Gå til innhold

Henlagt på grunn av bevisets stilling


Erik E30 Einum
 Share

Anbefalte innlegg

www.avisa-st.no/arkiv/article581225.ece

Nå er vel ikke jeg akkurat upartisk i denne saken, så jeg skal ikke mene så alt for mye i det offentlige rom...

Men: "Han lanserer nå at besetningen på Thamshavnbanen kanskje vil være nødt til å plassere folk ved overgangene inntil folk er klar over at de faktisk er lysregulert." og "Regler er til for å håndheves, og folk må forholde seg til regelverket. Men det krever at brukerne av veien har en reell mulighet til å følge reglene."

Hva skjedde med Veitrafikklovens

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

og

§ 5. Skiltregler m.m.

Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

På planoverganger så blinker det rødt lys, noe lensmannen i nabokommunen der nabokommunen til det det her er snakk om har omtalt som et enda sterkere varsel enn fast rødt lys. Det er nærmest som et alarm- eller faresignal. (Ref. en sak i samme avis ang. rødt blinkende lys utenfor tunneller på E39).

Videre momenter er jo det at man uansett har vikeplikt for skinnegående kjøretøy (tog og trikk), og om en planovergang ikke er lysregulert har man etter det jeg har fortsått plikt til å redusere farten, og om nødvendig stoppe for å forvisse seg om at det ikke kommer tog. Det samme er tilfelle dersom lysreguleringen på en planovergang er ute av drift.

Forøvrig er det ikke konduktøren i et tog som observerer evt. vikepliktsbrudd på en planovergang, lokomitvførereren derimot... Hjertesukk: journalister altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som reagerer på at fyren på ramme alvor mener at det skal stå personer ved planovergangene for å gjøre veitrafikanter oppmerksom på at her går det en jernbane?

Det er jo tross alt allerede merket med følgende skilt:

fs134_02.gif

Planovergang uten bom

fs136_1v.giffs136_2v.giffs136_3v.gif   fs136_3h.giffs136_2h.giffs136_1h.gif

Avstandsskilt (på noen av planovergangene)

fs138_01.gif

Andreaskors - selve lyssignalet står sammen med dette skiltet:

1510Bot2_604743c.jpg

Er det noen her som er i tvil hva som venter en? Når da lyssignalet i tillegg blinker rødt når det kommer tog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig kan det være da?? Eg bor på Sotra og har kjørt majoriteten av mine mil her. Her finnes ikkje ett eneste skinnespor, men eg har da ingen problemer når eg kommer på f.eks østlandet, der eg har slekt, med å skjønne at rødt lys/rødt blinkende lys betyr "Hei du, nå skal vi nok stoppe litt, for her skjer det noe"...

Dette var vel noe eg brukte under 30 sek på å sette meg inn i den gang eg leste til teorien for førerkort og det er ikkje spesielt vanskelig å skjønne.

Er det rødt, så er det rødt. Samme det om det er skinnegang eller ikkje vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne jernbanen er at den er i bruk 2 mnd i året, og da er alle fastboende på ferie. Så i realiteten kommer det aldri tog der. Og når det aldri kommer tog, hvem gidder å se på lysene da???? Jeg passerer jo disse skinnene (i 70-sonen lenger sør) jevnlig og hadde det kommet et tog der så hadde jeg fått sjokk. Er det bom i 70-sonen? Håper det... ;)

En annen ting - de lysene er vel ikke i bruk den tiden jernbanen ikke er i bruk, er de?

I så fall vil jo blinkende lys bety at sesongen er i gang, og at tog kan forventes i løpet av en ukes tid...eller?

Er lysene i bruk året rundt, kan dette føre til at folk etterhvert overser lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne jernbanen er at den er i bruk 2 mnd i året, og da er alle fastboende på ferie.

Det folk flest ser på som tog (lokomotiv og vogner) kjøres fra midten av mai til midten av oktober, det er 5 måneder. Faste avganger kun i juni, juli og august, men i hele perioden går det chartertog til nær sagt alle døgnets tider. Så argumetnet vi har hørt enkelte ganger om at folk "vet når toget går" holder ikke vann i det hele tatt. Arbeidstog (gul arbeidstraktor som ikke ser ut som "tog") kjører fra april til snøen legger seg i oktover/november en gang.

Så i realiteten kommer det aldri tog der. Og når det aldri kommer tog, hvem gidder å se på lysene da????

Det er i gjennomsnitt ca en avgang pr dag til Fannrem (med kryssing av en lysregulert planovergang) i høysesong - juni-august - litt sjeldnere i mai, september og oktober. Strekningen Fannrem - Bårdshaug (5 lysregulerte planoverganger), som den aktuelle saken gjelder trafikkeres sjeldnere. Men i tillegg kommer jo som nevnt arbeidstog, som kjører nesten hver dag bortsett fra de tidspunktene lokomotiv og vogner trafikerer strekningen. Dette arbeidstoget kjører nord for Fannrem minst en gang pr uke.

Jeg passerer jo disse skinnene (i 70-sonen lenger sør) jevnlig og hadde det kommet et tog der så hadde jeg fått sjokk. Er det bom i 70-sonen? Håper det... ;)

I 70-sonen så er alle de skiltene nevnt ovenfor utplassert, i tillegg er det blinkende lys på et firkantet forvarselskilt av denne typen:

fs134_02.gif

og selvsagt bom, også den med blinkende lys. Men også her, på E39, kjører folk på rødt før bommene har gått helt ned...

Forøvrig, på alle planoverganger så fløyter toget med 3-5 sekunder varighet, 100-150 meter før kryssing. Og på de 6 lysregulerte planovergangene så er det også en kraftig DING-DING-DING-lyd som aktiveres samtidig med lyset.

En annen ting - de lysene er vel ikke i bruk den tiden jernbanen ikke er i bruk, er de?

I så fall vil jo blinkende lys bety at sesongen er i gang, og at tog kan forventes i løpet av en ukes tid...eller?

Er lysene i bruk året rundt, kan dette føre til at folk etterhvert overser lysene.

Det er det som er problemet, lysene står på året rundt, dette er det flere årsaker til:

- vedlikeholdsmessig er det bedre at anlegget er i drift, enn at det står uvirksomt ca halve året

- dersom man kommer til en lysregulert planovergang hvor lampene ikke blinker i det hele tatt, så betyr faktisk dette stopp! Da skal i realiteten trafikken stoppe helt for å forvisse seg om at det ikke kommer tog før man krysser.

Dersom man skulle deaktivert anlegget, så må lyshodene blendes av/dekkes til, eller snus vekk fra veitrafikk. Dette blir gjort i 70-sonen på E39, men det skyldes at en brøytebil i 70 km/t vil kaste opp snø og is med en sånn kraft at signalene mest sannsynlig vil bli ødelagt.

Fra neste sesong vil det komme opp gule skilt, med teksten

STOPP!

Se og lytt etter tog

på en del planoverganger. Disse skiltene vil bli satt opp før sesongstart, og tatt ned ved sesongslutt. På denne måten vil det være et ekstra varsel om at nå er sesongen i gang.

For å utdype litt omkring selve problematikken, bilførere ignorerer lysregulerte planoverganger. Privatbiler - ofte med barn i baksetet, firmabiler med full firmalogo, rutebusser, skolebusser(!!) m.m. er observert kryssende på rødt lys. Det inntreffer episoder 1-2 ganger pr uke, noe som er relativt ofte når det tross alt er såpass få avganger. Edit: Mitt estimat på antall episoder er basert på innkomne rapporter, det varierer noe fra lokfører til lokfører om når de skriver rapport. Jeg skriver sålenge biler krysser etter at lyset har skiftet, andre skriver ikke før de synes at de har vært i ubehagelig nærføring med veitrafikk. Så det er kanskje noen mørketall her.

Konkrete episoder:

- bil stopper på rødt, helt inntil skinnegangen, kjører så over etter en vurdering av avstanden til toget. Ingen gjør sånt i et gatekryss med lysregulering, der blir de stående på rødt, uansett avstand til trafikk på kryssende vei.

- bil nr 1 stopper, bil nr 2 svinger rundt bil nr 1 og kjører på rødt i motgående kjørefelt.

- en bil blir stående og vente på kryssing på en planovergang, for så å bli observert kjørende parallelt med toget i hastighet som tydelig er raskere enn 50 km/t (fartsgrense det aktuelle stedet), og kjører så på rødt på planovergang 4-500 meter unna den forrige. Da er det helt klart med overlegg, for da VET du toget kommer der.

- bilister krysser på rødt så nær toget at de enkelte ganger delvis forsvinner i dødvinkel foran lokomotivet!

- bilister fløyter på toget idet vi krysser vei.

- på en planovergang der veitrafikk stoppes manuelt med rødt flagg (ca 0,5 x 0,5 m) har det hendt at en må trekke til seg flagget for ikke å slå stanga (1 m lang, 3-4 cm i diameter) inn i frontruta på kryssende biler.

Som sagt dette er en jernbane med sesongdrift, nærmere bestemt en museumsjernbane, men jernbaneloven og veitrafikkloven gjelder for denne som den gjelder for NSB. Siden vi kjører tildels gjennom tettbygd strøk, så kjører vi også med lav hastighet. Men jeg tror ikke bilister aner hva som skjer med en bil som blir truffet av et tog på mellom 50 og 100 tonn, selv om hastigheten kan være ned mot 20 km/t. Jeg har sett en bil som ble truffet i av et tog på 70 tonn i bare ca 25 km/t , og de som satt inne i bilen var nok sjeleglad for at bilen ble truffet helt fremst på framskjermen! Jeg vil ikke ha kobbelet på et lokomotiv inn sideruta på min bil ihvertfall!

Edit: Bl.a. noen skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, på alle planoverganger så fløyter toget med 3-5 sekunder varighet, 100-150 meter før kryssing. Og på de 6 lysregulerte planovergangene så er det også en kraftig DING-DING-DING-lyd som aktiveres samtidig med lyset.

Med togets hastighet er jeg 400-500 meter unna planovergangen, i en godt lydisolert bil, og hører på Are og Odin. Så togfløyta hører jeg ikke!

Ding-ding-ding-lyden er nok tvilsomt at jeg får med meg før jeg er mindre enn 50 meter unna overgangen, av samme årsak som over. Jeg har da ca. 3 sekunder (i 70-sone) før jeg må stå helt stille. Heldigvis er det bom der da.

Et annet fatum er at jernbanen er fullstendig gjengrodd. Om det skulle komme et tog, vil man neppe kunne se det før det er 5 meter unna overgangen. Hva er vitsen med et turist-tog, når man ser inn i en endeløs rekke med småtrær. Hugg ned krattet rundt linja, så ser alle bedre - også bilister. Sist jeg passerte overgangen ved Evjen, merket jeg meg den dårlige oversikten sørover. Det er kanskje blitt bedre.

Nå reiser jeg mye med bil, i alle retninger fra Trøndelag, og passerer overganger på både Nordlandsbanen, Rørosbanen og Thamshavnbanen og ser på lysene om de skulle være i bruk. Men jeg skjønner også de som passerer samme overgang daglig hvor inget tog kommer. Mennesker har lett for å danne vaner.

Jeg visste ikke at det gikk tog så ofte på Thamshavnbanen. Jeg har kanskje vært heldig å ikke blitt hindret på min ferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år vil det være et annet lokomtiv som er hovedlokomotiv, dette har en togfløyte som går gjennom marg og bein, det blir kanskje litt bedre da? Og på planovergangene med lys og lyd så fløyter vi aldri før vi har fått hvitt lys for tog, da er vi som regel mindre enn 50 meter unna, i kanskje 15 km/t. Vi har selv pålagt oss maks hastighet på 20 km/t nord for Fannrem, konsesjonsmessig har vi lov til å kjølre 60 km/t der, men med all utbyggingen som har foregått etter at ordinær trafikk ble innstilt i 1974 så ville det vært uforsvarlig å holde en slik hastighet.

I 70-sonen er det litt mindre vits i ding-din-ding-lyden, den er jeg med på, men der har man jo forvarsel med blink. Det blinker ikke i forvarselet med mindre det er rød blink lenger fram. Edit: Det går også en viss tid, 20-30 sekunder - litt usikker - fra lyset skifter til rødt før bommene begynner å bevege seg. Og bommen på "din" side av sporet i motgående kjørefelt går ned litt etter den andre, sammen med bommen i "ditt" kjørefelt på motsatt side av sporet. Så i verste fall kan man ta en unnamanøver om man er helt sløvet og ikke oppdager bommen før den sperrer veien for deg.

Vi er fullstendig klar over skogproblematikken, både i forhold til trafikksikkerhet og utsikt for turistene. Usikker på hvilken overgang du tenker på ved Evjen, men der er det flere som er gjengrodd. Et problem er at jernbanen eier ikke mer enn 3-5 meter fra skinna, lenger ut kan vi ikke uten videre kappe ned skog. For turistene sin del så vil det på mange steder bare resultere i en bredere "grønn tunell". Og i de tettest bebygde områdene så vil vel de som bor helt inntil jernbanen gjerne ha litt skjerming mot innsyn til hagen vil jeg tro.

Nei, det er ikke lett, å skulle tilfredsstille naboer, trafikanter, turister, næringsliv, jernbanelov og riksantikvar på en og samme gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve hovedveien som går forbi der ja. Den heter Gjøløyen, Follo er litt lengre sør, ved Follo gård. Holdeplasser og tildels planoverganger fikk sine navn for ca 100 år siden, lenge før Orkdal Landsgymnas, nå Orkdal vgs. (Follo) var en realitet.

Den planovergangen er svært uoversiktelig mot sør, men ikke bare pga. krattskog, også fordi det står et hus tett ved overgangen på sørsida av veien og østsida av sporet. Når vi kommer sørfra så har vi knapt gangfart ut i den planovergangen, for å forsikre oss om at biler som kommer i retning fra skolen faktisk har stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper bremser alltid ned før tog-overganger, kjører ikke over før jeg har oversikt langt nok begge veier til at jeg føler meg trygg nok til å kjøre over.. Jeg gjør det om det er bommer også..

Vet jo aldri om det er noen feil noe sted.. selv om det er en liten sjans så er mann aldri 100% sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...