henry Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 Kom E36 motorene i både alu og støpegods? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 ja, men kun blokka er forskjellig materialet. Toppene på motorene er av aluminium: M50: støpejern M52: aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet November 1, 2005 Forfatter Share Skrevet November 1, 2005 ok! takker..så dvs at beste utgangspunkt for en motor som skal trimmes er M50B25? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 ok! takker..så dvs at beste utgangspunkt for en motor som skal trimmes er M50B25? Hvordan skal du trimme den? Turbo? Isåfall er en M50B25 best. Hvor mye er det snakk om å trimme da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet November 1, 2005 Forfatter Share Skrevet November 1, 2005 nei, er vel egentlig bare ute etter litt info men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen, d er jo stor fordel, alu tåler jo ikke like mye, blant annet har vel sylinderforingene en tendes til å løsne når det begynner å bli litt varme, så tåler jo ikke vanosen allverdens med julig heller! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 Ess fortalte meg at m52b25 har veldig dårlig kvalitet på bla stempler i forhold til m50b25. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen Hmmm... M50 b20/25Tü er jo med vanos... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet November 1, 2005 Forfatter Share Skrevet November 1, 2005 hmm..ok, så den kom med vanos å ja! Tü versonen som er med vanos da altså? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 jepp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR.H Skrevet November 1, 2005 Share Skrevet November 1, 2005 Så lenge det er M50 motorblokka uten vanos, så har man ett godt utgangspunkt for trimming. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet November 1, 2005 Forfatter Share Skrevet November 1, 2005 ja, råder og stempel bør jo byttes, noen som veit hvor holdbar denne veiva er? noen andre som er stekere og smetter inn i M50B25? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet November 2, 2005 Share Skrevet November 2, 2005 nei, er vel egentlig bare ute etter litt info men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen, d er jo stor fordel, alu tåler jo ikke like mye, blant annet har vel sylinderforingene en tendes til å løsne når det begynner å bli litt varme, så tåler jo ikke vanosen allverdens med julig heller! 1. Jeg mener at M52 er like god til trimming. Tåler like mye den, så lenge det motsatte ikke er bevist. Mange som har turbo eller kompressor på M52 også og ikke minst motoren er 30 Kg lettere. 2. Det finnes ikke sylinderforinger på M52. Ikke på senere BMW motorer så vidt jeg vet heller. 3. Dårlig kvalitet på stemplene på M52? Den var ny for meg i hvertfall. 4. Vanosen er nok forbedret på M52. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet November 2, 2005 Forfatter Share Skrevet November 2, 2005 Stempler og råder må uansett byttes om en skal ha litt effekt. En motor uten vanos vil også uansett være mere holdbar mot trimming en en med. Noen som veit holdbaheten på veiva i M50B25? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet November 2, 2005 Share Skrevet November 2, 2005 Det var spesielt for 2,5 literen det med dårligre stempler gjalt. 328 igjen holdt veldig bra kvalitetl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 2, 2005 Share Skrevet November 2, 2005 Mange meninger her nå. Det er mange som har en mening her - og andre plasser - men selv om det er såååå mange meninger, så har jeg sett diverse rundt om. Mange har trimmet (turbo..) b25 motoren, både med og uten VANOS-stempler. Og har dradd ut 500 hk. Samme gjelder veivstakene fra b25en. De tåler en god del hk. b28 stemplene har jeg kun sett i sammenheng med kompressor, aldri turbo såvidt jeg kan erindre. Men min konklusjon om dette temaet er som følger: I majoriteten av tilfellene (95% ??) det er havari på overladet motor, så skyldes det IKKE at det er orginale staker etc... Feilen ligger som oftest i stikkord som: for lite kunnskap, for dårlig peiling - rett og slett!, for dårlig bygget motor (for høy komp, feil air/fuel-ratio, feil ladetrykk, feil tenning, for varm eksostemp) osv. Fellene en kan falle i er det mange av, og fristelsen for at det kun er å justere opp turbotrykk for å få økt effekt er stor. Havari kan jo selvsagt skje med den beste og dyreste motor, selvsagt, (Måtte bare få det med, for å sleppe å få denne kommentaren etterpå) men i slike tilfeller snakker vi ofte om rimelig bra høye effektuttak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå