Gå til innhold

Hvordan få kvitrelyden av en dumpventil??


jall
 Share

Anbefalte innlegg

-den lyden du snakker om er meget u-sunn for turbo`n,det er nemlig lyden av turbo-trykket ut av filteret! dvs at trykket går tilbake ut av turboen,å vifta snurre jo!! kan ende med turbo havari!! Hele poenget med pop-off/dump ventil er å unngå dette :) -lyden av dumpen er bare cool bonus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at den vdumpen jeg hadde på min motor laget sånn lyd på nok trykk, det var en turbosmart veeport ventil...

Eneste måte å lage sånn lyd på, er å ha den veldig stram.. Så jeg regner med det var det din var :)

Er trykkpulsene i kompressorhuset som lager lydene, ikke dump og wg.. Turbo stalling heter det. Og ja, det er folk som har havarert turbo slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man hører slikt på rallybiler er at de har en vesentlig kortere girshift-tid enn oss "dødelige". Turbortykket vil dermed ikke bygge seg nok opp til neste gir at det utgjør noen fare for det vil bremse turboen nvneverdig. Derimo så høres lyden ved motorbrems - rett etter gasspådrag. Da har turboen full fart, og gasspjeldet er lukket. Så ved en kombinasjon av stram dumpventil, eller ingen dumpventil og et racingfilter vil man kunne høre kvitrelyd. WRC bilene bytter turbo noe oftere enn folk flest og ser vel ikke problemet med turbohavari på samme måte som oss som bruker feriepengene på det. :-)

Alpina B10 Biturbo ble levert uten dumpventil, (forstå det den som kan) og på min bil har regelen vært turbobytte ved hver kjørte 50.000 km. Begge turboene!! Da jeg skiftet turboer sisr sommer, monterte jeg samtidig en dumpventil, og håper og tror de nye turboene vil vare lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man hører slikt på rallybiler er at de har en vesentlig kortere girshift-tid enn oss "dødelige". Turbortykket vil dermed ikke bygge seg nok opp til neste gir at det utgjør noen fare for det vil bremse turboen nvneverdig. Derimo så høres lyden ved motorbrems - rett etter gasspådrag. Da har turboen full fart, og gasspjeldet er lukket. Så ved en kombinasjon av stram dumpventil, eller ingen dumpventil og et racingfilter vil man kunne høre kvitrelyd. WRC bilene bytter turbo noe oftere enn folk flest og ser vel ikke problemet med turbohavari på samme måte som oss som bruker feriepengene på det. :-)

Alpina B10 Biturbo ble levert uten dumpventil, (forstå det den som kan) og på min bil har regelen vært turbobytte ved hver kjørte 50.000 km. Begge turboene!! Da jeg skiftet turboer sisr sommer, monterte jeg samtidig en dumpventil, og håper og tror de nye turboene vil vare lenger.

Er intressert i å vite hva som skjer når turboene dine ryker.. Oljeforbruk? Aksel knekking? Mutter åpner seg?

Har sett ett tilfelle av en mutter på kompressor siden (den på akselen) har åpnet seg ved kjøring uten dump.. Den turboen havarerte, kan du trygt si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg har spurt om dette før, men har nok ikke skjønt det enda.

Hvorfor er det umulig/ikke vanlig å ha dumpventil på dieselbiler?

og når du har automatkasse så vil vel dumpventil være bare tull siden turbotrykket vil opprettholdes ved girskift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunn nr 1. det er fordi det ikke er noe vakum på innsugsiden på dieselbiler, så det er da ikke mulig å gjøre som ved bensinmotorer hvor det er en vakumslange til toppen av dumpventilen som trekker opp stempelet i dumpen og slipper ut trykk.

grun nr 2. turboen på dieselbiler snurrer gjerne på lavere omdreininger og skaper da ikke det helt store behovet for å slippe ut overskuddsluft.

hvis man mot all formodning vil ha en dump der alikevell, går det an å lage en mekanisk som kobles til gassvaieren eller en elektronisk med bryter på gasspedalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er intressert i å vite hva som skjer når turboene dine ryker.. Oljeforbruk? Aksel knekking? Mutter åpner seg?

Med mine turboer ble det oljeforbruk. De virket ennå, jeg kjørte fra Nurburgring (der blårøken kom) og helt hjem før jeg skiftet. Blårøken oppsto kun ved motorbrems. Så lenge jeg hadde behov for luft så var den tett, men med en gang eksosturbinen ikke fikk trykk å jobbe med, kom blåryøken. Aksielt kan jeg dra turbinakselen 3 - 4 mm frem og tilbake. Denne slitasjen vil jeg tro kommer av turbo stallingen.

Kvitelyd = Tilbakeslag ut igjennom luftfilter. Enkelt og greit :)

Jo, men har man et originalt luftfilter i en originalinnsats vil luden bli så dempet at den vil knapt høres. Med et konfilter rett på turbo derimot, vil det nok bli mer hørbart.

Hvorfor er det umulig/ikke vanlig å ha dumpventil på dieselbiler?

og når du har automatkasse så vil vel dumpventil være bare tull siden turbotrykket vil opprettholdes ved girskift?

Kort fortalt: Dieselmotorer har ikke gasspjeld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...