Gå til innhold

E34 520i -> 535i


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Velvel, på fredag ringte en fra Biltilsynet meg, og gav meg klarsignal for ombygging. Skal få det skriftlig sammen med skriv rundt dette med prosedyrer for godkjenning etc. i løpet av noen dager. :D

De vil forøvrig muligens sende en representant for å se og kjapt gå over alle delene _før_ bilen ombygges, så jeg har muligens gjort lurt i å (ufrivillig) vente med ombyggingen. Men vi får se når jeg får skrivet.

Det har også vært en del spørsmål rundt ombygginger, og det jeg kan si som er det viktigste av alt for en "standardombygging" til en eksisterende modell er:

* Motor MÅ være av samme årsmodell eller nyere enn bilen som skal bygges om.

* DOKUMENTASJON på hvilken bil delene kommer fra. Er donorbilen norsk og vraket er som regel regnr. bra nok.

Ellers var alt jeg hadde skissert helt ok, dvs. ombygging hvor ALLE ulike deler fra understell og drivlinje byttes, med lister over forskjellige delenummer og en kontroll av dette hos et verksted (gjerne BMW-verksted, Biltilsynet i Tønsberg hadde erfaring med at Morris hadde gjort dette på en bra måte fra før, så jeg bruker nok de).

Kan jo si det slik at jeg er glad jeg begynner læreprosessen min med å bygge om til en modell som allerede eksisterer, for det er liten tvil om at det er en del som skal være riktig og dokumenteres på bra måte for at godkjenninger skal gå i orden. Så en helt "custom" ombygging er nok enda mer omfattende. Man skal tross alt dokumentere at bremser ol. er sterkt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått på plass mekkeplass nå da? Så det bare er å kaste seg over verktøyet når klarsignalet kommer.... :)

Si fra hvis du trenger en hånd under selve motorbyttet, har gjort det noen ganger før ;)

Hadde jo vært kjekt om bilen ble ferdig til Anttila.

Jeg bytta motor på en E30 cab for en på bmwccn-forumet, det tok vel en 11 timer totalt inkl. girkasse, motorfester osv. Og da var det ikke akkurat i stresstempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var papirene fra Biltilsynet her!

De skriver at det ikke ser ut for å være umulig å bygge om etter mine planer i forhold til kjøretøyforskriftens kap. 7, og at bilen må tilfredsstille avgasskravene som gjaldt på det og det tidspunkt. Det er jo greit. :)

Ellers skriver de:

"Vi vil tillate en ombyggingen av kjøretøyet i henholdt til søknaden, men må under ombyggingen ha mulighet til å følge med i arbeidet som blir gjort.

Før arbeidet settes i gang må det avtales tid for visning av prosjektet.

Det presiseres imidlertid at dette ikke er en forhåndsgodkjenning av ombyggingen, kun en tillatelse til å begynne arbeidet. Hele ombyggingen vil bli vurdert når bilen er ferdig og endelig godkjenning kan gis.

Alle komponenter som benyttes må det dokumenteres opphav på.

Dersom vi finner det påkrevet, kan vi kreve ytterligere forhandringer eller dokumentasjoner vedrørende ombyggingen."

Det er en del her jeg ikke liker helt, spesielt med tanke på at bilen enda ikke er avgiftsfri, så det ser ut for at jeg enten må bite i det sure eplet og betale avgifter for vekt, volum og effektøkningen (med 95% bruksfradrag), eller vente med hele prosjektet til mai/juni neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse å halde styr på her,men blir sikkert morro å komme igang...rekner med å sjå/høyre fra deg fra startskuddet går til du triller ut av garasjen... 8)

lykke til...

Ja, spørsmålet er når det skjer da. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal vente eller ikke. Er ikke så veldig lysten på å punge ut en bunke med tusenlapper i avgifter når jeg kan vente et år og gjøre det gratis.

jeg likte den felgen der!! hvilken felg er dette? dim?

E39 M5. Sikkert 18".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm.. nå har ting og tang tatt en ny vending, etter kveldens hendelser står nemlig denne i mekkelokalet som jeg akkurat har fått nøkkel til:

CIMG2024.jpg

CIMG2026.jpg

CIMG2027.jpg

Det er en E34 som det såvidt er satt i en motor fra en M535iA, og manuell girkasse fra en 535i. Det mangler en god del ting, og mye henger og slenger, og motoren har aldri fungert i den bilen. Rot med ledningsnett, hjerne mangler, etc. Så enten blir det å fortsette på det som nå står i, eller så blir det til at jeg setter inn alle delene denne tråden startet med, og beholder den hvite som en daily driver som den er. Får jeg liv i denne med motoren som står i, så blir det daily driver mens jeg bygger om den hvite også. Og plutselig hadde jeg da kanskje en 535i og en 535ia..?! Velvel, time will show. Det er _mye_ rot her, og med så lite peiling som jeg har så blir det spennende å se hvor det ender... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...