Gå til innhold

Automatgirkasse til BMW 520i E34


javius
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 520i (M20) E34 1990 som jeg vurderer å overhale automatkassen(ZF4 HP22), bilen fungerer veldig bra ellers. Hvordan kan jeg vite at det er autkassen som trenger overhaling og hvilke alternativer har jeg . Kjøpe brukt, reise til sverige og få det gjord det der. Symptomer som jeg har oppdaget: motorkraften har blitt svakere og svakere, rykker ved girshift(mest når kalde), når autkassen først girer ned etter f.eks. motbakke girer den opp veldig raskt igjen (opp/ned flere4 ganger), da kjører jeg i Drive og E. Det virker som om at jeg mere motorkraft om jeg kjører i Drive og S, men da har jeg bare 3 gir (er dette riktig). Håper det er noen som har noen tips til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert på automatgearkasse, men kan vel si at jeg er ekspert på deffekt automatgearkasse ;) Det høres ikke ut som gerakassa sin skyld at du mister motorkraft, muligens konverteren. Det at kassa girer raskt opp igjen er vel heller ikke kassa sin skyld, den gjør jo ikke noe annet en det den får beskjed av styringsmodulen om. Hvis giringen er rask, presis og myk, så ville ikke jeg tro at den er utslitt. Sjekk andre ting først, men det med motorkraft kan være konverter. Har du sluring ved giring? Har du rusing av motor ved giring? Sjekk her for priser fra høggere i Norge http://www.bruktbildeler.com/2002/bilde ... s=Resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjører på S skal den bare gå på de 3 første girene, så det er ok. Noe annet S også gjør er å forandre gasspådraget ditt, det vil si at når du trør inn gasspedalen 1/4 må du trø den inn mer enn 1/2 for å få samme effekten på E. Ved full gass er effekten den samme uansett, men i E ligger altså effekten på siste halvdel av gasspedalen, ,mens på S ligger den på første halvdel. Det er ikke stor forskjell i aks om du gir halv gass eller full gass når du bruker S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket olje, er der nok ? hvis den er gammel burde du gjerne ha byttet den sammen med sil.

Har høyrt at du aldri skal skifte olje på automatkassa.. Er dette berre tull, eller er det alvorleg meint?

Det er helt nødvendig å skifte olje på automatkassene en gang i blandt!

Det er noe jeg selv har fått erfare, les: havari! Automatoljen skal ha en fin rødfarge, har den ikke det bør den byttes! Uansett er det lurt å skifte oljen etter ett gitt antall km!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på nyere aut.kasser at oljen skal vare evig, ikke den som står i E34.

Det er mange som likevel velger å bytte girolje på "evighetskassene", men det var en som ble fortalt på et verksted at mange fikk problemer etter at de hadde byttet oljen som ikke skulle byttes, om det er noe i dette aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsmodus hos meg så drar den til sperra i alle girene.. kan og styre giringa med gassen selv om den står i sportsmodus.. så den tar alle gira hos meg..

Trodde "S" Sto for standard !!

Når kassa er kald og du gjir gass og den hugger i ved giring. det er nornalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsmodus hos meg så drar den til sperra i alle girene.. kan og styre giringa med gassen selv om den står i sportsmodus.. så den tar alle gira hos meg..

Trodde "S" Sto for standard !!

Når kassa er kald og du gjir gass og den hugger i ved giring. det er nornalt.

S'en er for sport, hva ville poenget med E(økonomisk) vært hvis S sto for Standard? I S-modus så holder kassen min ihvertfall mye lengre på girene, trenger knapt røre gassen før den hopper ned et gir og gir på :twisted: Samt du må kjøre i 130+ før kassen engang tenker på å bruke 4.giret i sport.

Mener å ha lest noe om at Mercedes hadde noe lignende før, der S sto for standard da...

Og til trådstarter; jeg ville prøvd å byttet oljen på kassen, kan være for lite til at konverteren får skikkelig trykk i sakene, eventuelt at olja er så gammel at viskositeten er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er sikker , bare de 3 første girene i S og M.

Står i instruksjonsboken også. Jeg brukte ofte den knappen om jeg vilie bremse litt på motoren i nedoverbakke i stedet for å sette spaken i 3.

Høres jo ærlig talt litt mongo ut spør du meg. Da kan med andre ord ikke "ligge på vakt" på 4000rpm i 3. gir uten at den slenger inn 4, fordi man må ha den i E om man vil opp i 4., evt. drive og trykke på knappen når man ligger i akkurat slike hastigheter?

Interessant for meg dette her, siden jeg har slik kasse liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik oppfører min 5HP18 5 trinn med lockup seg.

I modus E: Girer mellom alle gir hvis spaken står i D + lockup i 5. gir ved fart over 90Km/t

I modus S: (Sport) Girer mellom alle gir hvis spaken står i D, men jeg husker ikke hvor stor fart jeg måtte ha før 5. gir slo inn, brydde meg ikke så mye om det da farten nærmet seg 220Km/t

I modus *: (Winter, eldre biler har M = manuell) Bilen girer mellom alle gir utenom 1. gir hvis spaken står i D, hvis spaken settes i noe annet en D så girer man helt manuelt. Her kommer også lockup inn ved fart over 90Km/t

Sånn er det på min 1992 525ia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...