Gå til innhold

Utveksling i diff 525tds/M5 E34


Turbotrille
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvilke utvekslinger det er på disse to bilene, evt. hvor jeg kan finne ut av det???

Jeg har en 525tds uten sperre, på koed.dk så selger de 2 stk differ med sperre til M5, har lurt på å kjøpe en av dem, men skal ha litt lavere utveksling enn jeg har nå, så derfor spør jeg dere..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker det giret med 1:1 utveksling (som vanligvis er 4.) og deretter på en eller annen måte får målt hvor mange omdreininger driv hjulet ditt går på så finner du ut utvekslingen.. Bare deler antall omdreininger på motoren med antall omdreininger på hjulet..

Tror ikke dette er den enkleste måten men det er da gjennomførbart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan kanskje jeg være behjelpelig med å tilby deg en differensial med 3.15 utv. MED sperre :D

Km. stand. 115K. MEGET bra tilstand (både innvendig og utvendig :wink: )

Du kan jo ta kontakt om det er interessant.

Dette høres jo veldig interresant ut.. :)

Hvilken pris snakker vi om her, og hvilken bil kommer denne fra da?

Litt vanskelig å få en 1:1 utveksling på min bil, da jeg har automat, men nå er jo ikke det så veldig viktig, da jeg har fått svar på utvekslingen i min. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da blir det omtrent samme pris på den du har og en fra M5 fra Koed i Danmark.. :)

Er det noen som i farten vil anbefale noen av disse diffene?

Jeg endrer da fra 2.64:1 til 3.15:1 eller 3.91:1, hva som vil gi best respons?

Er ikke ute etter noe toppfart, for det er ikke akkurat noen høyhastighetsbil jeg vil ha, bare en mer litt mer trykk når jeg gir gass, og da med begge disse vil jeg jo få en lettere utveksling, men blir M% utvekslingen for lett???

Den skal altså på en 525tds med største chipen fra trimchip.com og automat.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det jeg kan finne ut er utvekslingen på kassen din som følger:

1. 3.67

2. 2.00

3. 1.41

4. 1.00

5. 0.74

Jeg er hverken sikker på dekkdimensjon eller hva som er max turtall på motoren din, men legger til grunn at du kjører på org. alt. dimensjon som er 225/60-15. I tillegg setter jeg max RPM til 5000.

Med 2.64 diff er hastighetene i hvert gir:

1. 63.29

2. 116.14

3. 164.74

4. 232.28

5. 313.90 (VELDIG TEORETISK :D )

3.15:

1. 53.046

2. 97.33

3. 138.07

4. 194.67

5. 263.08 (NEPPE...)

3.91:

1. 42.73

2. 78.41

3. 111.23

4. 156.83

5. 211.94 (SIKKERT MULIG... :D )

Utfra det JEG kan se (og jeg skal prøve å være objektiv nå...) synes jeg at 3.15 utvekslingen er den beste.

Med 3.91 vil du aldri ha mulighet til å utnytte dreiemomentet i motoren og den vil bare gire konstant.

Med 3.15 vil du havne på nesten 100km/t i 2. gir, og det er ofte en grei pekepinn på en hurtigst mulig sprint. Hver gang jeg bygger bil passer jeg på å få 2. gir til å slutte på rundt 100km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke forskjell på utvekslingen i diffen på Manuell kontra automat? Noen som vet hvilken utveksling en 91 535ia har?

Innbiller meg å huske at det er 3,07:1

De har blitt levert med 3.64, 3.91 og 4.27 i følge ETK. Manuell har i følge ETK blitt levert med 3.45 og 3.64. Men når man sjekker rundt virker det som om 3.91 er standard på automat og 3.64 er standard på manuell. Driver og researcher det der for å få tak i diffbrems til min, og har jo enda ikke bestemt meg for manuell eller automat, så derfor sjekker jeg ut begge muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...