Gå til innhold

m20b20/b25 topp på m20b25 tubo bygg


Ole-P
 Share

Anbefalte innlegg

som topic sier. så lurer jeg sterkt på hva jeg skal bruke. på bygget mitt.

jeg har en b20 og en b25 topp liggendes som er brukbare. den toppen som blir valgt vill bli modifisert til den nytten den skal nårdet gjellder porting, sveising(forsterking), ventil fiksing, osv.

men det jeg lurer på er hvem av dem som er det beste untagns punktet. jeg vet at toppene har sine fordeler og ulemper både her og der, så den toppen som blir valgt blir modifisert til det ypperterste,

jeg tar gjerne imot all den infö'n jeg får fra dere som har bygget m20b25 turbo bygg og både feilet og fått mer effekt/ holbarehet, vill helst sleppe å bruke penger på å feile da bygget vill bli dyrt nok uten feil,

så hvis noen har noe vettug å komme med så ikke ver redd for å skrive ned både hva du har dritet deg ut på eller hva du har tjent på.

som sagt før er pengene ingen problem da jeg gjerne bruker noen månder ekkstra på å spare opp penger for å få det 100%

å kjøpe ny spesial topp hvis det er mulig er også mulighet men det kjenner jeg ikke noe til så tar gjerne imor info og andreser til sånt

på forhånd takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som topic sier. så lurer jeg sterkt på hva jeg skal bruke. på bygget mitt.

jeg har en b20 og en b25 topp liggendes som er brukbare. den toppen som blir valgt vill bli modifisert til den nytten den skal nårdet gjellder porting, sveising(forsterking), ventil fiksing, osv.

men det jeg lurer på er hvem av dem som er det beste untagns punktet. jeg vet at toppene har sine fordeler og ulemper både her og der, så den toppen som blir valgt blir modifisert til det ypperterste,

jeg tar gjerne imot all den infö'n jeg får fra dere som har bygget m20b25 turbo bygg og både feilet og fått mer effekt/ holbarehet, vill helst sleppe å bruke penger på å feile da bygget vill bli dyrt nok uten feil,

så hvis noen har noe vettug å komme med så ikke ver redd for å skrive ned både hva du har dritet deg ut på eller hva du har tjent på.

som sagt før er pengene ingen problem da jeg gjerne bruker noen månder ekkstra på å spare opp penger for å få det 100%

å kjøpe ny spesial topp hvis det er mulig er også mulighet men det kjenner jeg ikke noe til så tar gjerne imor info og andreser til sånt

på forhånd takk for all hjelp

Har du lest om turbobygget til Henning Engen på www.bmwpower.no ?

Mener å huske at han kjøpte fabrikkny topp for og få toppen til å holde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk B25-toppen din som utgangspunkt, den har større ventiler og kanaler enn B20-toppen.

Det er ikke nødvendig å kjøpe ny topp, det blir bortkasta penger.

Fordelen med den toppen er at den sannsynligvis holder uten sveising men den krever omfattende porting for å bli like effektiv som en B25-topp lett kan bli. Jeg har selv to turbomotorer, en med "ny" AMC topp og den andre med B25 topp.

B20-toppen vil også sannsynligvis fungere uten sveising p.g.a. mer gods og stabilitet men den blir en flaskehals sammenlignet med B25-toppen.

Så bruk 2,5 toppen du, la den få porting, sveising, planing, nye tettinger, 3-vinkels kutt av seter og den vanlige kontollen/inspeksjonen.

Husk trykktest/sprekksjekk som aller første steg på toppen, det er surt å legge ned mye arbeid, tid og penger på noe som viser seg å være ubrukelig...

AMC-toppen min ble sveisa av PPF i sommer, har ikke montert den enda, skal brukes til '06-sesongen.

Det er ikke nødvendig å sende toppen helt bort til Sverige for å få den sveisa, har en her i Stavanger som også gjør det. Han er også sykt bra på porting og har Superflow-benk som dokumenterer resultatene.

Her er et par bilder:

Picture926.jpgPicture1393.jpg

Picture1391.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk B25-toppen din som utgangspunkt, den har større ventiler og kanaler enn B20-toppen.

Det er ikke nødvendig å kjøpe ny topp, det blir bortkasta penger.

Fordelen med den toppen er at den sannsynligvis holder uten sveising men den krever omfattende porting for å bli like effektiv som en B25-topp lett kan bli. Jeg har selv to turbomotorer, en med "ny" AMC topp og den andre med B25 topp.

B20-toppen vil også sannsynligvis fungere uten sveising p.g.a. mer gods og stabilitet men den blir en flaskehals sammenlignet med B25-toppen.

Så bruk 2,5 toppen du, la den få porting, sveising, planing, nye tettinger, 3-vinkels kutt av seter og den vanlige kontollen/inspeksjonen.

Husk trykktest/sprekksjekk som aller første steg på toppen, det er surt å legge ned mye arbeid, tid og penger på noe som viser seg å være ubrukelig...

AMC-toppen min ble sveisa av PPF i sommer, har ikke montert den enda, skal brukes til '06-sesongen.

Det er ikke nødvendig å sende toppen helt bort til Sverige for å få den sveisa, har en her i Stavanger som også gjør det. Han er også sykt bra på porting og har Superflow-benk som dokumenterer resultate

se her ja. detta er informasjon som er verdt mere en papiret det er skrevet på ja. så må netsten takke for veldig bra respons på akkurat det jeg lurte på pluss litt ekstra. men åssen er den sjappa i stavanger som fikser topper osv på pris da.

og ser at du har rikelig med peiling når det gjelder turbo bygg ja. så blir vell at du kommer til å få en pm en dag kjanskje ang noe hjelp hvis det er greit.

og takk for god respons på inlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takker!

Jeg har faktisk gjort begge deler, glassblåst først og lakkert etterpå! :D

Hva bruker du når du lakkerer aluminium da? :roll: har problemer med at vanlig lakk lett flasser av på aluminium..

Sølvfargen som jeg har brukt er egentlig en primer som vi har på jobb.

Den er 1-komponent og skal herdes på 190grader i en time etter sprøyting.

Jeg rengjør delene grundig, glassblåser dem, høyttrykkspyler dem med rent, varmt vann og legger dem i tørkeskap til dem er tørre.

Etterpå er det sprøyting og jeg har ikke hatt noe som helst flassing, hverken på aluminium eller stål.

Siden delene ikke er fettete etter glassblåsing så syns jeg det er helt ok å "avfette" med varmt vann og høyt trykk. Varmt vann løser jo opp fett, man skyller smørkniven med varmt vann og smøret smelter og forsvinner..

Her en M50B25 som jeg har bygd for en kompis:

Utgangspunkt

Picture997.jpg

Blokka i ovnen

Picture1098.jpg

Picture1099.jpg

O-ringa blokk og dreide stempler

Picture1158.jpg

Oljeretur i bunnpanne

Picture1200.jpg

Ferdig

Picture1204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pent, Stian!

Regner med den lakken/primeren må tåle en del varme siden du lakkerer manifolden. Kan vel få grei temp der på en godt trimma motor..? :)

Er det slik at vanlig varmebestandig lakk på sprayboks (f.eks fra Biltema) rett og slett ikke sitter godt nok på alu/stål til at det har noen hensikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pent, Stian!

Regner med den lakken/primeren må tåle en del varme siden du lakkerer manifolden. Kan vel få grei temp der på en godt trimma motor..? :)

Er det slik at vanlig varmebestandig lakk på sprayboks (f.eks fra Biltema) rett og slett ikke sitter godt nok på alu/stål til at det har noen hensikt?

Takk! :)

Jeg spraya grenrøret for moro skyld egentlig, det holder på alt annet enn grenrøret som begynner å flasse etter en tids bruk. Men det må vi nesten regne med.. Eneste som takler varmen som utvikles er keramisk coating.

Jeg skal bort til PPF en gang før jul og da skal jeg innom et firma i Sverige med et grenrør og noen turbinhus for coating.

Jeg vil tro at varmebestandig lakk på sprayboks sitter "forholdsvis" bra dersom alle forutsetninger er tilstede. Mange er nok ikke flinke nok med rengjøring/rustfjerning/avfetting før påføring av lakk. Når den da flasser så er det vel lettest å skylle på den forbanna dårlige lakken enn sitt eget dårlige forarbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...