Gå til innhold

Mega Squirt


ehrnst
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer, tips også vidre med bruk av MS-sprutet. Har tenkt å bygge turbo bil, og lurer derfor på om det er noe tess. Ja jeg vet det er bygge sett, men man får kjøpt de ferdig bygd

MegaSquirt Relay Board : http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirt-relay-board-assembled-unit-p-32.html

MegaSquirt-II Engine Management System : http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-engine-management-system-wpcb3-assembled-unit-p-65.html

Kabel for tuning :

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-35.html

Kabler til motor :

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-68.html

Tenningsmodul :

http://www.diyautotune.com/catalog/hei7 ... -p-60.html

Relay Cable :

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-47.html

tenkte da på å kjøpe dette....coiler kjøper jeg her hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Squirten er det mange delte meninger om. Personlig har jeg tro på at det er helt greit. Lurte selv på å ta den løsningen selv, men fant ut at jeg måtte gjøre en annen vri - som jeg og anbefaler deg. Og det er å kjøpe deg en lik denne boksen som kom i posten til meg i dag :wink: :

HaltechE6X.jpg

Letter litt på motorstyringsproblemene dine der vil eg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker jo en viss prisforskjell her og da;) hvor mye måtte du ut med?

Prisforskjell er det jo, helt klart. Jeg har drøyet dette kjøpet ganske lenge, men jeg tror ikke jeg vil angre på at det ble Haltech istedenfor Squirt'en.

Jeg har jo kjøpt MSD-tenning og coiler i tillegg til dette sprutet, så det har blitt litt mer kostbart enn en squirt noensinne kan bli.

Har fått en rimelig bra pris på dette allikevel, det går ann hvis en bare søker litt rundt etter i verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såpass lenge siden eg gjekk over til E6Xen (i tankene selvsagt), så den siste og avgjørende biten aner jeg faktisk ikke :lol:

Men husker jeg leste rimelig bra mye om de 2 forskjellige systemene, og mener på at Squirten hadde sine begrensinger når vi snakker om effekter på 5-600 hk. Og har kompiser som har Haltech, og "vi" er bra fornøyd med den...

Så derfor ble det Haltech - tok bare litt tid pga "kosta massa peng"... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mega Squirt på min mercedes 190. Fungerer supert.

Var en kompis som satt sammen settet, koplet det på å justerte det inn for meg. Så jeg har ikke så mye peiling anna en det funker fint. å der er massevis av muligheter på det. Han kompisen min har montert det på en del biler å det funker fint. han bruker det på en e30 323 turbo no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut VEMS (http://www.vems-group.org/) som er et greitt datasprut som ikke koster skjorta. Blir vel på rundt 7000 (ferdig bygd, levert til norge) inkl bredbåndslambda og eksostemp. Kan bruke original 60-2 triggerhjul på m20b25...

hva følger med i prisen på 7k? det jeg har lista opp i første post eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det hva slags ekstrautstyr du vil ha med. Her har jeg tatt med LCD display, koblinger med kabler, bredbåndslambda, eksostemp, 4bar map sensor og usb-seriell kabel for sammenkobling med bærbar.

LCD display er fint å ha, får opp mye viktig info fra sensorer o.l

1 x LCD4x20 $28.78

1 x Assembled v3.3 controller $768.80

1 x USB to RS232 adapter $24.15

1 x Econoseal36-harness $59.31

1 x Econoseal18-harness $42.17

1 x EGT sensor (K-type) $72.55

1 x Wideband O2 sensor $70.12

1 x Temperature sensor $1.09

1 x Wideband connector $17.74

6 x Injector connector $14.44

total 1100$

Har sikkert glemt noen små kontakter o.l

(1100$ + ca. 50$ frakt) * 1.25 + 155 = 9500 NOK ferdig levert

Bredbåndslambda koster rundt 2000-3500 og eksostemp koster rundt 1500 dersom du skulle kjøpt det utenom megasquirt'en.

Men haltech er jo et fint system dersom du får tak i et brukt, da bør du ha WB02 og EGT i tillegg hvis du skal mappe selv. Da kommer du fort opp i 13-14k.

Dersom du kommer til å satse på megasquirt likevel, så har jeg edis6 tenning hvis du vil bruke det (coilpakke, tennplugg-kabler, tenningsmodul, triggersensor (VR) og CNC-freset triggerhjul). Hadde planer om å bruke MS&EDIS, før jeg fikk høre om VEMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at "alle" klarer å koble opp og mappe, dersom viljen og tålmodigheten er tilstede. Slike system som dette (Vems, MS osv) krever en del mer av brukerne enn f.eks Haltech, Autronic osv. De mer etablerte og kjente merkene har ferdigutviklet og skikkelig testet programvare, mer forståelig dokumentasjon o.l. Mens Vems, MS og andre må bruke mer manuelle instillinger i form av f.eks .ini filer.

Har ikke prøvd å koble VEMS, men etter det jeg har lest så er det mapping i "real-time". Du mapper mens du kjører altså, og får opp logg over turtall, eksostemp og AFR. En i sverige har gjort en liten film om mappingen han utførte på bilen sin, her er den: http://media.savarturbo.se/mats/peppemapp.avi Fungerte ok, i filmen kjørte han med bare 0.5bar i ladetrykk.

Det vanskeligste er grunnmappen, innstillingene som trengs for at bilen i det hele tatt skal starte og gå noenlunde på tomgang.

Så er det i grove trekk å følge med på loggen, justere tenning og bensin slik at ikke eksostemperaturen blir for høy og motoren ikke går magert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...