Gå til innhold

E36 motor, materiale?


henry
 Share

Anbefalte innlegg

nei, er vel egentlig bare ute etter litt info :D men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen, d er jo stor fordel, alu tåler jo ikke like mye, blant annet har vel sylinderforingene en tendes til å løsne når det begynner å bli litt varme, så tåler jo ikke vanosen allverdens med julig heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, er vel egentlig bare ute etter litt info :D men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen, d er jo stor fordel, alu tåler jo ikke like mye, blant annet har vel sylinderforingene en tendes til å løsne når det begynner å bli litt varme, så tåler jo ikke vanosen allverdens med julig heller!

1. Jeg mener at M52 er like god til trimming. Tåler like mye den, så lenge det motsatte ikke er bevist. Mange som har turbo eller kompressor på M52 også og ikke minst motoren er 30 Kg lettere.

2. Det finnes ikke sylinderforinger på M52. Ikke på senere BMW motorer så vidt jeg vet heller.

3. Dårlig kvalitet på stemplene på M52? Den var ny for meg i hvertfall.

4. Vanosen er nok forbedret på M52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger her nå.

Det er mange som har en mening her - og andre plasser - men selv om det er såååå mange meninger, så har jeg sett diverse rundt om.

Mange har trimmet (turbo..) b25 motoren, både med og uten VANOS-stempler. Og har dradd ut 500 hk. Samme gjelder veivstakene fra b25en. De tåler en god del hk.

b28 stemplene har jeg kun sett i sammenheng med kompressor, aldri turbo såvidt jeg kan erindre.

Men min konklusjon om dette temaet er som følger:

I majoriteten av tilfellene (95% ??) det er havari på overladet motor, så skyldes det IKKE at det er orginale staker etc...

Feilen ligger som oftest i stikkord som: for lite kunnskap, for dårlig peiling - rett og slett!, for dårlig bygget motor (for høy komp, feil air/fuel-ratio, feil ladetrykk, feil tenning, for varm eksostemp) osv. Fellene en kan falle i er det mange av, og fristelsen for at det kun er å justere opp turbotrykk for å få økt effekt er stor.

Havari kan jo selvsagt skje med den beste og dyreste motor, selvsagt, (Måtte bare få det med, for å sleppe å få denne kommentaren etterpå) men i slike tilfeller snakker vi ofte om rimelig bra høye effektuttak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...