Gå til innhold

Bytte av dynamo


Sir_Hood
 Share

Anbefalte innlegg

Nå kommer sikkert mange til å riste på hodet over uvitenheten min... (dere får gjøre det! har ikke peiling på strøm i bil)... :oops:

Jeg har en 92 318iS som jeg skal bygge ut en liten stereo på

Har en 640W forsterker og ett par høytalere sammen med en audiobahn basskasse... virker ikke som om dynamoen er sterk nok til å drive anlegget... Hvor bra dynamo må jeg ha for å drive anlegget mitt? Hvor kan jeg skaffe det billigst mulig... Den dynamoen som sitter i bilen er originalt...

Takker for svar! [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke skal spille sinsykt høyt så tror jeg nok den orginale dynamoen holder greit under normal kjøring (altså ikke når du spiller høy musikk, har på fjernlys, vindusviskerene går og varmetrådene i bakruta står på samtidig) Min orginale dynamo driver helt greit 750W forsterker, 2 x 12tommere samt 4 høytalere, og ved normal kjøring med ''høy'' musikk så lader dynamoen fremdeles nok til å drive dette og bilen samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve med en kamerat som kjører etter med startkabler... :? Hadde problemer med anlegget og det gamle batteriet jeg hadde, etter at jeg byttet har jeg ikke prøvd... men hadde vært greit å ha litt ekstra så jeg slipper å bekymre meg når jeg har på litt ekstra elektronikk evt oppgraderer anlegget mer som jeg også kommer til å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp dynamo, dette var en 60A. Jeg ville heller brukt penga på et skikkelig (om ikke 2) Gelebatteri (Optima Maxima) å kople i parallell, da du kan spille LENGE og høyt før du ikke får start igjen.

Jeg prøvde å spille i ca 2 timer på halv effekt på anlegget med et Optima batteri da bilen stod stille, avskrudd. Startet som en lek etter de 2 timene.

Da hadde jeg koplet opp en 1000W 4 kanal på frontsett og hattehylle, samt en 1200W 2 kanal på 2stk 12" bassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp dynamo, dette var en 60A. Jeg ville heller brukt penga på et skikkelig (om ikke 2) Gelebatteri (Optima Maxima) å kople i parallell, da du kan spille LENGE og høyt før du ikke får start igjen.

Jeg prøvde å spille i ca 2 timer på halv effekt på anlegget med et Optima batteri da bilen stod stille, avskrudd. Startet som en lek etter de 2 timene.

Da hadde jeg koplet opp en 1000W 4 kanal på frontsett og hattehylle, samt en 1200W 2 kanal på 2stk 12" bassere.

men hvor får man tak i billig gelebatteri? er di ikke svindyre? kunne åsså tenkt meg gelebatteri i min bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nettopp dynamo, dette var en 60A. Jeg ville heller brukt penga på et skikkelig (om ikke 2) Gelebatteri (Optima Maxima) å kople i parallell, da du kan spille LENGE og høyt før du ikke får start igjen.

Jeg prøvde å spille i ca 2 timer på halv effekt på anlegget med et Optima batteri da bilen stod stille, avskrudd. Startet som en lek etter de 2 timene.

Da hadde jeg koplet opp en 1000W 4 kanal på frontsett og hattehylle, samt en 1200W 2 kanal på 2stk 12" bassere.

men hvor får man tak i billig gelebatteri? er di ikke svindyre? kunne åsså tenkt meg gelebatteri i min bil :wink:

De er ikke særlig billige nei, mitt kosta 1899. Var beregna for digre landbruksmaskiner, og med veldig høy startampere.

En måte å få tak i billige batterier på er å kjenne noen som holder på med import av disse. Da kan du komme over de billigste versionene ned i 600-900kr. Men dyrt i den forstand blir det uansett. Men det er vel et uttrykk som heter; man får det man betaler for. Om det stemmer eller ei skal jeg ikke si, men noe annet vil overraske meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...