Gå til innhold

Håndbrekkvaier og bakstilling (e30)

eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ta ned traversen på bilen min (e30 818is) tenkte det da var best å ta den ned med bærearmene og hele sulamitten på. Men jeg får ikke ut strømpa til håndbrekkvaiern..:-( Har tatt av bremseskivene, bremseskoene og den mekanismen som presser ut bremseskoene, så egentlig skulle det vel bare være å trekke ut vaierstrømpen? Men den sitter som F, fastrustet? Den sitter også så dypt at jeg ikke får tak med tang eller lignende for å vri. Noen tips å triks?

Vist jeg ikke får de ut så tror jeg jeg må løse bærearmene fra traversen og ta ned kun traversen.. Hva er det som er vanlig praksis når man skal ta ned traversen (skifte foringer)??

Hvilke traversforinger anbefales? har vært med å bygd noen rallybiler (subaru) og der har vi brukt å sveise traversforingene stumme, er dette noe som kan anbefales på e30? (ikke banebil) Eller blir dette svært ukomfortabelt?

Elllers noen oppgraderinger/ utskiftninger som bør gjøres når jeg først holder på baki der? Kanskje skifte bærearmsforingene? hvilke foringer anbefales? pris? hvor kan de skaffes? Hva med stabstagene? stabilisatorlenkene?

Tusen takk for svar!

mvh. Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ned traversen i løpet av dagen, kan kopiere siste inlegget mitt fra bmwccn sitt forum der det står litt om hvordan jeg endte opp med å gjøre det:

Da er strømpa til håndbrekkvaiern ute, traversen er nede og foringene er uttatt:-)

Kan fortelle hvordan jeg endte opp med å gjøre det:

Håndbrekkvaier: brukte tipset til "rogeren": en dor som var tynn nokk til å gå inn i hullet på "hjulsiden" og slo de ut, måtte slå ganske hardt, men ut kom de:-)

Travers: Har fra før tatt ned diff, bensintank (skal byttes), og mellomaksling, løste muttrene nede ved kanalen, festa en kjetting rundt traversen og ned rundt jekken og jekket opp bilen etter bolten traversen er festet med. Da blir det som en slags ters, dette var vel også etter tips fra noen her på forumet! Etter en del rigling datt den ned, kan vel også ta med at det ikke var hele foringen som kom ned med traversen, foringen hadde delt seg i gummien, var nok på tide å skifte ja! Jeg gjorde, i mine øyne, en feil når jeg tok den ned, jeg tok ikke ned potta først, etter at jeg hadde tatt den ned konkluderte vi med at d blir et helvete å få den opp igjenn når potta er på, så jeg tok ned potta etter at traversen var tatt ned, hadde nok vært mye lettere å få ned traversen uten å mått løfte den over potta. En annen detalj jeg kan ta med er at jeg stripset fast stikkakslingene og bremsekaliperne i traversen slik at de ikke hang og slang.

Foringer: Den delen av foringene som sto igjenn i traversen: Tok med hele traversen ut på en asfaltplass, helte litt bensin på foringene og tente på, lot de brenne til all gummien var oppbrent og da var det bare å slå ut ytteringene med en dor, det gikk svært lett (pga. varmen) Trodde egentlig jeg mått sage med en baufil for å få de ut, men det slapp jeg:-)

Den delen som sto igjenn på bilen: tok tak med en rørtang og fikk vridd de løs, så brukte jeg en stor skiftenøkkel og vridde til de ble helt løse å da var det bare å dra de ned for hånd.

Så jeg skal satse på orginale traversforinger? har ikke kjøpt nye enda..

Men dette er nok ikke den "riktige" måten å gjøre det på, skal vist gå an uten å ta ned traversen, men slik var det altså jeg endte opp med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for å skifte kun traverforingen behøver du i teorien ikke ta ned hele bakstillingen. Jeg forsøkte med hammer, ters mye banning og propan. Men ikke faen om den ville ut.

Bmw verksted har et eget verktøy de bruker.

tror det har en tendens til å være sånn.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...