Kenneth BMW Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 Blybensin har de nok ikke, det er forbudt å selge. Det er i såfall blyerstatning som er i pumpa.Det er helt riktig som Kjell Z3 sier. Det har ikke vært bly i bensinen i Norge siden 1989, da ble blyet erstattet med kalium. Tror nok ikke motoren din tar skade å bli kjørt på 95 blyfri heller hvis den er orginal. Kun trimmede, turbomororer osv som trenger høyere oktantall. Forøveri så jobber jeg på Esso raffineriet på Slagentangen, å der lager vi ikke 98 bensin lenger. De få 98 blandingene vi skal levere blir tilsatt stoffer som har høyere oktantall, så bensinen får 98 okt spec. Riktig Svikers jobber på slagentangen, og jeg har lært en god del om produksjonen som skjer der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 Blybensin har de nok ikke, det er forbudt å selge. Det er i såfall blyerstatning som er i pumpa.Det er helt riktig som Kjell Z3 sier. Det har ikke vært bly i bensinen i Norge siden 1989, da ble blyet erstattet med kalium. Tror nok ikke motoren din tar skade å bli kjørt på 95 blyfri heller hvis den er orginal. Kun trimmede, turbomororer osv som trenger høyere oktantall. Forøveri så jobber jeg på Esso raffineriet på Slagentangen, å der lager vi ikke 98 bensin lenger. De få 98 blandingene vi skal levere blir tilsatt stoffer som har høyere oktantall, så bensinen får 98 okt spec. Riktig Svikers jobber på slagentangen, og jeg har lært en god del om produksjonen som skjer der Hvem er svikers'n din da . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2005 jeg skal prøve å fylle en hel tank med 98 blyfri.. se hvordan det går.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 jeg skal prøve å fylle en hel tank med 98 blyfri.. se hvordan det går..PÅ E-60'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Señorita86 Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 jeg skal prøve å fylle en hel tank med 98 blyfri.. se hvordan det går..PÅ E-60'n Tipper han snakker om 7'ern jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwdude_1 Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 Tror DET kommer hvertfaill til å gå dårlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 Men om bilen skal ha bly eller ikkje har ikkje en dam shit og gjøre med at den går bedre eller dårligere, dette har med legeringen i sylinderene som krever ekstra smørning det er derfor eg måtte bruke bly erstattning på porschen min feks. Motoren blir ødelagt uten dette blyet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Oktober 28, 2005 Share Skrevet Oktober 28, 2005 Det stemmer at bensinen har mistet litt av smøre effekten da blyet ble fjernet. Det er jo her kaliumen kommer inn i bilde. Samme er tilfellet på dagens diesel, som nesten er svovelfri, kun 10 ppm svovel innhold. Lav svovel diesel er "tørrere" enn den gamle diselen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå