Gå til innhold

Hjelp ang. Turbo bygg 325 E36?


Rope
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har:

Grenrør*

Turbo*

Cooler*

Div rør*

da har jeg nesten alt vell, men hvordan skal Turboen få olje? ut og inn, hvor henter jeg dette fra og hvordan gjør jeg det? stor opperasjon?

gjerne tegninger/illustrasjon.

Takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mangler da datasprut eller piggyback sys. for å justere tenning:-)

oljeretur skal i topp av bunnpanna. mens oljen inn på turbo koples til med en "T" kobling inn på slange med oljetrykk.

ikke fullt så stor operasjon men VELDIG DYR!

har ikke gjort dette selv..men har sittet å lest på forumet å spurt i evigheter så andbefaler å søke for info http://www.bimmers.no/search.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig hvor mye effekt du skal ta ut for hva du trenger til tenning og bensinstyring.

Om du bare skal ha 0,5 bars ladetrykk så vil det faktisk være mulig å kun benytte seg av en Bensintrykksregulator som dobbler bensinmengden. Tenningen styrer motoren selv. Enem.se selger kompressorkit med lysholm 1200 skrukompressorer som har denne tenning/bensin "funksjonen".

Du vil trenge en del deler for å gå til verks med turbobygge..

Grenrør

Turbo

Downpipe

Trykkrør fra turbo til IC og fra IC til Innsug

Intercooler

Oljetilførsel til turbo

Oljeretur til bunnpanne

Wastegate (om den ikke er på turboen)

Dumpventil

Evt større dyser og bensinpumpe

Skal du lade mere enn 0,5 bar bør du senke kompresjonen med tykkere toppakning og gå for annen løsning på bensin/tennings siden. Og kanskje en større LMM, nye dyser + bensinpumpe

Et bilde av oljeretur fra turbo til bunnpanne:

TurboOil.JPG

Nå er ikke denne returen helt optimal, siden returen går rett inn der det er olje.. Den skulle vært høyere opp på bunnpanna for å renne i fritt rom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe bra forklaring *Jonte, men er det en nippel/plugg klar for olje retur på bunn-panna eller er det noe jeg må borre å sette i sjøl, hvordan ser denne ut?

jeg har ikke tenkt å lade mer enn 0,5 bar i trykk og de store vitale delene har jeg nesten årdna, men før jeg kjøper vil jeg ha allt klart for meg i huet, downpipe fra turboen og ned til resten av eksosen er det noe hokuspokus å lage???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe bra forklaring *Jonte, men er det en nippel/plugg klar for olje retur på bunn-panna eller er det noe jeg må borre å sette i sjøl, hvordan ser denne ut?

jeg har ikke tenkt å lade mer enn 0,5 bar i trykk og de store vitale delene har jeg nesten årdna, men før jeg kjøper vil jeg ha allt klart for meg i huet, downpipe fra turboen og ned til resten av eksosen er det noe hokuspokus å lage???

Nei, du må nok lage hull selv.. Og nippel finnes det hos forskjellige sjapper.. Jeg kan finne url til en side i USA hvor du kan handle hvertfall.

Hvilke deler har du å benytte?

Downpipe kan være litt tricky, det blir ganske trangt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur nesten jeg må få litt hjelp til dette bygget mitt egentlig, men problem stilling:

Er det lettere å få tak i en 3,2 M3 motor å sette i denne

ELLER

Bygge turbo på min 325??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...