Gå til innhold

Spørsmål om innsug.


Platepratar
 Share

Anbefalte innlegg

I innsugingskanalene i toppen så er det en del "grader" og lignende som gir en dårlig gjennomstrømming for lufta.

Når de porter så gjør de noe så overflatern i innsugingskanlene blir helt gjevne og fine og da får du en bedre gjennomstrømming.

Er i alle fall sånn jeg har skjønt at det fungerer.

Sikkert mange her som vet mye mer enn meg om dette ;)

BTW: jeg laga en tråd for litt siden hvor jeg spurte litt ang. dette. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=12027

Er nok ikke så veldig mye og ta ut på dette. det sier seg jo selv at du ikke plutselig får 100 hk mer ved og porte innsug og eksos kanlane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innsugingskanalene i toppen så er det en del "grader" og lignende som gir en dårlig gjennomstrømming for lufta.

Når de porter så gjør de noe så overflatern i innsugingskanlene blir helt gjevne og fine og da får du en bedre gjennomstrømming.

Er i alle fall sånn jeg har skjønt at det fungerer.

Sikkert mange her som vet mye mer enn meg om dette ;)

BTW: jeg laga en tråd for litt siden hvor jeg spurte litt ang. dette. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=12027

Er nok ikke så veldig mye og ta ut på dette. det sier seg jo selv at du ikke plutselig får 100 hk mer ved og porte innsug og eksos kanlane.

Når man porter en topp fjerner man bla. skarpe kanter, som kan stoppe lufta. Man freser opp større plass til ventiler (montere større ventiler)

Man optimaliserer toppen for best mulig luftgjennomstrøming. Skal en motor gå bra, må den forbrenne mye bensin fort, og da trenger man LUFT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Slik porter man et gasspjeld, dette har jeg på den ene av turbomotorene(m20b25) mine:

Picture1233.jpg

Og det sier seg selv dette er LITT bedre:

Picture1308.jpg

Når man porter et innsug så tar man bort rester etter støpeprosessen, lager fine kanaler og matcher portene med portene i toppen slik at overgangen fra innsug til topp blir helt glatt...

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå snakker han om ett innsug til M50 motor og det er av plast.

Har modifisert ett slik til å passe på en M52 (er andre tilkoblinger på M52)motor og det er er ingen kanter etter noe støpeprosess eller kanter som ikke matcher med innsugings kanalene på den. Er ganske optimal fra fabrikken mener jeg.

Har du bare jevnet ut kantene på gasspjeldet eller er hele gjort større innvendig med større spjeld? Hjelper det å bare ta kantene altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på generellt grunnlag når det gjaldt porting av innsuget, jeg fikk med meg at trådstarter har plastinnsug. Men jeg tenkte at det er nok vel så mange her inne som har motor med metallinnsug som har masse støpeslagg.. Plastinnsugene er som du sier mye finere innvendig originalt.

Jeg tror ikke det er særlig mye vits å ta opp innerdiameteren for å bytte til større spjeld, da kan man jo like så godt bruke et M30B35 spjellhus som har større innerdiameter i utgangspunktet.

Det er bare flowoptimert og knifeedged, cluet er "no steps".

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...