JanErik E30V8 Skrevet Oktober 17, 2005 Share Skrevet Oktober 17, 2005 Da starter jeg snart mitt første prosjekt, og det klør noe helt forferdelig i fingrene. Eneste jeg trenger nå er et karosseri. Hva mener dere er best? Et vanlig eller et M3 E30 karosseri. Motoren blir en E39M5. Skal være en bil tilegnet bane, men skal være godkjent og med skilter. Hva slags bremser mener dere er best til dette, det blir satt på E36M3 fem hulls. Noen her som har lignende prosjekt som har noen gode tips og råd? Tar i mot alle tips med takk. Jan Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S3TR Skrevet Oktober 17, 2005 Share Skrevet Oktober 17, 2005 E30M3 karosseriet er vel bedre egnet med tanke på litt bedre understell og aerodynamikk. Noen mener faktisk et 4 dørs karosseriet er stivere og dermed bedre egnet til banekjøring. Ellers er de nokså identiske bortsett fra at M3 karosseriet ser mye bedre ut Angående bremser tror jeg E36M3 bremser for lite i forhold til effekten, men dette kan sikkert biltilsynet fortelle deg mer om. Du bør holde en kontinuerlig dialog med BT skal du få dette godkjent. Uansett må du ha lykke til! Link til "noen" som har gjordt det du planlegger: http://www.m3e30.com/matthes/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 17, 2005 Share Skrevet Oktober 17, 2005 Understeller på E30M3 passer rett på en vanlig E30. M3 er jo mye tøffere og se på, men er litt vanskelige og finne som har vært i norge i mere enn 10 år med tanke på godkjenning. E39M5 motor har vært satt i E30M3 før og det er ganske mye jobb... Hvis du har plan om og godkjenne det prosjektet så hadde jeg ikke giddet og løsne en skrue før jeg hadde pratet med tilsynet om hva som bør og må gjøres.. Sett på E46M3 bremser med Porsche kalippere forann og E36M3 3,2L bremser bak, da tror jeg nok du har så det holder. Det passer etter litt arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen|3k Skrevet Oktober 17, 2005 Share Skrevet Oktober 17, 2005 En til som har gjort det; http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=224530 Heftig kombinasjon det der Spennende å se hvordan dette kommer til å gå Kombinasjonen er syk, verdens peneste karosseri (M3) og en av verdens deiligste motorer (SPESIELT med tanke på lyd!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet Oktober 17, 2005 Share Skrevet Oktober 17, 2005 Skal du bygge bilen her på berget eller i Florida?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik E30V8 Skrevet Oktober 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Bilen skal bli bygget i samarbeid med Koed, da jeg ikke har tid til å starte prosjektet selv. Men en del deler vil bli kjøpt her borte og tatt med hjem i bagasjen. Mest sansynlig blir utgangspunktet en 325 da dette karosseriet er en del lettere å få tak i, og det bra forskjell i pris i forhold til et M3 karosseri. M3 looken får heller bli ordnet når bilen er ferdig. Hvordan er det å få bilen godkjent hos BT når man får hele prosjektet TUV godkjent. Koed vet mye om hva som skal til for å få den godkjent, men skal selvfølgelig ha kontakt med BT. Takker for inspill Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eika Skrevet Oktober 18, 2005 Share Skrevet Oktober 18, 2005 burde ikke være noe problem og få den godkjent da.. folk får jo godkjent granada'r med 1300hk, caravelle med 1105hk osv.. men rått prosjekt stå på og fyll tråden med bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik E30V8 Skrevet Oktober 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Kan bli et moro prosjekt ja, og skal få lagt ut nok av bilder når det hele starter. Er det deler dere anbefaler at jeg kjøper her i usa og tar med hjem, evt sender? Er det steder hvor man kan få kjøpt karosseri, eller er det lettest å få tak i en hel/dele bil av en 325? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Oktober 18, 2005 Share Skrevet Oktober 18, 2005 burde ikke være noe problem og få den godkjent da.. folk får jo godkjent granada'r med 1300hk, caravelle med 1105hk osv.. men rått prosjekt stå på og fyll tråden med bilder Og Trans Am GTA med 1800hk!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 18, 2005 Share Skrevet Oktober 18, 2005 Mest sansynlig blir utgangspunktet en 325 da dette karosseriet er en del lettere å få tak i, og det bra forskjell i pris i forhold til et M3 karosseri. Sålenge du ikke skal bruke en M3 så er det vel liten vits i å kjøpe den dyreste E30-varianten (etter M3) vel? 316i, 318i eller 320i holder i massevis, alt av understell og bremser må jo likevel oppgraderes way beyond 325i! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik E30V8 Skrevet Oktober 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Ja det har du jo helt rett i Erik. Takk for tipset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet Oktober 18, 2005 Share Skrevet Oktober 18, 2005 Om du får TÜV godkjenning på bilen har nok ikke biltrangsynet så mye de skulle sagt såda er den nok godkjent... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 18, 2005 Share Skrevet Oktober 18, 2005 Det er vel DEKRA godkjenning dere er ute etter. DEKRA i Tyskland tilsvarer Biltilsynet her i Norge. TÜV står for Technischer Überwachungsverein (Google-oversetting: Technical control board) og driver med mye mer enn biler. Du har kanskje sett PC-skjermer med TÜV-merke på? Og det er ingenting som tilsier at det norske Biltilsynet MÅ godkjenne det som er TÜV-godkjent, men de gjør som regel det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik E30V8 Skrevet Oktober 18, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Så for å være helt sikker på at bilen skal bli godkjent av BT, så bør jeg skaffe DEKRA godkjenning i Tyskland i stedet for TUV? Eller begge deler? Er det mulig å få den godkjent med bare TUV? Og for å få en bil med bur godkjent så må stolpen ved dørene være avtagbar? Stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet Oktober 18, 2005 Share Skrevet Oktober 18, 2005 Det er mulig papirer fra TÜV holder for godkjenning, det vet nok Koed bedre enn meg. Men det er DEKRA som kan sammenlignes med Biltilsynet, TÜV er som sagt så mye mer. Et godkjent bur kan ikke ha noen hindring mellom stol og døråpning, det er korrekt. En avtagbar stolpe som du bruker kun på banekjøring vil kanskje godkjennes? HenrikE30+ har skrevet noe om bur og godkjenning. Husker ikke om det var på BMW CCN eller her, du kan jo se gjennom prosjekttråden på E30 350i V12 og se om du finner noe: www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9246 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå