ehrnst Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Noen som har erfaringer, tips også vidre med bruk av MS-sprutet. Har tenkt å bygge turbo bil, og lurer derfor på om det er noe tess. Ja jeg vet det er bygge sett, men man får kjøpt de ferdig bygd MegaSquirt Relay Board : http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirt-relay-board-assembled-unit-p-32.html MegaSquirt-II Engine Management System : http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-engine-management-system-wpcb3-assembled-unit-p-65.html Kabel for tuning : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-35.html Kabler til motor : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-68.html Tenningsmodul : http://www.diyautotune.com/catalog/hei7 ... -p-60.html Relay Cable : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-47.html tenkte da på å kjøpe dette....coiler kjøper jeg her hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Squirten er det mange delte meninger om. Personlig har jeg tro på at det er helt greit. Lurte selv på å ta den løsningen selv, men fant ut at jeg måtte gjøre en annen vri - som jeg og anbefaler deg. Og det er å kjøpe deg en lik denne boksen som kom i posten til meg i dag : Letter litt på motorstyringsproblemene dine der vil eg tro.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 5, 2005 Forfatter Share Skrevet November 5, 2005 Vi snakker jo en viss prisforskjell her og da;) hvor mye måtte du ut med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Vi snakker jo en viss prisforskjell her og da;) hvor mye måtte du ut med? Prisforskjell er det jo, helt klart. Jeg har drøyet dette kjøpet ganske lenge, men jeg tror ikke jeg vil angre på at det ble Haltech istedenfor Squirt'en. Jeg har jo kjøpt MSD-tenning og coiler i tillegg til dette sprutet, så det har blitt litt mer kostbart enn en squirt noensinne kan bli. Har fått en rimelig bra pris på dette allikevel, det går ann hvis en bare søker litt rundt etter i verden.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 5, 2005 Forfatter Share Skrevet November 5, 2005 Hvorfor gikk du egentlig bort fra squirten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 5, 2005 Share Skrevet November 5, 2005 Er såpass lenge siden eg gjekk over til E6Xen (i tankene selvsagt), så den siste og avgjørende biten aner jeg faktisk ikke Men husker jeg leste rimelig bra mye om de 2 forskjellige systemene, og mener på at Squirten hadde sine begrensinger når vi snakker om effekter på 5-600 hk. Og har kompiser som har Haltech, og "vi" er bra fornøyd med den... Så derfor ble det Haltech - tok bare litt tid pga "kosta massa peng"... hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 7, 2005 Forfatter Share Skrevet November 7, 2005 ok....nå hadde ikke jeg tenkt meg mer enn 300 pluss da i en M20B25 motor.... eller en M42-318is Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oxyopia Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 sjekk ut VEMS (http://www.vems-group.org/) som er et greitt datasprut som ikke koster skjorta. Blir vel på rundt 7000 (ferdig bygd, levert til norge) inkl bredbåndslambda og eksostemp. Kan bruke original 60-2 triggerhjul på m20b25... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodekrs Skrevet November 7, 2005 Share Skrevet November 7, 2005 Jeg bruker Mega Squirt på min mercedes 190. Fungerer supert. Var en kompis som satt sammen settet, koplet det på å justerte det inn for meg. Så jeg har ikke så mye peiling anna en det funker fint. å der er massevis av muligheter på det. Han kompisen min har montert det på en del biler å det funker fint. han bruker det på en e30 323 turbo no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 10, 2005 Forfatter Share Skrevet November 10, 2005 sjekk ut VEMS (http://www.vems-group.org/) som er et greitt datasprut som ikke koster skjorta. Blir vel på rundt 7000 (ferdig bygd, levert til norge) inkl bredbåndslambda og eksostemp. Kan bruke original 60-2 triggerhjul på m20b25... hva følger med i prisen på 7k? det jeg har lista opp i første post eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oxyopia Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Nå spørs det hva slags ekstrautstyr du vil ha med. Her har jeg tatt med LCD display, koblinger med kabler, bredbåndslambda, eksostemp, 4bar map sensor og usb-seriell kabel for sammenkobling med bærbar. LCD display er fint å ha, får opp mye viktig info fra sensorer o.l 1 x LCD4x20 $28.78 1 x Assembled v3.3 controller $768.80 1 x USB to RS232 adapter $24.15 1 x Econoseal36-harness $59.31 1 x Econoseal18-harness $42.17 1 x EGT sensor (K-type) $72.55 1 x Wideband O2 sensor $70.12 1 x Temperature sensor $1.09 1 x Wideband connector $17.74 6 x Injector connector $14.44 total 1100$ Har sikkert glemt noen små kontakter o.l (1100$ + ca. 50$ frakt) * 1.25 + 155 = 9500 NOK ferdig levert Bredbåndslambda koster rundt 2000-3500 og eksostemp koster rundt 1500 dersom du skulle kjøpt det utenom megasquirt'en. Men haltech er jo et fint system dersom du får tak i et brukt, da bør du ha WB02 og EGT i tillegg hvis du skal mappe selv. Da kommer du fort opp i 13-14k. Dersom du kommer til å satse på megasquirt likevel, så har jeg edis6 tenning hvis du vil bruke det (coilpakke, tennplugg-kabler, tenningsmodul, triggersensor (VR) og CNC-freset triggerhjul). Hadde planer om å bruke MS&EDIS, før jeg fikk høre om VEMS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Hvordan er disse rimelige sprutene å mappe? Noe "alle" klarer, eller trenger man eksperthjelp? Ser også at VEMSen kan kobles rett til en bærbar - kan man mappe mens man kjører, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oxyopia Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Vil tro at "alle" klarer å koble opp og mappe, dersom viljen og tålmodigheten er tilstede. Slike system som dette (Vems, MS osv) krever en del mer av brukerne enn f.eks Haltech, Autronic osv. De mer etablerte og kjente merkene har ferdigutviklet og skikkelig testet programvare, mer forståelig dokumentasjon o.l. Mens Vems, MS og andre må bruke mer manuelle instillinger i form av f.eks .ini filer. Har ikke prøvd å koble VEMS, men etter det jeg har lest så er det mapping i "real-time". Du mapper mens du kjører altså, og får opp logg over turtall, eksostemp og AFR. En i sverige har gjort en liten film om mappingen han utførte på bilen sin, her er den: http://media.savarturbo.se/mats/peppemapp.avi Fungerte ok, i filmen kjørte han med bare 0.5bar i ladetrykk. Det vanskeligste er grunnmappen, innstillingene som trengs for at bilen i det hele tatt skal starte og gå noenlunde på tomgang. Så er det i grove trekk å følge med på loggen, justere tenning og bensin slik at ikke eksostemperaturen blir for høy og motoren ikke går magert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 11, 2005 Forfatter Share Skrevet November 11, 2005 Er denne VEMS saken ferdigbygd slik som MS'en jeg linka til.... LCD display er jo jævlig kjekt å ha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oxyopia Skrevet November 11, 2005 Share Skrevet November 11, 2005 VEMS er ferdig bygd ja. Kan kjøpe den som byggesett også, men er litt vanskelig å bygge ettersom det er overflatemonterte komponenter som er brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå