Gå til innhold

Kondensator tilkobling


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Fant igjen min gamle kondensator. Dette er av typen Phenoix Gold (skrives det sånn?) 1,2F.

Nå vil jeg koble den på ettersom jeg har hørt flere steder at jeg vil få litt bedre lyd i bilen. Denne kondensatoren har vært ladet opp tideliggere og er derfor kanskje ikke like god som den var.

Det eneste jeg vet er at det er viktig med + på + og - på -, hvis ikke går det galt (de fleste på elektro på vgs har vel testet dette ut :) ).

Vet noe om at det skal være en motstand når jeg lader den opp for første gang (den er jo helt tom nå), hvor stor må denne være? Enkelt sier det er bare å klemme til å koble på, hoppe over motstanden.. stemmer dette?

Er det noe annet jeg bør tenke på?`

Har også fått litt piping i høytalerne mine. Dette er ikke signalstøy, men tonene blir litt uklare når jeg spiller høyt. Frontsettet det gjelder er Focal Polyglass 130 Vl.

Kan dette komme av for lite effekt på forsterkeren? eller er det noe annet som spiller inn i denne sammenhengen?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit å bare koble på en såpass liten kondensator. Men vist du vil bruke en motstand så bruk en som er på rundt 200ohm (kupè lyspære eller lignende).

Det kan være for lite effekt på forsterkeren, men nå er jo ikke akkurat det ett krevende frontsett så antagelig ikke. Prøv å forsterk mere på spilleren din og mindre på forsterkeren. Så du får litt høyere spenning ut av spilleren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok bruke en motstand av noe slag, da den kondensatoren din er ganske stor! En slik kondensator som er tom for strøm, vil trekke temmelig stor strøm med en gang.

Mener å ha sett en type "softstart" med sikring i en bilstereo-butikk. Det er vel noe de fleste større slike butikker har vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.2 farad er da ikke skremmende.

Med mindre du polariserer feil? hehe..

Kim S:

Takk for tipset. Skal prøve dette, mtp lyspære og instillinger på forsterker / spiller :)

Får ikke den samme effekten på "store" kondensatorer som på dem du har sprengt på skolen. Er innbygget sikring i dem. Så du får bare en tøff blå flamme.. :D Fikk du fjernet støyen i anlegget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...