BMW324TDa Skrevet Oktober 23, 2005 Share Skrevet Oktober 23, 2005 Som tidligere nevnt så røk toppen på 324'en min tidligere i år. Har ikkje engasjert meg så mye i det å skaffe en ny før de siste månedene. Ringt på litt forskjellige her i moderlandet, uten det helt suksessfulle resultatet. Men etter å ha beklaget meg litt her på forumet var Gunnar så vennlig å lure frem en link til Håga Bildemontering nedenfor Stockholm til meg. Ett par telefonsamtaler senere (inkludert MYE tull med telefonen, da undertegnede ikkje visste at man måtte sløyfe ett par siffer midt i tlf nr når man ringer fra mobil) var toppen min. Hadde ikkje undersøkt hvordan det var med toll, mva, frakt og slikt på forhånd, så eg fikk det for meg at med litt "alternativt" drivstoff på "den lille røde toseteren" (Skoda Pickup 1.9D) og en relativt grei overbelastning på kvoten min ville det lønne seg like mye å hente den selv. Fikk da Håga Bildemontering til å sende den i mitt navn til postkontoret i Strømstad. Noe en del kamerater av meg benyttet seg av, så det ble noen pakker kan man si. Før avreise ble det foreslått fra mine foreldre at det kanskje var en tanke å legge om til vinterdekk, da det kunne være glatt over Hardangervidda. Dette ble selvsagt blankt avslått fra min side. Pfff.. glatt. Liksom. Senere på kvelden ringte eg likevel 175 for å høre hvordan tilstanden på veiene var. Snøstorm var svaret som ble gitt. Ai ai ai..... Måtte nok innse at optimismen min med tanke på føret var noe overdrevet. Så da måtte det legges om til vinterdekk. Men hvor var de?? De lå rett nok i kjelleren, men de var ikke på felg da det var noen eg fikk byttet til meg i sommer og felgene på disse ikkje passet..... Nok ett problem meldte seg... Men hei, har ikkje Nissan Micra 4X100 den og??? Jo, stemmer det. For en slik bil har vi og i oppkjørselen. Da lå alt til rette for at ting skulle ordne seg. Ut med jekk og lommelykt. Fremdekkene gikk rett på og alt var velstand inntil eg kom til bakaksel.. Der tok boltene i når eg teitet de. Faen. Hvem kunne tenke seg at det var forskjell når man tar av en stålfelg og setter på en annen. Nye hjulbolter måtte til. Inn på lageret og se hva eg har liggende fra tidligere biler. Intet!!! Da var det å sette seg i faderens bil og suse bort på "bilkirkegården" utenfor firmaet til en kamerat og skru ut div bolter og måle på. 6 av 7 biler hadde ikkje like gjenger. Franske biler suger. Italienske og. Faen. Tilslutt var turen kommet til en medtatt Ford Escort. Her måtte da gjengene være like?? Joda, men de satt noe så inn i h****. Og var de kortere??? Nei. Da var det inn i verkstedet og kappe av de 3mm og pusse de til. Dette tar litt tid med 8 bolter, men nå, NÅ var alt ok. Hjulene ble slengt på og bilen kunne rette kursen mot øst. For hjulskifteprosjektet var selvfølgelig lagt til rett før avreise, så stressfaktoren var noe høy. I tilegg til at den lille følelsen av veigrep som eg kunne skryte på meg på bilen forsvant når 155/75-13" piggdekk med feil innpress var montert. Kjørte fra Sotra torsdag kl 23 torsdags kveld med full termos og en (u)heldig utvalgt kamerat som co-pilot og med ansvar for underholdning. Heldigvis klaffet det slik at vi kjørte rett inn på 0130 fergen på Brimnes. Etter en del tøying av lokale fartsgrenser. Når vi kom opp på Hardangervidden (en stigning som er litt utfordrende med 64 ville DieselHK) takket vi for ast vi hadde pigger på, for her vasr det nok snø og null brøyting utført.. Men dette gikk greit. Underveis tok vi oss den friheten å stille opp på porten til Norske Skog i Hønefoss uanmeldt og overraske en lokal kamerat som gjennomfører læretiden sin her. Det er vel ikkje til å stikke under en stol at han var noe overrasket over å se to Sotragutter stå og vente på han kl 0545 utenfor jobben sin 45 mil fra hjemstedet og kreve at han traktet kaffe så vi kunne fylle opp thermosen igjen. Deretter var det non-stop til Strømstad etter en times opphold i Hønesfoss. Strømstad Postkontor ble inntatt 0930. Pakker ble hentet og bilen snudd. Rett innom grensemarkedet med den hensikt å få bilen litt baktung så langlysene rakk litt lenger en 40meter. Dette ble løst ved å plassere ett årsforbruk av brus bakerst i planet. "Litt" tobakk og snus ble det og investert i. En kalkulering førte til den konklusjonen at hjemreisen ville ta noe lenger tid pga mer trafikk på dagtid. Ett av tiltakene for å spare inn dette ble en tur på McDrive i stedet for en skikkelig sjappe. Prøv å spise to store BigMac menyer to voksne gutter i en såpass begrenset kupeplass som i en PickUp. Utfordring. I hvertfall når bilen i tilegg er i fart. Co-pilot slapp til en times tid gjennom Oslo mot Hønefoss mens kapteinen hadde en 20 minutters lur. Resten av turen var grei. Undertegnede hadde biletter til Vinskvetten Show i Bergen kl 1900 med kompisgjengen. Bilen ble parkert i Kloostergarssjen kl 1855, så ett raskt klesskift i offentlighetens skue var alt stellet det var tid til før eg jogget meg opp til forestillingen. Co-piloten ble parkert på Børs Cafe mens showet gikk. kl 2130 var det å komme seg de 40 minuttene det er hjem for å kune ta en dusj og legge hodet på puten etter 40 timers våke. Men nå er toppen i hus sammen med div annet tilbehør. Så om en uke eller to er vel toppakningen og nye strekkbolter kommet i hus og toppen kan komme på............ Gleder meg som en unge. Etter denne turen er eg om mulig enda mer lei av den lille røde tosetern. Skal bli en opplevelse å kunne ta i bruk igjen BMW'en etter ganske mange måneders stillstand......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Oktober 23, 2005 Share Skrevet Oktober 23, 2005 Hehe, dette var vittig lesning ja! Fint at det ordna seg til slutt Hva måtte du ut med for toppen foresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Oktober 23, 2005 Share Skrevet Oktober 23, 2005 hehe litt av en tur,får håpe du får 324`en til å gå nå da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Oktober 23, 2005 Share Skrevet Oktober 23, 2005 uff ja, kan tenke meg hvordan det var på vinskvetten konsert etter 40 timers våke. Var rett på jobb kl 1200 på ozzy konserten etter å ha kjørt frankfurt- Bergen med 1 times soving i oslo. Kan love eg var trøtt som en strømpe dengang når jeg kom hjem om natten igjen 0300. Neste gang jeg skal på biltur skal jeg ha god tid å legge inn mange pub-crawl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Oktober 23, 2005 Share Skrevet Oktober 23, 2005 Rett innom grensemarkedet med den hensikt å få bilen litt baktung så langlysene rakk litt lenger en 40meter. La meg tippe.. Høydejusteringen på Skodaen er sluttet å virke og lysene peker rett i bakken. Tror dette har skjedd med samtlige slike biler vi har på jobb. Det går an å stille de manuelt opp men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det. Artig historie forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 23, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2005 La meg tippe.. Høydejusteringen på Skodaen er sluttet å virke og lysene peker rett i bakken. Høyde justeringen på venstre side virker ikkje nei.. Og det er vel ikkje de beste lysene i tgangspunktet. Fordelen med at det er venstre som ikkje virker er jo at eg slipper å dimme når eg møter biler da. Hehe...Artig historie forresten! Takker Hva måtte du ut med for toppen foresten? 3500SEK for toppen og 500SEK for frakt (oppkrav) til Strømstad. Det blir vel noe sånt som 3400NOK totalt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Oktober 23, 2005 Share Skrevet Oktober 23, 2005 koffor kjørte dere ikkje bare micraen som hadde skoa på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Micra'en hadde ikkje skoa på. Vinterdekkene til den lå i kjelleren. Derfor. Dessuten er det LANGT i fra populært å spørre om å få låne foreldregenerasjonens biler i min husstand. Selv om eg har passert de magiske 23 årene som er begrensningen i forsikringspapirene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 2, 2005 Share Skrevet November 2, 2005 Morsom lesning og en god historie dette her! Flott å høre at tipset mitt førte frem. Får bare håpe toppen var som forventet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå