bimmerdude Skrevet November 22, 2005 Skrevet November 22, 2005 Men hvis du blokker en "range" med ip adresser så risikerer du også å stenge andre ute. Så ville du gjort det? Og som en annen her sa hvis han har dymamisk IP adresse så kan det godt hende at en annen person har IP adressen hans nå. Testet med UPC i stad og der fikk vi også ny IP adresse ved rebooting av modemet. Så stemmer ikke helt det Kjetil Somme sa. Uansett kan han sette seg på ett annet nettverk og opprette en ny bruker og fortsette og svindle folk.
Steffan C Skrevet November 23, 2005 Skrevet November 23, 2005 MEN... Har fått forespørsel på PM fra en av de som har blitt lurt om vi ikke kan holde diskusjonen IP-fri, og jeg er enig. Jeg tenkte på å skille det ut, men det ble bare et salig rot fordi mange har svart på forskjellige ting i samme innlegg, så det hadde blitt en helt surrete tråd.
Erik E30 Einum Skrevet November 23, 2005 Skrevet November 23, 2005 Testet med UPC i stad og der fikk vi også ny IP adresse ved rebooting av modemet. Jeg er ikke ute etter å kaste bensin på bålet, jeg vil bare komme med et eksempel: Jeg har vært medlem her i litt over 2 år, og har passert 2.000 innlegg og vel så det, i hele den perioden har jeg hatt bredbånd hjemme. Fra jeg ble medlem og inntil nylig hadde jeg såkalt radioaksess, men har nå konvertert til ADSL. I den perioden har jeg postet fra 9 forskjellige IP-adresser. De aller fleste meldingene har jeg postet hjemmefra, mens noen har skjedd fra jobb (2 forskjellige i den perioden) eller fra LAN-tilstelninger. Det er også mulig jeg har logget på bmwguiden.no/bimmers.no fra andre steder. 5 av de 9 IP-adressene tilhører min egen ISP, så i løpet av vel 2 år har jeg byttet IP maksimalt 4 ganger. Muligens mindre, da én av IP-adressene tilhørende min ISP har kun 20 innlegg, dette har sannsynligvis vært fra et annet sted enn hjemmefra. De 2 jobbene jeg kan tenkes å ha postet fra har også nettilkobling via samme ISP som jeg bruker, og den ene har et stort internt nettverk, den andre et meget enkelt internt nettverk. Hva slags IP-range disse har vet jeg rett og slett ikke. Som en motpol til få meldinger fra samme IP så har en av de andre IP-adressene nesten 1.200 innlegg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger radioaksess-/ADSL-modemet har blitt restartet i denne perioden, men det er langt flere enn 4 ganger. Det er som sagt ikke meningen å få diskusjonen til å blusse opp igjen, men for å komme med et konkret eksempel på at det slett ikke er uvanlig å beholde en og samme IP-adresse over en lengre periode.
Nygaard Skrevet November 23, 2005 Skrevet November 23, 2005 hmm... kanskje ipe diskusjon passer bedre en annen plass? anyways hvordan går det med saken? har politiet kommet noen vei?
Scirre Skrevet November 23, 2005 Skrevet November 23, 2005 Hmm har kontaktet politiet og fått anmeldt fyr'n ja. Får håpe han tar kontakt igjen etter han har vært i avhør.
Oxyopia Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Ettersom det har vert en del svindel i det siste, tok jeg kontakt med Posten Norge ang dette... (Har redigert bort navnet mitt) Brukte kontaktskjema på posten.no: Har vert aktiv på flere forum på nettet en stund, og vurdererå kjøpe noen deler av en/flere privatperson(er). I det siste har det vert en del hendelser med svindel, der personer har forhåndsbetalt til konto og ikke fått varene de har betalt for. Jeg vet at dere har oppkrav som mulighet, men en er kommet like langt dersom vedkommende en skal kjøpe noe av sender noe annet enn det jeg har betalt for. Lurte på om dere hadde en slags forsikring eller noen andre tjenester for å luke ut slike uærlige personer? Ikke minst har dette vert oppe i media også, med finn.no som handelsplass. Ref. til TV2 hjelper deg for et par måneder siden... Mvh "Oxyopia" Fikk dette som svar: Hei,Dessverre har vi ingen forsikring mot dette. Posten vet ikke hva kundene sender. Om innholdet stemmer med varen du har betalt for. Posten er bare transportør av varen. Men å betale en vare på forhånd vil vel aldri lønne seg. Lykke til. Med hilsen Posten Norge AS Mitt svar til dette: Hei igjen,Skjønner godt at dere bare er transportør av varer som kunder sender. Har en idè om dette med oppkrav og sikkerhet mot svindel.. En kunde ankommer posten for å hente en oppkravspakke, får som valg enten å betale ut pakken med en gang eller betale et gebyr for å kunne åpne pakken der. Dersom sistnevnte blir valgt, blir gebyr betalt og oppkravsbeløpet reservert enten ved kontant betaling eller ved kort. Pakken åpnes og dersom innholdet ikke stemmer med oppgitt informasjon av selger, blir beløpet returnert til kunden. Pakken blir pakket forsvarlig ned igjen og påklistret et merke som indikerer at pakken har vært åpnet, men kunden valgte å returnere. (Grunnen for retur blir skrevet på) . Retur-porto blir betalt av kunde som skal hente pakken. Ved å bruke denne løsningen vil kunden som skal hente pakken ha mindre sannsynlighet for å blir svindlet. Bedre å miste, la oss si 50.- i gebyr + returfrakt enn flere tusen kroner. Mvh "Oxyopia" Endelig svar: HeiVi takker for din henvendelse. Når det gjelder postoppkrav er dette en tjeneste som avsender benytter fordi han ikke vil at pakken skal utleveres før hele beløpet blir betalt og det foreligger ingen planer hos Posten om å endre denne tjenesten. Med hilsen Posten Norge AS Syns det var litt diffuse svar... edit: endret litt på "quotes"
Ettertenning Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 det synest jeg oxo. koffor kan vi ikkje bare få se inholdet i pakken før vi betaler, forstår ikkje problemet i hele tatt. menn menn, koffor gjøre det enkelt når det kan gjørest vanskelig?
SteffenK Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Hm, dette har aldri vært noe problem for meg. Jeg har flere ganger fått sett hva som er i pakken før jeg betaler den ut. Dette er vel og merke ett lokalt postkontor, og jeg kjenner de som jobber der. Men jeg trodde dette var lov jeg.. Jeg har iallefall alltid sjekket hvis jeg kjøper ting av privatpersoner..
Erik E30 Einum Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Ved ett tilfelle har jeg sjekket innholdet ifm. kjøp fra privatperson, og det var FØR jeg betalte. Dette var på Post i butikk. Jeg kjenner de aller fleste som jobber der da, siden det er min faste butikk. Jeg bor faktisk i samme bygning.
ChrZZ Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Hmm... så vidt jeg har skjønt (ihvertfall Post i butikk), så bryter disse da med reglene til Posten. Vi har --IKKE-- lov til at folk kan åpne før betaling.
Erik E30 Einum Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Det er mulig reglene er endret siden den gang, eller at vedkommende ikke kunne reglene. Alternativt at siden dette er på en liten plass, hvor jeg kjenner betjeneingen så godt, så lot de meg gjøre det allikevel. PS! Dette er noen år siden, så det er mulig jeg betalte og så åpnet på disken, med beskjed om at dersom pakken ikke inneholdt den mobiltelefonen jeg hadde kjøpt så skulle pakken returneres og betalingen kanselleres. Men jeg er rimelig sikker på at jeg åpnet før jeg dro kort.
ChrZZ Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Har man først dratt kortet hos oss, så er det helt utenfor vår rekkevidde. Ingen kanselering elns da. Vi kan faktisk ikke gjøre -noe-
Erik E30 Einum Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Da var det nok -før- jeg dro kortet at jeg åpnet pakken for å sjekke innholdet.
336mik Skrevet November 24, 2005 Skrevet November 24, 2005 Egentlig en jævlig dårlig løsning posten har på dette her.Skulle hatt en liten revulusjon innenfor postverket virker det som.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå