Gå til innhold

E36 motor, materiale?


Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, men kun blokka er forskjellig materialet. Toppene på motorene er av aluminium:

M50: støpejern

M52: aluminium

Skrevet
ok! takker..så dvs at beste utgangspunkt for en motor som skal trimmes er M50B25?

Hvordan skal du trimme den? Turbo? Isåfall er en M50B25 best. Hvor mye er det snakk om å trimme da?

Skrevet

nei, er vel egentlig bare ute etter litt info :D men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen, d er jo stor fordel, alu tåler jo ikke like mye, blant annet har vel sylinderforingene en tendes til å løsne når det begynner å bli litt varme, så tåler jo ikke vanosen allverdens med julig heller!

Skrevet

ja, råder og stempel bør jo byttes, noen som veit hvor holdbar denne veiva er? noen andre som er stekere og smetter inn i M50B25?

Skrevet
nei, er vel egentlig bare ute etter litt info :D men med en M50B25 er en jo kvitt både aluen og vanosen, d er jo stor fordel, alu tåler jo ikke like mye, blant annet har vel sylinderforingene en tendes til å løsne når det begynner å bli litt varme, så tåler jo ikke vanosen allverdens med julig heller!

1. Jeg mener at M52 er like god til trimming. Tåler like mye den, så lenge det motsatte ikke er bevist. Mange som har turbo eller kompressor på M52 også og ikke minst motoren er 30 Kg lettere.

2. Det finnes ikke sylinderforinger på M52. Ikke på senere BMW motorer så vidt jeg vet heller.

3. Dårlig kvalitet på stemplene på M52? Den var ny for meg i hvertfall.

4. Vanosen er nok forbedret på M52.

Skrevet

Stempler og råder må uansett byttes om en skal ha litt effekt. En motor uten vanos vil også uansett være mere holdbar mot trimming en en med.

Noen som veit holdbaheten på veiva i M50B25?

Skrevet

Mange meninger her nå.

Det er mange som har en mening her - og andre plasser - men selv om det er såååå mange meninger, så har jeg sett diverse rundt om.

Mange har trimmet (turbo..) b25 motoren, både med og uten VANOS-stempler. Og har dradd ut 500 hk. Samme gjelder veivstakene fra b25en. De tåler en god del hk.

b28 stemplene har jeg kun sett i sammenheng med kompressor, aldri turbo såvidt jeg kan erindre.

Men min konklusjon om dette temaet er som følger:

I majoriteten av tilfellene (95% ??) det er havari på overladet motor, så skyldes det IKKE at det er orginale staker etc...

Feilen ligger som oftest i stikkord som: for lite kunnskap, for dårlig peiling - rett og slett!, for dårlig bygget motor (for høy komp, feil air/fuel-ratio, feil ladetrykk, feil tenning, for varm eksostemp) osv. Fellene en kan falle i er det mange av, og fristelsen for at det kun er å justere opp turbotrykk for å få økt effekt er stor.

Havari kan jo selvsagt skje med den beste og dyreste motor, selvsagt, (Måtte bare få det med, for å sleppe å få denne kommentaren etterpå) men i slike tilfeller snakker vi ofte om rimelig bra høye effektuttak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...