John H Skrevet November 13, 2005 Skrevet November 13, 2005 Legger ut en DIY til skifting av shortshift..mange som lurer på slikt har eg sett.. Til å begynne med må man jo ta av girkula, belgen og gummibelgen som sitter rundt den orginale girstanga.. Etter at dette er tatt bort støter man på en hvit plast "låsering". Denne åpnes ved å snu den 90 grader med klokka, her brukte eg 2 skrujern nedi spor i den for å få godt tak..du kan og bruke en tang..hos meg satt denne skikkelig godt, var nesten redd eg skulle brekke den, men den tåler tydligvis litt.. Etterpå gikk eg under bilen (er en fordel med grav eller bukk) og løsnet girstanga fra det "staget" som kommer fra girkassen..er ei låseskive som holder den fast..bruk et lite skrujern eller ei tang for å få godt tak.. Når alt da var løyst er det bare å dra stanga rett opp.. Den nye stanga kjøpte eg hos en lokal bmw forhandler og er en girstang fra ZM3 Coupe..den kostet vel ca 480kr med frakt..eg kjøpte ikkje et slikt sett med foringer til de andre "mikkmakket" under der, men det sies at dette kan være en fordel da dette i tillegg er billigt og kanskje bra slitt.. Det neste blir da å ta av det staget som kommer fra girkassen, da stanga er så lang i forhold til orginalt at den tar i den "gummiklumpen" som henger rundt flensen på mellomakslingen..delen til høgre på øverste bildet..Staget er festet med ei låseskive lik den på girstanga..en fordel med små hender her da eg sleit noe voldsomt med mine pølsefingrer Slik ser den ut ferdig bøyd..den må bøyes ut ifra midten og til tupp ca 2 cm..sett først girstanga på plass og kjenn at du går klar mellomakslingen.. Nå må bare alt settes på plass igjen, husk å få låseskivene skikkelig på plass..snu den hvite låseskiva 90 grader mot klokka, få gummibelgen godt på plass nedi sporet sitt, trykk på plass belgen og du er klar til å gire kort! Litt dårlige bilder men håper noen er hjelpne med dette skrivet Noe du lurer på eller noe eg har glemt så bare si ifra er sikkert noe
hagenisse Skrevet November 13, 2005 Skrevet November 13, 2005 Bytte av alt av foringer og slikt anbefalles absolutt ja. Fin guide forresten.
eriklepe Skrevet November 13, 2005 Skrevet November 13, 2005 bra guide, men hvorefor måtte staget bøyes?
John H Skrevet November 14, 2005 Forfatter Skrevet November 14, 2005 Viss du ser på de 2 bildene med gammel og ny girstang, så er den nye girstanga så lang ifra kula og ned at staget ville tatt i mellomakslingen viss det ikkje vart bøyd.. I og med at den er så lang vil du få veldig kort giring..kjøper en slike e36 shortshifter som blir solgt, så kan det hende du slipper å bøye, da eg ikkje veit om den er så lang som ZM3 Coupe stanga...
bimmerdude Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Man kan også bruke den vanlige Z3 stanga. Er jo to typer. Men hvordan ble det å gire med da? Blir det for tungt å gire eller går det bra? Ble det noe problem med at Z3M spaken ikke har samme bøyen som den orginale (noe Z3 spaken har)? Jeg vurderer om jeg skal kjøpe den til Z3 eller Z3M nå.
John H Skrevet November 14, 2005 Forfatter Skrevet November 14, 2005 Det er ikje tungt eller noe sånnt hos meg vertfall..det er vel ingen problem utenom at en må bøye staget da..og viss Z3 stanga har den bøyen som er orginalt, men er like lang som Z3M, så vil eg tro du må bøye staget allikevel da det kommer så langt ned..det er jo lengden fra kula og ned som sier hvor kort giringen blir..
hagenisse Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Bimmerdude, du må vel ha z3m du, 328 har vel tilsvarende lengde som vanlig z3 orginalt. Jeg har en vanlig z3 på min bil, det ble betydelig kortere uten å bli unaturlig kort.
bimmerdude Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Nei Hagenisse, alle E36 har samme girstang bortsett fra siste versjon av M3. Er utrolig hvor mange deler som er splitter like på alle E36. Så 328 har akkurat samme som 316-M3. Vet det står ett sted at Z3 og 328 har samme girspak men det stemmer ikke. Ikke på US modeller heller. Det er ikje tungt eller noe sånnt hos meg vertfall..det er vel ingen problem utenom at en må bøye staget da..og viss Z3 stanga har den bøyen som er orginalt, men er like lang som Z3M, så vil eg tro du må bøye staget allikevel da det kommer så langt ned..det er jo lengden fra kula og ned som sier hvor kort giringen blir.. De har forskjellig lengde fra kula og ned. Vanlig Z3 stanga ligger omtrent midt i mellom Z3M og orginal E36. Utrolig om den ikke blir hard siden den er så lang under kula i forhold til den orginale. Men girkula (den du holder i når du girer) kommer jo ett litt annet sted siden den spaken ikke har bøyen. Ble ikke det noe problem?
hagenisse Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Nei Hagenisse, alle E36 har samme girstang bortsett fra siste versjon av M3. Er utrolig hvor mange deler som er splitter like på alle E36. Spesielt utrolig er det vel ikke, men du har helt rett. Merkelig hvor mange steder det er oppgitt at 328/m3 bruker en annen. Jeg har som sagt z3-spaken i min bil, og det er merkbart forskjell for meg hvor tungt det er å gire. Er ikke noe problem, men man må være litt mer bestemt når man girer. Sammen med forlenget clutch-stopper er dette en modifikasjon man absolutt burde gjøre uansett.
Kjell Z3 Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Hva med shot shift til Z3, passer det? Da blir giringen enda kortere. Jeg har det på min Z3. (AC Schnitzer)
John H Skrevet November 14, 2005 Forfatter Skrevet November 14, 2005 Som Hagenisse sier er det jo merkbart tungt i forhold til orginalt, men ikkje slik at en bruker masse kraft for å klare å gire..dette er en vane og det var litt unaturligt til å begynne med, men nå er det helt konge..prøvde en kompis sin 318 for en stund siden og for en forskjell..klarer dama mi og gire så klarer sikkert du og
mAZE Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Jeg som da har 3,2L 6trinns M3 kassa har sikkert shortshift allerede jeg da??
John H Skrevet November 14, 2005 Forfatter Skrevet November 14, 2005 Ikkje nødvendigvis vel..er vel ikkje orginalt med kort giring på m3 kassen eller??
P.I.B Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Bra guide John H Noen som har gjort dette på E46?
Lien Skrevet November 14, 2005 Skrevet November 14, 2005 Kan du ta noen bilder i de forskjellige gir stillingene eller? Slik at vi får en pekepinn på hvordan det ser ut i forhold til original posisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå