Hylland Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Ja jeg er sikker , bare de 3 første girene i S og M. Står i instruksjonsboken også. Jeg brukte ofte den knappen om jeg vilie bremse litt på motoren i nedoverbakke i stedet for å sette spaken i 3. Høres jo ærlig talt litt mongo ut spør du meg. Da kan med andre ord ikke "ligge på vakt" på 4000rpm i 3. gir uten at den slenger inn 4, fordi man må ha den i E om man vil opp i 4., evt. drive og trykke på knappen når man ligger i akkurat slike hastigheter? Interessant for meg dette her, siden jeg har slik kasse liggende.. Ka du meina med at man IKKE kan "ligge på vakt" i 4000rpm i 3.gir uten at den slenger inn 4., fordi man må ha E for at den girer opp i 4.. Synest det var litt motsigende! Eg har en E34 535ia.. Den bruke nok 4 gir på sportmodus og, men den gire jo ikkje opp til neste gir før ein kjeme opp på rødt turtall, så ein får vel ikkje brukt 4.gir so ofta i sportsmodus her i Norge... Men når eg kom til ca 210 km/t då gira den opp til 4.gir... Det seie jo seg sjølv at den må bruka alle gira på girkassen når ein har den i sportsmodus... Ein kan jo ikkje ligga på turtallsperra i 210km/t i 3.gir fordi den ikkje vil opp i 4.gir... Stod "S" på dashbordet når eg hadde 240km/t.... Så for meg høyres det litt "mongo" ut at den ikkje bruke 4 gir.. Det kan ikkje stemma... Men kor mange gir er det på girkassen min??? Er det 4? Kan det stemme?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Og kor hadde du 240 km/t Roar? Lærdalstunellen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Hadde ikkje meir enn 230km/t i Lærdalstunnellen... Var nok min eigen tunnell eg hadde 240km/t i... Gudvangatunnellen... Men er "hoppa" det så fælt at då tørte eg faktisk ikkje meir ska eg væra ærlig... var jo nesten på toppen til å væra redd!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 18, 2005 Share Skrevet November 18, 2005 Ka du meina med at man IKKE kan "ligge på vakt" i 4000rpm i 3.gir uten at den slenger inn 4., fordi man må ha E for at den girer opp i 4.. Synest det var litt motsigende! Formulerte meg nok litt dårlig! Mente at om man ligger høyt på turtallet på 3. gir med kassa i S, for å være klar til å gi på litt, f.eks. under aks på autobahn, og så drar til sperra, så må man trykke på knappen før den girer til 4.?! Var det jeg syntes var merkelig.. for om man da vil at den skal bruke 4. gir også, så må man jo sette kassa i E, og prøver man da å ligge på høyt turtall i 3. vil den jo bare gire opp.. Så for meg høyres det litt "mongo" ut at den ikkje bruke 4 gir.. Det kan ikkje stemma... Men kor mange gir er det på girkassen min??? Er det 4? Kan det stemme?? Nettopp. Det kan ikke stemme. Da måtte man jo lagt den i E for å nå toppfart. Rimelig ulogisk! Du har sikkert 4HP22, og derfor 4 gir ja.. trist.. for jeg har samme kassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 19, 2005 Share Skrevet November 19, 2005 Hadde ikkje meir enn 230km/t i Lærdalstunnellen...Var nok min eigen tunnell eg hadde 240km/t i... Gudvangatunnellen... Men er "hoppa" det så fælt at då tørte eg faktisk ikkje meir ska eg væra ærlig... var jo nesten på toppen til å væra redd!!! Eg var redd når du kjøyrte bilen min i 220km/t og snakka i tlf samtidig... dao var eg redd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 19, 2005 Share Skrevet November 19, 2005 Ka du meina med at man IKKE kan "ligge på vakt" i 4000rpm i 3.gir uten at den slenger inn 4., fordi man må ha E for at den girer opp i 4.. Synest det var litt motsigende! Formulerte meg nok litt dårlig! Mente at om man ligger høyt på turtallet på 3. gir med kassa i S, for å være klar til å gi på litt, f.eks. under aks på autobahn, og så drar til sperra, så må man trykke på knappen før den girer til 4.?! Var det jeg syntes var merkelig.. for om man da vil at den skal bruke 4. gir også, så må man jo sette kassa i E, og prøver man da å ligge på høyt turtall i 3. vil den jo bare gire opp.. Så for meg høyres det litt "mongo" ut at den ikkje bruke 4 gir.. Det kan ikkje stemma... Men kor mange gir er det på girkassen min??? Er det 4? Kan det stemme?? Nettopp. Det kan ikke stemme. Da måtte man jo lagt den i E for å nå toppfart. Rimelig ulogisk! Du har sikkert 4HP22, og derfor 4 gir ja.. trist.. for jeg har samme kassen. Ja, men det stemmer ikkje som sagt... Eg måtte ikkje trykka den over til E for å få den opp i 240, og den kobla ikkje øve direkte heller... Nei, det er nok eg og du som har rett Gunnar... kjip girkasse. kunne godt hatt 5 gir, så hadde den brukt litt mindre drivstoff.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 19, 2005 Share Skrevet November 19, 2005 Hadde ikkje meir enn 230km/t i Lærdalstunnellen...Var nok min eigen tunnell eg hadde 240km/t i... Gudvangatunnellen... Men er "hoppa" det så fælt at då tørte eg faktisk ikkje meir ska eg væra ærlig... var jo nesten på toppen til å væra redd!!! Eg var redd når du kjøyrte bilen min i 220km/t og snakka i tlf samtidig... dao var eg redd! Ja, men du Are er ei lita pyse du... Det som er feilen med deg er at du ikkje har tillit til gode venne! Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 20, 2005 Share Skrevet November 20, 2005 Dere blander sammen flere kasser her nå. Det er her snakk om ZF4 hp22. S er beregnet på tøff kjøring på svingete veier, da har man ikke bruk for 4 gir, og man vil ikke at den skal gire opp til 4 fordi den da vil gire ned igjenn når du gir litt på ut av svingen. Det står også i boken at den bare går på de tre første girene i S og M. Det ville vært en stor ulempe om den hadde brukt alle 4. Kommer man til en lang rettstrekke kan man bruke knappen for å legge inn 4, for så å skyve knappen frem når man nærmer seg neste sving. Det er ganske sportslig å kjøre slik, men forbruket er ganske heftig. Hylland: Les inst. boken din angående girkasse om du har. Min 535 gikk bare vel 180 på 3 gir, så enten har vi forskjellig utveksling, eller mer sannsynlig du har veldig galt speedometer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå