Gå til innhold

Ja til Piggdekk-avgift !!!

Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Dessuten så er bilen min så stille at jeg blir rett og slett distrahert når det kommer en støyende bil med pigger kjørende forbi meg på motorveien.

Seriøst?? Da kan du umulig ha stereoen på, eller så drømmer du deg bort, og det er jo sånne bilister vi vil ha på veiene :P Dessuten er vel en støyende bil støyende med eller uten pigger :wink:

Nei men en "orginal" 328i går sinnsykt stille. Er som å surfe på en vind :wink: Så mye dreimoment og høyt giret at man kjører på tomgang omtrent.

Og biler med piggdekk bråker som ett helvete (pga piggene) så man skvetter når de kommer forbi. Samme med rånebiler med effektanlegg. Værste jeg vet om. :P

Stereo hva er det? Liker å nyte kjøringa jeg. Stereo har jeg bare på for å overdøve skravlete damer hvis de sitter på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Altså piggfrie er ikke så mye dårligere enn piggdekk på det mest ekstreme isføre. På de fleste forhold er de vel også bedre enn piggdekk.

Bare les nyest NAF dekk-testen så ser dere forskjell på pigg og piggfritt under forskjellige forhold.

Jeg er både mot piggdekk og salting. Folk kan heller kjøre litt saktere.

Salting suger, men pigger er MYE bedre på veien når det er is, hvertfall tynne islag på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Det hadde vært greit om dere ikke ødela veiene for andre og ga folk astmaplager. Da kunne dere gjort akkurat som dere vil. Men når noe går utover andre så må folk tilpasse seg.

Men for all del, viss du tenker sånn på miljøet, så burde du vel selge bilen din og kjøpe deg en 316? eller kanskje du burde gå over til trøsykkel? Ikke kom å si at du kjører en miljøvennlig bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at noen her ikke har skjønt hva jeg mente. Helt i orden at dere kjører piggfritt og mener at det er best. Det tror jeg sikkert stemmer i visse deler av landet. MEN at dere påtvinger andre deres mening og forlanger at dem skal gjøre det samme, det syns jeg er hinsides enhver fornuft :roll: Pass deres egne saker og la folk få gjøre det de vil med sine egne biler.

END OF F...... STORY! :twisted:

Helt totalt ENIG!!!! Kjør PIGG! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Det hadde vært greit om dere ikke ødela veiene for andre og ga folk astmaplager. Da kunne dere gjort akkurat som dere vil. Men når noe går utover andre så må folk tilpasse seg.

Men for all del, viss du tenker sånn på miljøet, så burde du vel selge bilen din og kjøpe deg en 316? eller kanskje du burde gå over til trøsykkel? Ikke kom å si at du kjører en miljøvennlig bil

Ikke verdens mest miljøvennlige kanskje men ikke så ille heller. Har jo katalysator og den bruker ca 0,9 på blandet kjøring så er ikker verdens største miljøbombe. Men piggdekk er unødvendig syns jeg så det blir noe annet.

PIGG AV!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdens mest miljøvennlige kanskje men ikke så ille heller. Har jo katalysator og den bruker ca 0,9 på blandet kjøring så er ikker verdens største miljøbombe. Men piggdekk er unødvendig syns jeg så det blir noe annet.

PIGG AV!!! :wink:

Dette med miljøet er fortsatt et meget godt argument! En person er vel neppe imot miljøvennlig arbeid dersom man kjører bil....!?!?!

Problemstillingen er jo at man må kunne minimalisere sine miljøsynder. Det er ikke slik at om man først gjør èn ting så kan man like gjerne gjøre en annen ting også.

Fra tid til annen er det virkelig mange tåpelige innlegg her. Tenk litt på egenhånd da folkens!

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Jeg kjører/har kjørt MYE rundtomkring i landet i mange år. ALDRI har jeg savnet piggdekk. Og jeg har også kjørt biler UTEN DSC/ASC/ESP - INGEN PROBLEM!

Det er bare snakk om holdning og å kunne bruke litt vett. Legg om kjørestilen og kjør som om det fantes litt innenfor ørene.

Argumentet om at det er verre værtilstander i diverse deler av landet faller til bakken ovenfor meg... Jeg har vært "overalt" og aldri hatt problem.

Det er ganske arrogant å påstå at det er "mye verre føre hos meg enn hos deg..."

Men, ettersom det har blitt uttalt "END OF STORY" osv. så er det vel umulig å diskutere videre.

INGEN er så blind som de som IKKE VIL se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikE30+: Jeg oppfatter din holdning som noe arrogant. Så du er nok noe blind selv.

Litt fakta: Noen her mener at piggdekk lager spor i veibanen. La oss nå si at de gjør det. Veisalt angriper bilene. Men det er ikke det eneste saltet angriper. På mitt nabokontor sitter vedkommende i Shell som har stort ansvar for asfalt/bitumen og dens kvalitet i Norge. Han og den norske stat er veldig klar over miljøprobleme salting utgjør. I dag måles veistøv langs hovedfartsårene - men hva som er i veistøvet sier de ingenting om. Saltet løser opp veibanen i større hastighet enn piggdekk. Jeg har fra Kristiansund til Nordkapp som salgsdistrikt, og kjører mye i jobben. At forholdene mildt sagt er forskjellige i Norge er uten enhver tvil. Å personer som sier at piggfritt er best, skjønner ikke hva de prater om. Jeg kjørte sist vinter med piggfritt - fordi bilen jeg fikk var utstyrt med det. Bilen jeg har denne vinteren har også piggfridekk - det går nok bra i vinter også. Men jeg savner virkelig piggdekk enkelte dager.

Det er i utregninger gjort rede for at rundt 20% av bilister bør kjøre med piggdekk for å "rispe" opp glattpakket snøunderlag. Det har blitt påfallende glatt i lyskryss siste årene - de øyeblikkene hvor snøen rekker og legge seg. Piggfrie dekk har ikke evnen til å rive opp overflaten på snøen, slik at et polert skall gjør at bremselengden på biler mangedobles. Og siden over 30% av dagens bilpark i Norge fortsatt ikke er utstyrt med ABS-bremser, så trenger man ikke mye fantasi for å skjønne at det trengs flinke sjåfører i slike øyeblikk.

Dette tema er greit å diskutere - jeg var svoren piggdekkbruker for noen år siden. Og jeg har full forståelse for de som fortsatt bruker det. Mitt kjøremønster tillot ikke piggfridekk tidligere. Jeg har de senere år tatt det litt roligere, og prøvd piggfritt. Det er ikke så verst det heller - de støyer ikke så mye hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så og si helt bart på veiene hele vinteren gjennom (hovedveien). De salter og måker hele tida. Eneste som er skummelt er sideveier, men der er det som regel bare 30-50 km/t uansett.

Det som er LIVSFARLIG er piggdekk på bar asfalt ved nødbremsing for da er det GLATT. Da sklir man på piggene...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo meningen å fremstå arrogant ettersom jeg leser så mange bastante påstander her... Viktig å provosere litt til diskusjonens formål :wink:

Det faktum at jeg har kjørt uten pigger i så mange år uten problemer - er det ikke relevant?

Eller kan man si at jeg er så dyktig sjåfør at jeg mine evner er langt over gjennomsnittet?

Neppe...

Selvfølgelig skal jeg også innrømme at det finnes noen (svært få) tilfeller der jeg kunne tenkt meg piggdekk, men de få kompromissene som jeg må svelge ved å kjøre piggfritt er fullt ut akseptable.

Å personer som sier at piggfritt er best, skjønner ikke hva de prater om.

Vel, OK... Da skjønner jeg ikke hva jeg prater om tydeligvis... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faktum at jeg har kjørt uten pigger i så mange år uten problemer - er det ikke relevant?

For deg, ja. Men ikke å legge opp til at alle på forumet bør kjøre piggfritt fordi du klarer det så fint. Folk har forskjellig kjørekunnskaper.

Eller kan man si at jeg er så dyktig sjåfør at jeg mine evner er langt over gjennomsnittet?

Neppe...

Hvilke tanker du hadde da du skrev er jeg usikker på, men noen her kunne vel tolke det dithen ja.

Vel, OK... Da skjønner jeg ikke hva jeg prater om tydeligvis... :roll:

Du prøver først å være ydmyk ved å begrense dine kvaliteter bak rattet lengre opp, for så å avslutte med :roll:

"Den som tror man vet alt, har mest å lære."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er LIVSFARLIG er piggdekk på bar asfalt ved nødbremsing for da er det GLATT. Da sklir man på piggene...........

Hallo? Bruker du rallypigger eller? Med dagens korte pigger er dette ikke noe tema en gang.

AC Schnitzer: Har ingen fortalt deg at de første 20 mil bør kjøres uten breisladd og helst ikke over 90 km/t. Pigger er skutt inn i gummien, og må få "sette seg" før man trollkjører. Etter det klarer du ikke miste piggene - under normal kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk kunne gjerne vært forbudt i hele landet for min del.

Enig!

Og jeg er lei av de som kommer stadig vekk med denne: Jammen tenk på meg da som sliter med elendige kjøreforhold der jeg bor. Må jo kjøre over fjellet/eller noe lignende hver dag...

Glem det! Jeg har kjørt på kryss og tvers av Norge, vinter som sommer, i snart 10 år uten pigger. Aldri har det vært et problem. Spar miljøet m.m. Kjør PIGGFRITT!!!

Kan desverre ikke si meg helt enig med deg der..

Jeg kjørte fra Vardø til Alta for 1uke siden, å helt fra Varangerbotn å til Maze var det speilholke.. De piggfrie dekkene klarte seg elendig på dette føret. Blei stadig forbikjørt av andre biler med piggdekk, å sklei bare fram å tilbake som en kjelke. Bremselengda var farlig lang. Piggfrie vinterdekk klarer seg mye dårligere på is en piggdekk, så "her hvor jeg bor" er det en bedre løsning med piggdekk ...

Edit: Kan jo også legge til at jeg kjørte med dekk som var 2uker gamle, å dette var ingen 'billigdekk' :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...