Gå til innhold

varme i seter

boost
 Share

Anbefalte innlegg

har mista varmen i sete mitt.

er på ein 320 coupe e-36

har sjekka plugger å oma meg ut at det er brudd i sete.

so no har eg kjøpt nye varme element.. noen som har gjort dette før.. ? veit det er mangen timars arbeid.

vil gjerne ha noen tips.. har leita inne på autopower men finner ikkje noe der.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E34 så var det veldig enkelt.

"stoffet" med varmeelementet i var delt i 3 "staver", og det var sydd spor i setetrekket.

Jeg løsnet bare puten i fra ramma, brukte en langt flat stag, eks en lang linjal, og tredde de inn i trekket på 5 minutter.

Håper det er like enkelt på dine seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er noen timers jobb... Har gjort dette på min bil.

Ta setene ut av bilen, det er en fordel om du har en stor papp-plate e.l å legge dem på når du jobber med dem på garasjegulvet, ta dem evt. inn i stua og reparer dem!

Begynn med å ta av sitteputa, denne er festet med fire sorte plast-knotter, klem dem forsiktig sammen med en tang og dra opp puta fra setet. Husk å løsne kablene under setet!

Nå kan du ta av setetrekket, hekt det av de små krokene som sitter på undersiden av puta. Inni puta er trekket festet med noen metall-ringer, klipp disse av med en god avbiter! Legg merke til hvor kabelen kommer ut hen.

Bytt ut det defekte varmeelementet med det nye du har. Monter på plass ved å bruke små strips i stedet for de metall-ringene. Klipp stripsene så korte som mulig. Pass på å få ut kabelen på riktig plass. Hekt på setetrekket på de små krokene under puta igjen.

Hvis du skal bytte varmeelementet i seteryggen også er det litt mere styr!

Ta av nakkestøtten, ta av det lille plastdekselet som sitter på toppen av ryggen. Her er det to torx skruer som du må skru ut. Nede, bak på seteryggen tar du av det sorte plastdekselet, hekt av den wiren som er til hendelen som vipper seteryggen frem(denne fins på coupe setene, ikke på setene på sedan, tror jeg) setetrekket nede sitter festet med to-tre sånne metall-ringer, klipp disse av!

Klipp av stripsene til kabelen som går opp til varmeelementet. Under setetrekket nede i ryggen finner du to torx-skruer du må skru ut, de sitter litt godt gjemt under trekket, men du finner dem nok!

Nå kan du dra av hele seteryggen, legg den på gulvet og begynn å ta av setetrekket. Dette ligger strukket rundt en slags kant på stolryggen. Ta ut de små stiftene i bunn. Ta av trekket fra rygg-puta ved å klippe av alle de metall-ringene du finner! Erstatt det gamle varmeelementet med det nye.

Fest på plass igjen med strips, på samme måte som beskrevet på seteputa. Fest trekket på ryggen igjen, sett inn de små stiftene du tok ut!

Monter ryggen på plass igjen i motsatt rekkefølge som når du tok den av.

Husk festing av kabel, og alt som du har løsnet. Monter seteputa til slutt.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...