Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 bar er ca. 14.5 psi.

På dama sin bil skulle det være ca. 28 psi på 205/70-15", men det er en firehjulstrekker. Vil tro 33-35 er greit på din. Kjører nok ca. det samme på min med 205/55-16". Kjører du mye på snø og glatt føre kan det sikkert være en fordel å kjøre med litt myke dekk.

• 7 years later...
Skrevet

Gammel tråd men emnet er like aktuelt for tiden.

Monterte nye vinterdekk Continental ContiVikingContact5 225/45-17 (piggfri).

På min 330diesel touring 2003 finner jeg at det skal være 2,4 forran og 2,9 bak(lite last). Dekkspesialisten nærmest lo av dette, sa at jeg ikke måtte ha mer enn litt over 2bar (tror han fylte 2,2 rundt om). Han sa at tabellen i bilen var ment for "runfalt" dekk som var mye stivere i sidene.

På Continental's nettsiden anbefaler de å ha 10% mer i vinterdekkene enn hva bilprodusenten sier.

Så hvilken erfaring har dere?

ojo

Skrevet
Prøv med ca 2.5 bar framme og bak. Juster etter slitasjen.

Og evt sporing, under/overstyring.

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2

Skrevet

Kommer jo an på hvilken bil og hvilke typer dekk. Hvis du bort kalde strøk så kan du gjerne fylle 0,1-0,2 bar over det som står i døren.

Hos meg:

225/17-45, 2.4 bar framme og 2.6 bar bak, hakkapellitta R piggfritt XL.

Skrevet

Ok, skal prøve å følge "boka". Den sier 2,4 forran og 2,9 bak, +10% iht Continental. Så da blir det ca 2,65 forran og 3,2bak(virker veldig mye bak, så går for 3,0). Så får vi se på slitasjen.

Vil den spore mer eller mindre med for mye luft? Er ikke imponert over retningsstabiliteten, synes den sporer litt for mye (så fremst jeg ikke er på nylagt asfalt, da går den rett frem).

ojo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...