Gå til innhold

Nå har vi endelig begynt å selge aluforinger!


HenrikE30+
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

lager ikke alu foringer til noe i forstillinga da?. eller vill dette blir for hard kost på en forstilling?

tenkte hvis man vill ha minst mulig beveglighet å mest mulig kotakt med veien. koste hva det koste vill i støy osv. eller vill det ende opp med for mye risting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lager ikke alu foringer til noe i forstillinga da?. eller vill dette blir for hard kost på en forstilling?

tenkte hvis man vill ha minst mulig beveglighet å mest mulig kotakt med veien. koste hva det koste vill i støy osv. eller vill det ende opp med for mye risting?

Vi er i gang med dette òg. Det er bare positivt (for kjøreegenskapene) å ha så lite bevegelse som mulig. Gummiforinger er godt for èn ting: Komfort!

Det er veldig interessant å stå på Våler å se på spesielt bakvognen til diverse biler når de går inn i sjikanen ved depotet. I det hjulene drar over kerbsen ser man at de "hopper" frem og tilbake i hjulhuset. Dette fører til ugunstige "styreresponser" på bakhjulene og bilen vil føles vanskeligere å kontrollere - litt vag kan man si. En bil med kun solide foringer vil bli langt "kvassere" og bevegelsene på hjul vil ikke være et tema - dermed vet man akkurat hvor man har bilen.

Lignende kan man også si at det er på framvognen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at aluforinger kan bli fort skjeve? Eller?

Hvordan i alle dager ser du for deg det?!?! :shock:

Å, nei... Ta det helt med ro! Det skal nok endel til før de blir skjeve.

Fordi aluminum er et mykt metall i utgangspunktet... Og foringer utsettes for et enormt press og belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er marinealuminium så er det sikkert Alu-Magnesium-legering (5xxx-serien), og de er relativt sterke, alt etter mengde Mg.. 5xxx-serien har også veldig god korrosjonsmotstand. Pass bare på å bruk riktig legering alt etter hvor delene skal sitte. Noen av legeringene i "marineserien" blir betydelig svakere over 65C.

7xxx-serien som er Alu-Zn er vanligvis en god del sterkere, spesielt når det også er Mg inne i bildet.

Og Dr_S, husk at alu brukes både til fly og bilrammer, så svakt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden gummi-foringer blir slitt over tid, og alu-foringer ikke blir slitt, så må jo material-stresset gå ut over noe annet, og igjen gjøre at noe annet må byttes tidligere eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden gummi-foringer blir slitt over tid, og alu-foringer ikke blir slitt, så må jo material-stresset gå ut over noe annet, og igjen gjøre at noe annet må byttes tidligere eller tar jeg feil nå?
Det er ikke bare på grunn av slitasje man bruker gummi. Det er nok mer viktig for bilprodusentene å holde støynivået i kupeen nede. Gummiforinger fungerer utmerket til dette formålet, men har elendig levetid. Det er heller ikke til å stikke under en stol at det genererer serviceinntekter å ha slike komponenter, som samtidig er tilnærmet gratis å produsere i forhold til hva det f.eks. koster å få produsert slike foringer av andre og mer holdbare materialer.

Jeg vet ingenting om holdbarheten på bakstillingen i E30, men det er grunn til å tro at mindre bevegelser i disse delene ikke nødvendigvis vil skape mer slitasje på noe som helst. Dekkene er ypperlige til å ta opp vibrasjoner og slag fra underlaget. Det samme gjelder jo fjærer og dempere. Med veldig lav profil på dekkene vil man slite ut alle gummiforinger mye raskere enn hvis man kjører med litt høyere profil. Det tror jeg gjør mye mer utslag på generell slitasje av bilen enn alu-foringer kontra gummiforinger. Treffer man en kant hardt vil gummiforingene bunne helt, og føre til at det blir metall mot metall som slår, og det er vel værre enn hvis metallet står bom stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresset vil garantert forplante seg, og materialtretthet vil nok før eller siden gjøre seg synlig, men det er vanskelig å si hvor langt tidsperspektiv vi snakker om, og om det i det hele tatt er noe reellt problem. Uansett vil jo alt som gjør en bil stivere slite mer på selve bærekonstruksjonen. Alt fra lavere dekkprofil og stivere fjæring til å bolte ting og tang rett i karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...