig billig i Norge. Da vil det muligens være stor interesse for spinners. Vil virkelig satse på det. Er ganske ung, og ser på dette som en stor mulighet for å tjene penger. Kontakten min i Kina har gitt meg veldig tilfredstillende priser på spinners i alle størrelser. Prisene han har gitt meg, er for felger og frakt fra Kina til Norge. Men må det ikke betales toll for dette, hvis det skal selges videre? Har ikke noe peiling på import i det hele tatt, håper derfor noen her som har litt peiling/erfaring kan hjelpe meg. Hei jeg jobber som økonomiansvarlig i et firma som driver med import fra hele verden. Tror ikke det er toll på felger, skal du drive firma må du registrere deg i Brønnøysund. Hvis omsetningen din overskrider 50 000 i året må du registrere deg i merverdiavgiftsmanntallet. Da vil du få igjen mva som du betaler i forbindelse med import fra staten. Men du må også legge på mva på varene du selger og dette skal innbetales til staten. Det som er fint med å være mva registrert er at du også kan trekke i fra mva på en del andre kostnader du har i forbindelse med driften. Det blir vel all slags felger etterhvert. Har jo ikke noe firma eller noe sånt fra før, er en ganske ung student. Er veldig optimist når det gjelder import av felger, ser på dette som en start. Kan jo slå ann. Verdt ett forsøk. Men han jeg har kontakta i Kina, mener at jeg slipper toll eller mva hvis han skriver på at pakken er kjøpt for under $25. Da kan man slippe toll. Vet ikke om dette er så lurt. Hvis du har tenkt å starte som personlig næringsdrivende eller som AS er nok denne løsningen rimelig idiotisk. Da vil du ikke ha noen dokumentasjon på varekostnadene din og differansen mellom salgsinntekter og dokumenterte kostnader skal oppgies som inntekt. Du risikerer også ettersyn av tollvesenet og de er ikke enkle ha med gjøre om de oppdager "uregelmessigheter". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Men han jeg har kontakta i Kina, mener at jeg slipper toll eller mva hvis han skriver på at pakken er kjøpt for under $25. Da kan man slippe toll. Vet ikke om dette er så lurt. Hel2810 er no inne på noe her. Du ville ikke overlevd lenge med slik useriøs drift. Moms må betales, det er utrolig få varer det er toll på.[ Skal en begynne import firma, så MÅ man jo sette seg inn i toll / mva reglene. Ikke noe vits å begynne før man vet mann kan tjene penger, og toll eller ikke kan nok ha meget mye å si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hel2810 Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Skal en begynne import firma, så MÅ man jo sette seg inn i toll / mva reglene. Ikke noe vits å begynne før man vet mann kan tjene penger, og toll eller ikke kan nok ha meget mye å si Enig i det der. Litt forenklet kan du gjøre kan du starte med følgende beregninger: +Salgspris u/mva (Ta salgsum/1,25) -Varekost (Mva, taes ikke med) -Fraktkostnader -evetnuel toll =Avanse/bruttofortjeneste For å gjøre beregninger om dette lønner seg må du holde mva utenfor, både på innkjøp og salg. Mva er kun en avgift som du skal belaste kundene dine for. Hvis du du ender opp med en god bruttofortjeneste kan du begynne å jobbe med budsjettet. Her må du ta hensyn til alle kostnader ifb med driften. Kommer du frem til at dette lønner seg, anbefaler jeg deg å ta kontakt med en regnspsfører som kan hjelpe deg med å sette opp et endelig budsjett. Det er mange fallgruber ifbm oppstart av firma, kan fort lønne seg å bruke to timer à 500 kr hos en regnskapsfører for å få litt rådgivning i startprossesen. Import fra Kina har også sine utfordringer: Kan fort få varer med dårlig kvalitet og forsinket og lang leveringstid(spesielt ved store ordrer). Da omtrent alle varer fra Kina må forskuddsbetales er det nok lurt å betille et sett vareprøver før du tar opp større ordrer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 En annen ting du bør tenke på er om spinners i det hele tatt er lovlig i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 En annen ting du bør tenke på er om spinners i det hele tatt er lovlig i Norge... Så vidt jeg vet er det ikke det... Kan ikke se noen annen grunn til at en ALDRI ser biler med spinners i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, og selv om det er sjelden å se så har jeg sett spinners på biler her til lands. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hel2810 Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 jepp, har sett biler i Trondheim som har kjørt hele sesongen i år med spinners. Hadde det vært ulovlig hadde de nok blitt stoppet av politiet til stadighet og fått bøter. Regner med at de har unngått det siden de fortsatt kjører med spinners. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå