Gå til innhold

Småkul Renault


 Share

Anbefalte innlegg

det hadde aldri hjulpet på e36en min, hadde eg åpnet panseret hadde eg hatt 3 grads forbrenning i ansiktet, det gikk 10 sek og så sto flammene ut under bilen

Jp, det er faktisk de som trur at man kan slukke en bilbrann ved hjelp av den skumdotten i flasken man har hengende ved førersetet. Om man ser på mens man tenner opp, greit! Men om man merker at det ryker, eller at det kommer flammer ut, glem det. Berg ut det du greier av verdier, og ring 110.

Faren er som du sier her, man ser at det ryker, åpner panser, og flammene får tilført akkurat den mengde frisk oksygen den hadde behov for til å blusse opp. Man har da ett stykk skremt og hårløst menneske som blåser slukkningsmiddel alle andre sted, en på riktig angrepspunkt for flammene.

Vi hadde flere tester av dette på Tjeldbergodden. Vi fikk tilkjørt bilvrak noen søndager, og besøkende fikk forsøke seg på slokking med ett stort industriapparat. Ikke en som klarte det etter at brannen hadde fått brent i underkant av ett 1/2min. Man klarer rett og slett ikke å kvele brannen med så lite ressurser. Man klarer heller ikke senke temperaturen tilstrekkelig, og sist, men ikke minst, man klarer ikke å fjerne det som er brennbart. Der har vi de tre faktorene for en brann. Varme, Oksygen og noe brennbart. Klarer du ikke å isolere en av disse, har du tapt. Vil gjerne se den som klarer å fylle opp ett motorom med en 1/2kg skum :wink:

Vi trengte derimot 1/2min for å slukke en helt overtent bil. Kanonen på bilen leverte 4000l/min med vann, og dette omgjort til skum blir MASSE kubikk med kvelende og kjølende skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...