BMW_Racing Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 Leste litt her på forum ang. P.G.A at jeg vill kjøpe Bakaksling som gjør sånn at bilen spinner på begge hjula på Våt,tør asfalt + gress o.s.v Men blir jo ikke klok på noe av det som står her inne !! Hva er det jeg trenger slakks DIFF ??? LSD , Diffbrems eller sperradiff fant nemlig denne annonsen. http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=927713 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 lsd betyr liquid slip differential den over fører kraft til det julet som ikkje spinner meiner eg, men eg er ikkje heilt sikker på dette. det er mangen tråder om dette vist du søker litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.T.S Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 lsd betyr liquid slip differential limited slip vel ?!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 LSD- Limited Slip Differential Diffbrems er det norske ordet for LSD. Diffsperr må du lage selv, det blir en diffbrems med 100% virkning. Det vanlige på bmw's diffbremser er 25% virkning. Som du sikkert skjønner, blir en diffsperr litt ubehagelig å kjøre med til vanlig. Ikke at jeg har erfaringer. Du har to typer diffbrems, lamell og viskose. 325ix har viskose. Les mer på www.bmwccn.no sitt forum. søk etter diff og du har et par timers lesing. btw så blir diffsperr, diffbrems og LSD brukt om en annen. diffbrems og LSD er det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 BMW levere kun diffbrems med 25% sperrevirkning til sine biler ogrinalt. På en åpen differensial(ikke diffbrems) er momentet helt likt på begge drivhjulene. Det vil si at hvis det ene hjulet står på is og spinner, får du ikke overført noe kraft på det hjulet. Momentet er tilnærmet null. Siden momentet er likt på begge sider, vil heller ikke det andre hjulet dra noe mer, selv det står på tørr asfalt. Jo mer diffbrems du har, jo mer forskjell tillates det i moment, slik at kreftene kan overføres til det hjulet som går saktest. For at en diffbrems skal begynne og virke så må man ha forspenning. Forspenningen lages av et sett med fjærer som presser lamellene sammen. Det gjør at du alltid får litt sperrevirkning selv om ett av hjulene er på speilblank is og det andre på tørr asfalt. Stå begge hulene i lufta så får man 0 sperrevirkning. Også hvis man kjøre på blank is så kan sperrevirkningen virke dårlig pga lite forspenning. 25% prosent sperrevirkning betyr: Prosentsatsen angir maksimal forskjell i moment mellom hjulene i forhold til det totale momentet. Eller sagt på en annen måte: Sperrevirkning = ((H - L) / (H + L)) * 100 % H angir det hjulet som har mest moment, og L det hjulet som har minst moment. Totalen blir naturlig nok H + L, som er lik momentet på mellomakslingen multiplisert med utvekslingen i diffen. Slik virker den: http://auto.howstuffworks.com/differential.htm IX ble levert med viskosediff. Den bruker et annet prinsipp, der sperrevirkningen blir større jo mer hjulspinn man har på innerhjulet. Generelt sett er dette konseptet mer egnet i terrenget og på glatt føre (for fremkommelighet), men mindre egnet til banebruk enn vanlig lamelldiff. Det finnes også noe som heter TorsonDiff. Audi bruker disse.. Hvordan den virker kan du lese her: http://www.autozine.org/technical_schoo ... htm#Torsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå