Hylland Skrevet November 4, 2005 Share Skrevet November 4, 2005 Dei som e bønde eller har vokst opp på ein bondegård er vel dei folka med mest praktisk sans me har her i samfunnet... Å driva ein gård idag er meir ein hobby enn eit yrke, med mindre ein har ein stoooor gård.. Inntekt i forhold til kor mange tima ein legge ned i gården er vel så lite at det ikkje burde vært lov.. Til å med polske vaskekjerringa har meir i lønn... Og uten bøndene så ville me ikkje hatt pinnekjøtt på julafta.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet November 4, 2005 Share Skrevet November 4, 2005 ..pinnakjøtt vil me ha!!! BTW: har du noko med bensinstasjonen å gjere Hylland? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 4, 2005 Share Skrevet November 4, 2005 Ja det finnes sikkert rike bønder, og det er nok pga alle subsidiene de får. At norge måtte bli selvforsynt med mat er et scenario jeg vanskelig kan se for meg. Teoretisk sett er det mulig, men det er ingen reell sjanse for det. Bønder kan da være syselsatte i annne næringsvirksomhet som lønner seg mer for folket og som fremmer norsk økonomi. Åvære bonde gjør ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet November 4, 2005 Share Skrevet November 4, 2005 Ja det finnes sikkert rike bønder, og det er nok pga alle subsidiene de får. At norge måtte bli selvforsynt med mat er et scenario jeg vanskelig kan se for meg. Teoretisk sett er det mulig, men det er ingen reell sjanse for det. Bønder kan da være syselsatte i annne næringsvirksomhet som lønner seg mer for folket og som fremmer norsk økonomi. Åvære bonde gjør ikke det. Ja da får du skape arbeids plasser til alle bøndene i norge,, det er ikkje reint få! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 4, 2005 Share Skrevet November 4, 2005 det er sant. er ikke riktig så enkelt. Men pengene som betales for å opprettholde dagens "bonde-nivå" kunne blitt brukt på bedre ting mener jeg. er det F.eks riktig at vi skal ha skyhøye toll-avgifter på mat som lages i Afrika ? Kanskje vi ikke skal diskutere det og heller diskutere BMW.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet November 4, 2005 Share Skrevet November 4, 2005 det er sant. er ikke riktig så enkelt. Men pengene som betales for å opprettholde dagens "bonde-nivå" kunne blitt brukt på bedre ting mener jeg. er det F.eks riktig at vi skal ha skyhøye toll-avgifter på mat som lages i Afrika ? Kanskje vi ikke skal diskutere det og heller diskutere BMW.. dette er ein god diskusjon... lag ein tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 haha.. må nesten le litt av deg Håkon.. Ikkje stygt meint, men du har tydlegvis ikkje peiling på kor mykje bøndene har å seie for resten av Noreg. Eg har høyrt mange fra Oslo seie "Kvifor skal me føde på utkant Noreg?" La meg berre få ein ting kart, det er me som har olja, det er me som har vasskraft. Det er ikkje midt i Oslo dei teke opp olje. Dette har kanskje ikkje så mykje med bøder og gjera, men følte berre for å få det ut Grunnen til at Noreg blant anna har bønder er at det har ein del med tradisjonen til Noreg å gjera.. Desutan er det viktig for eit land å vera sjølvforsynt med mat i tilfelle f.eks krigs situasjonar. Kor ville du ha fått mjøl og mjølk fra vist me ikkje hadde hatt bøndene? Kan du svara meg på det? Som Hylland sa, ein bonde har ikkje god nok inntekt fra garden til å ha dette som inntektkjelde.. Det blir meir som ein hobby med lange tradisjonar. Eg synest ikkje me skal kaste dritt til bøndene i Noreg.. Eg har stor respekt for dei som drive gard og faktisk gjere ein innsats for å halde dei gamle tradisjonane ved like. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bttore Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 ja, eg er heilt enig med arimanni i det han seier i forrige tråd. eg er ikkje bonde, men familien min var det heilt inntil for ca 5-6 år sidan, då dei fann ut at det ikkje lønnte seg å drive "småbruk" i tilleg til å være i arbeid der man må slite å jobbe hardt for føda. det lønner seg rett og slett ikkje å drive med gardsbruk i liten skala her i landet... ein ting eg saknar, er godt heimelaga pinnekjøt fra garden eg bur på.. det er noko av det beste man kan få.. alle naboane mine (ja, eg bur midt i bondelandet) som driv som bønder, har ein "ordentlig" jobb ved siden. det vil seie, dei driv med gardbruk som ein hobby. dei dekker tap med EGNE penger, ikkje "subsidier" dei får fra staten.. eg synest det er utrulig provoserande å høre på alle "bygutta" (kjenner mange folk fra oslo, bergen, andre byar, som er meget hyggelige folk) snakkar piss om folk som gidd å bruke tid og pengar på å halde tradisjonane ved like her i dette landet, som ligg her, omtrent så langt nord som det er mulig å komme for å kunne drive jordbruk...(går ikkje ann å veldig mykje lenger mot nord, trur ikkje eg) men eg meiner att dette kan bli ein interesant diskusjon, og håpar att fleire folk vil komme med sine synspunkt. synest att så lenge det er under "annet" i forumet, må det være lov å diskutere alt man vil, og eg meiner at dette er et ganske viktig tema, med tanke på kva som held norge i gang. det har blitt nevnt tidlegare i tråden, så eg skal ikkje ta det opp igjen.. men eg stemmer for att det blir laga en egen tråd til dette temaet, sidan eg synest det kan bli ein spennande diskusjon av det. party on folks, å go naight.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Det er da ikke snakk om å avskaffe hele primærnæringen i norge. det er hgeller ikke sant at BØNDENE borer olje og driver vannkraft. ( det finnes selvsagt unntak) det du snakker om nå er hvordan norge velger å befolke landet sitt, og det blir ikke helt det samme. Norge har prioritert å tilrettelegge for at folk skal ville bo i utkantnorge, imotsettning til sverige hvor det ikke bor noen oppe i nord der. det er et valg norge har tatt og det respekterer jeg, men etter min mening kunne denne tendensen roes litt ned og over tid slutte å subsidiere ulønnsom gårdsdrift. jeg har respekt for de som lever i den tro at Norge trenger Landbruk i loke stor grad som i dag, men om man ser på hvor godt norge er integrert i resten av verden for ikke å snakke om EU så er det åpnebart at man kanster penger ut av vinduet. Vannkraft er det selvfølgelig ingen tvil om at norge må prioritere da det kommer alle til gode. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Det er da ikke snakk om å avskaffe hele primærnæringen i norge. det er hgeller ikke sant at BØNDENE borer olje og driver vannkraft. ( det finnes selvsagt unntak) det du snakker om nå er hvordan norge velger å befolke landet sitt, og det blir ikke helt det samme. Norge har prioritert å tilrettelegge for at folk skal ville bo i utkantnorge, imotsettning til sverige hvor det ikke bor noen oppe i nord der. det er et valg norge har tatt og det respekterer jeg, men etter min mening kunne denne tendensen roes litt ned og over tid slutte å subsidiere ulønnsom gårdsdrift. jeg har respekt for de som lever i den tro at Norge trenger Landbruk i loke stor grad som i dag, men om man ser på hvor godt norge er integrert i resten av verden for ikke å snakke om EU så er det åpnebart at man kanster penger ut av vinduet. Vannkraft er det selvfølgelig ingen tvil om at norge må prioritere da det kommer alle til gode. Eg sa heller ingenting om at BØNDENE dreiv med borring av olje og vannkraft, men at eg er lei av å høyre på folk fra Oslo (dette gjedle sef ikkje alle, men eit mindre tall av lågt intlegente folk) som seie at dei er lei av at Oslo skal føde på utkant Noreg. Det er ikkje tilfelle, det er me som føder på Oslo. Som "bttore" sa i sin tråd, var at dei fleste bønder må dekke tapet sitt sjølv. Det som staten gir i subsidier til dagens bønder er så og seie ingenting i forhold til kva ein bonde må ut med for å drive eit småbruk. Vist det skal lønne seg å drive gard no til dags, må du ha ein stor gard. Så din meining er at me skal ta bort landbruket. Tenkt vist alle andre land skulle ha tenkt sånn og da. "Nei folkens, no legge me ned landbruket. Det er jo berre tull uansett.. Å f*** alle land har jo lagt ned landbruket. Koreis skal me nå få mat?!" Alle land trenge landbruk. Ein anna viktig ting er at saman med næringsindustrien er landbruk sjølve bærebjelken for mange små lokalsamfunn. Når det gjelde EU, vil eg berre få sittere dete: "Sluttprisen til forbrukerne blir holdt stabil, og bøndene sikres en fast inntekt ved at EUs organer griper inn med støttekjøp når prisene på landbruksvarer synker under et visst nivå. Ytelsene til landbruket legger beslag på rundt halvparten av EUs årlige budsjett." Så EU satser også på landbruk. Kvifor skal Noreg gi seg med dette da? Kanskje på tide å lage ein eigen tråd til dette?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 det er sant. er ikke riktig så enkelt. Men pengene som betales for å opprettholde dagens "bonde-nivå" kunne blitt brukt på bedre ting mener jeg. Som f.eks. Opera i Oslo til 10 milliarder norske kroner? For ikke å glemme omleggingen av vei til en pris av 2 milliarder kroner pga. den jævla idiotiske operaen? Nå er jeg verken bonde eller veldig glad i at Norge plent skal opprettholde hele landbruket, men ærlig talt, landbruket går riktig vei. Ting automatiseres og effektiviseres, samt at det er mer og mer stordrift rundt forbi. Hva slags verdier skapes egentlig i Oslo? Det aller meste foregår andre steder i Norge, mens administrasjonen sitter i Oslo, på tross av at den kunne kostet halvparten et annet sted i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 til Gunnar Ein anna ting som eg også synet er merkeleg er at der Noreg teke opp olja, og produserer bensinen, er også prisen på bensin veldig høg. Grunnen er at prisen på bensinen blir rekna ut fra det frakta koster fra oslo. Med andre ord, me betaler for at bensinen skal først bli "frakta" til Oslo, og så tilbake til oss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 jeg syns Operaen i Oslo er et kjempetiltak, og selv gleder jeg meg til å besøke opera så ofte som mulig. Det som er fremtiden i norsk landbruk er Storgårder som produserer f.eks Melk og Kjøtt i i stor kvantitet. Sammen med dette er det de spesialforetakene som spesialiserer seg på å produsere nisjeprodukter. den generelle gårsdriften er bare lønnsom fordi det spyes ut subsidier. jeg syns folk er veldig barnslige som skal generalisere så fryktelig, det er ikke snakk om å avskaffe hele landbruket... det er ikke slik at alle land tenker på å ta bort landbruket, man må i fremtiden spesialisere seg på det man kan og det som lønner seg innenfor segmenter land har forutsettning for å kunne drive med, og landbruk er ikke forenleig med en sunn dyrking av norsk økonomi. det er Gass olje og i veldig stor grad fisk norge må satse på. Vi lever ikke alene her i verden og derfor vil det lønne seg for Norge å ta inn matvarer fra andre land, og heller eksportere det vi kan, nemmleig Olje Gass og (kanskje mer i fremtiden) Fisk. Av deg "armanni" å insinuere at jeg har lav intelligens fordi jeg mener noe annet en deg viser bare hvor lav integritet du egentlig har. Hold deg til en saklig diskusjon eller la være å diskutere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 jeg syns Operaen i Oslo er et kjempetiltak, og selv gleder jeg meg til å besøke opera så ofte som mulig. Det som er fremtiden i norsk landbruk er Storgårder som produserer f.eks Melk og Kjøtt i i stor kvantitet. Sammen med dette er det de spesialforetakene som spesialiserer seg på å produsere nisjeprodukter. den generelle gårsdriften er bare lønnsom fordi det spyes ut subsidier. jeg syns folk er veldig barnslige som skal generalisere så fryktelig, det er ikke snakk om å avskaffe hele landbruket... det er ikke slik at alle land tenker på å ta bort landbruket, man må i fremtiden spesialisere seg på det man kan og det som lønner seg innenfor segmenter land har forutsettning for å kunne drive med, og landbruk er ikke forenleig med en sunn dyrking av norsk økonomi. det er Gass olje og i veldig stor grad fisk norge må satse på. Vi lever ikke alene her i verden og derfor vil det lønne seg for Norge å ta inn matvarer fra andre land, og heller eksportere det vi kan, nemmleig Olje Gass og (kanskje mer i fremtiden) Fisk. Av deg "armanni" å insinuere at jeg har lav intelligens fordi jeg mener noe annet en deg viser bare hvor lav integritet du egentlig har. Hold deg til en saklig diskusjon eller la være å diskutere.. Kanskje Operaen i Oslo er fint for dere som bur der. Men eg synes at dei pengane som blei brukt til Operaen kunne ha vorte brukt til for eksempel vegutbygging i "grisegrente" strøk. Her i sogn er det sånn at vist me ikkje får pengar til utbygging er det eit være eller ikkje være for det lokalsamfunnet som er avhengig av vegforbindelse. Greit nok at det hadde vore meir lønnsamt med storgårder enn dei små gardene. Men kvifor skal me legga ned av den grunn? Staten har faktisk gått inn for at kulturlandskap og små gårder skal fortsette å eksistere, og gir derfor støtte til dei sånn at dei kan holde tradisjonene i hevd. Det er sikkert mange smågarder som hadde vore redda fra nedlegging vist dei pengane som vart brukt til Operaen i Oslo, hadde vorte brukt til å hjelpa smågarder.. Dette hadde ført til at kanskje fleire hadde vorte buande i for eksempel det lille lokalmiljøet. Ein anna ting er at Noreg importerer ca 60 % av maten me ete fra andre land, men me må vera litt sjølvforsynte fordi. Seie meg einig i at kvart land bør produsere det dei har forutsetning for. Noreg er blant anna berømt for det gode sauekjøttet og fisket (om sommaren jobbar eg med turistar, og du er ikkje klar over kor mykje skryt me får for sauekjøttet og geitosten vår!). Eg har heller ikkje sagt at du er mindre inteligent, men at dei folka som trur at det er Oslo som føder på resten av utkant Noreg er mindre intlegente. VIST du er ein av dei, vil eg kalle deg mindre intlegent ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 har jeg noengang sagt at Oslo "føder på resten av utkantnorge" jeg mener bare at pengene som går til bøndene kunne vært brukt på mer nyttige ting. det er selvsagt sant at en Opera ikke nytter Folk lang pikker i vold, men det er med på å fremme norge som en Kulturstat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg