Gå til innhold

E39M5 i E30


JanErik E30V8
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, det er nettopp det disse forumene er til! :)

Jeg søkte tilfeldigvis etter S62 (motorkode på E39 M5-motor) på BMW CCN-forumet tidligere idag, og fant et innlegg fra mai 2001 som jeg selv skrev, angående en våt drøm om en slik motor i E30, det dreide seg da konkret om å sette den i denne bilen:

325side.jpg

Så det er ikke uten en viss interesse jeg kommer til å følge dette prosjektet ditt! :D

Minner forresten om www.bimmers.no/viewforum.php?f=11 som er dedikert prosjekter. Når du kommer skikkelig igang så regner jeg med du holder oss oppdatert der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal holde dere godt oppdatert, med mye bilder, alltid moro å ha bilder fra slike prosjekter.

Litt usikker på når prosjektet starter, men forhåpentlig om ikke lenge.

Forresten. Er det noe forskjell på interiøret i de forskjellige E30? Med tanke på instrument, dasjbord og lignende. Om det er forskjell, er det da M3 interiør som er å foretrekke? Alpina?

Har ikke så veldig god kjennskap til E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dashbord er likt i alle E30. Instrumenter er også likt i alle M3. M3 har oljetempmåler, det har ikke Alpina, bortsett fra på B6S, som er basert på M3. Men du bør jo ha klokker fra instrumentpanaelet i E39 M5, for denne har jo turteller med dynamisk rødmerking, avhengig av temperatur på motor!

For Alpina's vedkommende så kunne man få et digitalt instrument å sette inn i den ene luftedysa over midtkonsollen, men dette instrumentet er ikke å få tak i nytt lengre. Det finnes også løsninger for å sette analoge klokker i midtkonsollen foran girstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur og bakseter er mulig, men jeg tviler på at det er praktisk mulig å sitte i baksetet... Nå finnes det bur hvor diagonalen eller krysset (avh. av type bur) bak framstolene er demonterbart, på samme måte som du tenker skråbjelken foran dørene. Da er baksetet mer kurant å benytte.

Har du sett bilder av den grå E30 M3en med E39 M5-motor fra Latvia? (Litauen? / Estland?) Den har M5-klokker innebygd i E30 instrumenthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det grisedyre skallet av en Sport Evo så kommer nok ikke trådstarter særlig langt når han har et budsjett på ca 150.000,- Dessuten så har han gått bort i fra å bruke et M3-karosseri, han skal bruke et E30-karosseri, og heller bygge om dette til M3-utseende. Det blir jo ingenting ordinært M3 på bilen likevel, så hvorfor ta en originalbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig stilig karosseri ja, men det blir nok i overkant av mitt budsjett, satser mer på oppgraderinger enn utseende. I første omgang. Har nå fått satt opp et oppsett, og funnet ut at prisen blir nok nærmere 200k enn 150, men men.

Hva mener dere om disse oppgraderingene?

#E39 M5 motor

#6-trinns girkasse

#M3 bakaksel

#Movit/Porsche bremser

#Custom Eksos

#Wiechers helbur

#Alpina radiator

#Sparco bøttestoler (eller lignende)

#K-Mac camber plater

#Coilover kit.

#Poly foringer, alternativt aluminiumsforinger.

:D

Er M3E36/E46 bremser å foretrekke i stedet for Porsche?

Hva slags eksos passer best til dette?Scorpion?

Er det stoler som evt er lettere enn Sparco? Billigere?

Hva slags coilover kit vil dere anbefale?

Hva slags felg størrelse og dekk dimensjon burde jeg bruke?

Kom gjerne med inspill på forandringer eller erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene vil ha sitt å si når det gjelder felgstørrelse. Dersom du velger E36 M3-bremser så kan du ikke ha mindre enn 17", litt usikker på E46 M3- / Porsche-bremser om du finner 17" som går på.

Hva med 8 og 9x18" med 225/35-18 foran og 245/30-18 bak? Det blir lav profil, men er veldig nær original rulleomkrets (225/45-16). Alternativt kan du gå litt opp, til 225/40-18 foran og 245/35-18 bak. Det blir større enn originalt, men fortsatt innefor 5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18" blir stort på E30 ja, ingen tvil om det. Men med framskjermer fra E30 M3 Sport Evo så er hjulbuene større, for å gi bedre plass til store hjul. Kanskje må du ha 18" for å få plass til store nok bremser. Du kan jo også gå for 225/35 eller 225/40-18 foran og bak, da har du original bredde, men tilnærmet standard / litt større omkrets enn original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...