Gå til innhold

Tikking, vinterolje


RWDF
 Share

Anbefalte innlegg

Merka her en dag at motoren (M50B20) tikker jævlig mye, og ble naturligvis ikke spesielt glad over dette.

Men, jeg leste i andre tråder her på forumet at problemet mest sannsynlig vil bedres hvis jeg skifter til en tykkere olje (Mobil1 5w50 ble anbefalt).

Har det faktum at det er vinter og kuldegrader ute ha noen innvirkning på om den oljen fungerer som den skal (i og med at den er relativt tyktflytende)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tallverdien (5W) sier noe om viskositeten på oljen når den er kald, mens den siste tallverdien (50) sier noe om viskositeten på oljen når den er varm. Dess lavere det første tallet er, dess tynnere er den når den er kald, mens dess høyere den andre tallet er, jo tynnere er oljen når den er varm.

5W-50 olje syntes jeg er litt drøyt, for hvor ofte er det så kaldt at du trenger så tynn olje når motoren er kald?

Jeg personlig har alltid brukt Valvoline Max-Life 10W-40 halvsyntetisk på min M40 motor. Jeg har slitte ventilløftere og da jeg brukte Castrol 5W-50 helsyntetisk olje tikket bilen min som aldri før, mens når jeg gikk over til Valvoline har jeg VELDIG sjelden merket tikkingen, selv om toppen min er slitt.

Konklusjonen min har vært at verdiene på oljen er ikke så farlig, men så lenge oljen er mer mineralsk enn helsyntetisk (les halvsyntetisk) så merker jeg ingen tikking. Dette kan selvsagt være tilfeldig, men mine erfaringer er at halvsyntetisk olje har fungert meget bra på mine BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis tikkinga kun kommer ved oppstart i noen sekund er det ingenting og bry seg om..kommer den mer og innimellom kan det fort hende at løfterne dine begynner og synge på siste verset..

men prøv MaxLife 10w40 olja til Valvoline..den ahr jeg brukt på alle mine sekser-motorer og har funket fint som faen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...