Gå til innhold

M40 til helvete.


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt en lekasje i et kjølerør, siden en liten bit av blokka har gått i stykker ( veldig liten,slik at det ikke blir 100% tett). Ihvertfall, for 2 uker siden byttet jeg olje til Biltema 5-40W helsynt. Bilen begynte å tikke litt mer pga av viskositeten på olja.

Jeg peiler daglig olja og siden jeg synes at olja var ganske så tynn, nesten på grensen til å tro at det kunne være vann i oljen, så snakket jeg med en fagmann og han så på pinnen. Den var Ok ifølge han, siden oljen var såpass ny.

I dag skulle jeg da fylle på litt olje og tok av oljepåfyllingslokket og kjente under toppdekselet med fingere. Det som lå igjen på fingeren min var en guglemeie som ikke likna grisen :shock: Jeg tømte av all olja på bilen og skrudde av toppdekselet umiddelbart.

Det så slik ut! :o :

Bilde000.jpg

Bilde002.jpg

Bilde003.jpg

Bilde004.jpg

Bilde006.jpg

Noen forslag? :P Sitter sånn halvveis småsint/irritert/oppgitt her.. :roll:

Har snart ikke tålmodighet med den motoren lengre...totaldemontert den 2 ganger på 1 år nå.

Toppakningen er 4 mnd gammel, så jeg tviler sterkt. Heller ikke merka noe til dårlig komp. Har bange anelser om sprekk i toppen, evt ujevnheter..?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..ja.

Jeg har akkurat vært ute å tatt bort all drit jeg fant under topplokket og i lokket generelt, bytte oljefilter og ny olje. Tok en prøvetur og den tikket vesentlig mindre. Skal bli spennende å se framover. Kommer til å peile olje som en nazi framover.

...

Nå skal jeg prøve å resonere litt;

Hvis det hadde vært gåen toppakning så hadde jeg mistet komp og trolig fått mye kjølevæske i olja. Da jeg tappet av olje var det ca 4L (som det skal være). Så MYE kjølevann kan det ikke ha vært? Har heller ikke merket at bilen går dårligere.

Da jeg skiftet toppakningen for ca 4 mnd siden så dro vi igjen etter momentene som ble oppgitt på pakka. Jeg spurte læreren som assisterte meg om jeg skulle etterstramme den, men han sa at det ikke var noe vits, siden vi strammet to ganger (i "etapper", slik som det stod beskrevet). Men igjen, da hadde vel kompresjonen blitt dårligere?

Kan det ha vært ujevnheter mellom topplokk og blokk? Jeg planslipte ikke toppen, men har aldri opplevd noe som dette.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...