Rope Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 Hvis jeg har: Grenrør* Turbo* Cooler* Div rør* da har jeg nesten alt vell, men hvordan skal Turboen få olje? ut og inn, hvor henter jeg dette fra og hvordan gjør jeg det? stor opperasjon? gjerne tegninger/illustrasjon. Takk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet November 9, 2005 Share Skrevet November 9, 2005 du mangler da datasprut eller piggyback sys. for å justere tenning:-) oljeretur skal i topp av bunnpanna. mens oljen inn på turbo koples til med en "T" kobling inn på slange med oljetrykk. ikke fullt så stor operasjon men VELDIG DYR! har ikke gjort dette selv..men har sittet å lest på forumet å spurt i evigheter så andbefaler å søke for info http://www.bimmers.no/search.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Det spørs veldig hvor mye effekt du skal ta ut for hva du trenger til tenning og bensinstyring. Om du bare skal ha 0,5 bars ladetrykk så vil det faktisk være mulig å kun benytte seg av en Bensintrykksregulator som dobbler bensinmengden. Tenningen styrer motoren selv. Enem.se selger kompressorkit med lysholm 1200 skrukompressorer som har denne tenning/bensin "funksjonen". Du vil trenge en del deler for å gå til verks med turbobygge.. Grenrør Turbo Downpipe Trykkrør fra turbo til IC og fra IC til Innsug Intercooler Oljetilførsel til turbo Oljeretur til bunnpanne Wastegate (om den ikke er på turboen) Dumpventil Evt større dyser og bensinpumpe Skal du lade mere enn 0,5 bar bør du senke kompresjonen med tykkere toppakning og gå for annen løsning på bensin/tennings siden. Og kanskje en større LMM, nye dyser + bensinpumpe Et bilde av oljeretur fra turbo til bunnpanne: Nå er ikke denne returen helt optimal, siden returen går rett inn der det er olje.. Den skulle vært høyere opp på bunnpanna for å renne i fritt rom.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Dumpventil er vell ikke noe must? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Dumpventil er vell ikke noe must? Nei, det er ikke noe man MÅ ha for å få det til å fungere.. Men, det kan være greit å ha.. Så skåner man turboen.. Om man vil være sleeperaktige så kan man gå for resirkulerende dumpventil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rope Skrevet November 10, 2005 Forfatter Share Skrevet November 10, 2005 kjempe bra forklaring *Jonte, men er det en nippel/plugg klar for olje retur på bunn-panna eller er det noe jeg må borre å sette i sjøl, hvordan ser denne ut? jeg har ikke tenkt å lade mer enn 0,5 bar i trykk og de store vitale delene har jeg nesten årdna, men før jeg kjøper vil jeg ha allt klart for meg i huet, downpipe fra turboen og ned til resten av eksosen er det noe hokuspokus å lage??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 kjempe bra forklaring *Jonte, men er det en nippel/plugg klar for olje retur på bunn-panna eller er det noe jeg må borre å sette i sjøl, hvordan ser denne ut?jeg har ikke tenkt å lade mer enn 0,5 bar i trykk og de store vitale delene har jeg nesten årdna, men før jeg kjøper vil jeg ha allt klart for meg i huet, downpipe fra turboen og ned til resten av eksosen er det noe hokuspokus å lage??? Nei, du må nok lage hull selv.. Og nippel finnes det hos forskjellige sjapper.. Jeg kan finne url til en side i USA hvor du kan handle hvertfall. Hvilke deler har du å benytte? Downpipe kan være litt tricky, det blir ganske trangt osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skywalk3r Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 kan man ikke bruke oljeplukk hullet da? så slipper man å bor i bunnpanna? kjøper en nipel i dette gjenesnittet...er ikke sikkert på dette...men bare et forslag.. Mvh Stian S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gbraen Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Har en E36 325i her, kan ta noen bilder hvis interessant. Returen på turboen er rett i overkant av oljebunnpluggen, tilførselen går fra ett t-stykke bak dynamo. Noen bilder av manifolden og turboen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gbraen Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Glemte noen detaljer... Chippet og mappet av Simco, fungerer utmerket. Settet er fra Mosselman, Nederland. Settet er kjøpt hos GIK Turbo tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sigbjørn Skrevet November 10, 2005 Share Skrevet November 10, 2005 Er det noen som vet hvor mye det koster for å sette på turbo på en 325.. Blir det mye ekstra arbeid når man har kjøpt et komplett kit..? Problemer med fjusking å for å få den til å gå skikkelig..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 11, 2005 Share Skrevet November 11, 2005 oljereturen bør gå inn i bunnpanne eller i blokka OVER oljenivå slik at olja fra turbo ikke møter no motstand! Nippler har de på TESS og koster ikke så mange kronene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_ Skrevet November 11, 2005 Share Skrevet November 11, 2005 Hva er egentlig downpipe? Hva er funksjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet November 11, 2005 Share Skrevet November 11, 2005 Hva er egentlig downpipe? Hva er funksjonen? Downpipe er første del av eksosanlegg etter turbo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rope Skrevet November 11, 2005 Forfatter Share Skrevet November 11, 2005 jeg trur nesten jeg må få litt hjelp til dette bygget mitt egentlig, men problem stilling: Er det lettere å få tak i en 3,2 M3 motor å sette i denne ELLER Bygge turbo på min 325?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå