jall Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Hvordan får man den kvitrelyden av en dump? bilen den står på lader 0.8 bar, er det nok? Det er denne dumpen som er på og heter Dump Valve TurboXs RFL Style Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 du må kjøpe en kvittreventil! men ærlig talt.. du kommer til å bli dritlei.. kjøp heller en som dumper all luft på en gang! eller aller best: en resirkuleringsventil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seini Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Det er ikke dumpventil som lager "kvitrelyd." Det er wastegate. Regner med du mener den som rallybiler osv har. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 jo, det finnes en dumpventil som lager kvitrelyd... men ikke den RFL ventilen som det er snakk om her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Oktober 15, 2005 Share Skrevet Oktober 15, 2005 Har hørt at du må stramme den masse, så kommer kvitrelyden, men det sliter mer på turboen for den får litt luft i retur da. Høres det riktig ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MikkeBMW Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 var jeg som lurte på dette.. har allerede lagt imellom alle schimsa som følgte med +2 ikkje f... hørte rykter ista om at en ventil som heter godzilla et lr annet lager slik lyd.. noen som vet om det stemmer? Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 -den lyden du snakker om er meget u-sunn for turbo`n,det er nemlig lyden av turbo-trykket ut av filteret! dvs at trykket går tilbake ut av turboen,å vifta snurre jo!! kan ende med turbo havari!! Hele poenget med pop-off/dump ventil er å unngå dette -lyden av dumpen er bare cool bonus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Jeg vet at den vdumpen jeg hadde på min motor laget sånn lyd på nok trykk, det var en turbosmart veeport ventil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Jeg vet at den vdumpen jeg hadde på min motor laget sånn lyd på nok trykk, det var en turbosmart veeport ventil... Eneste måte å lage sånn lyd på, er å ha den veldig stram.. Så jeg regner med det var det din var Er trykkpulsene i kompressorhuset som lager lydene, ikke dump og wg.. Turbo stalling heter det. Og ja, det er folk som har havarert turbo slik.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Grunnen til at man hører slikt på rallybiler er at de har en vesentlig kortere girshift-tid enn oss "dødelige". Turbortykket vil dermed ikke bygge seg nok opp til neste gir at det utgjør noen fare for det vil bremse turboen nvneverdig. Derimo så høres lyden ved motorbrems - rett etter gasspådrag. Da har turboen full fart, og gasspjeldet er lukket. Så ved en kombinasjon av stram dumpventil, eller ingen dumpventil og et racingfilter vil man kunne høre kvitrelyd. WRC bilene bytter turbo noe oftere enn folk flest og ser vel ikke problemet med turbohavari på samme måte som oss som bruker feriepengene på det. Alpina B10 Biturbo ble levert uten dumpventil, (forstå det den som kan) og på min bil har regelen vært turbobytte ved hver kjørte 50.000 km. Begge turboene!! Da jeg skiftet turboer sisr sommer, monterte jeg samtidig en dumpventil, og håper og tror de nye turboene vil vare lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola. Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Grunnen til at man hører slikt på rallybiler er at de har en vesentlig kortere girshift-tid enn oss "dødelige". Turbortykket vil dermed ikke bygge seg nok opp til neste gir at det utgjør noen fare for det vil bremse turboen nvneverdig. Derimo så høres lyden ved motorbrems - rett etter gasspådrag. Da har turboen full fart, og gasspjeldet er lukket. Så ved en kombinasjon av stram dumpventil, eller ingen dumpventil og et racingfilter vil man kunne høre kvitrelyd. WRC bilene bytter turbo noe oftere enn folk flest og ser vel ikke problemet med turbohavari på samme måte som oss som bruker feriepengene på det. Alpina B10 Biturbo ble levert uten dumpventil, (forstå det den som kan) og på min bil har regelen vært turbobytte ved hver kjørte 50.000 km. Begge turboene!! Da jeg skiftet turboer sisr sommer, monterte jeg samtidig en dumpventil, og håper og tror de nye turboene vil vare lenger. Er intressert i å vite hva som skjer når turboene dine ryker.. Oljeforbruk? Aksel knekking? Mutter åpner seg? Har sett ett tilfelle av en mutter på kompressor siden (den på akselen) har åpnet seg ved kjøring uten dump.. Den turboen havarerte, kan du trygt si.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Kvitelyd = Tilbakeslag ut igjennom luftfilter. Enkelt og greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Vet jeg har spurt om dette før, men har nok ikke skjønt det enda. Hvorfor er det umulig/ikke vanlig å ha dumpventil på dieselbiler? og når du har automatkasse så vil vel dumpventil være bare tull siden turbotrykket vil opprettholdes ved girskift? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opusx Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 grunn nr 1. det er fordi det ikke er noe vakum på innsugsiden på dieselbiler, så det er da ikke mulig å gjøre som ved bensinmotorer hvor det er en vakumslange til toppen av dumpventilen som trekker opp stempelet i dumpen og slipper ut trykk. grun nr 2. turboen på dieselbiler snurrer gjerne på lavere omdreininger og skaper da ikke det helt store behovet for å slippe ut overskuddsluft. hvis man mot all formodning vil ha en dump der alikevell, går det an å lage en mekanisk som kobles til gassvaieren eller en elektronisk med bryter på gasspedalen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Oktober 16, 2005 Share Skrevet Oktober 16, 2005 Er intressert i å vite hva som skjer når turboene dine ryker.. Oljeforbruk? Aksel knekking? Mutter åpner seg? Med mine turboer ble det oljeforbruk. De virket ennå, jeg kjørte fra Nurburgring (der blårøken kom) og helt hjem før jeg skiftet. Blårøken oppsto kun ved motorbrems. Så lenge jeg hadde behov for luft så var den tett, men med en gang eksosturbinen ikke fikk trykk å jobbe med, kom blåryøken. Aksielt kan jeg dra turbinakselen 3 - 4 mm frem og tilbake. Denne slitasjen vil jeg tro kommer av turbo stallingen. Kvitelyd = Tilbakeslag ut igjennom luftfilter. Enkelt og greit Jo, men har man et originalt luftfilter i en originalinnsats vil luden bli så dempet at den vil knapt høres. Med et konfilter rett på turbo derimot, vil det nok bli mer hørbart. Hvorfor er det umulig/ikke vanlig å ha dumpventil på dieselbiler?og når du har automatkasse så vil vel dumpventil være bare tull siden turbotrykket vil opprettholdes ved girskift? Kort fortalt: Dieselmotorer har ikke gasspjeld! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå