Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 231
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Store ord og lite handling her ja...

Kan ikke dere som sier dere skal besøke han, gjøre det da og brekke alle beina i kroppen hans.

Så slipper vi mer tull fra han... :D

Skrevet
Med tids mellomrom så skiftes ut IP adressen du er tildelt av ISP'en. Er det vanskelig å forstå? :? Men mulig det er DHCP det også. Kanskje jeg sa litt feil der.

Ja, nettopp. Så feil du kan få det.

Ikke for å dra opp en gammel OT diskusjon....eller, jo for å dra opp en gammel OT diskusjon :-)

Du som har jobbet med diverse ISPer vet vel at enkelte(deriblant Telenor) bruker piont-to-point over Ethernet(PPPoE). Såvidt meg bekjent brukes ikke DHCP på klientsiden ved PPPoE. NGT sine routere kjører jo ATM på linken ut - er heller ikke 100% på at termineringspunktet på den linken kjører DHCP for å få IP. Så å si at det kun er DHCP som brukes fra router til ISP synes jeg er litt feil.

Ellers synes jeg det var litt vel hissig stemning i denne diskusjonen :-)

Skrevet

De fleste diskusjonene bimmerdude er med i er av den hissige sorten.

Men om du mener det ikke brukes DHCP, hva kalles det da? Det er jo dynamisk tildeling av adresser - ikke statisk!

Skrevet
De fleste diskusjonene bimmerdude er med i er av den hissige sorten.

Men om du mener det ikke brukes DHCP, hva kalles det da? Det er jo dynamisk tildeling av adresser - ikke statisk!

PPPoE bruker fra klientsiden ikke DHCP for å få addresse. En setter opp en point-to-point forbindelse(gjerne kryptert) ved hjelp av forskjellige layer2 discovery protokoller for PPP og får vite på far-end IPen gjennom disse. AFAIK vil en bruke IP addressen fra andre siden av linken. Men PPP er ikke noe jeg har vært mye borti så jeg innehar ikke noen ekspertise på dette :-)

Uansett så er dette jo et typisk irritasjonsmoment i Telenor situasjonen da en vanligvis bare får sette opp èn slik tunnel(slik var det iallfall da jeg brukte dem), og om en vil ha flere bokser på nett må en selv sette opp en IP<->PPPoE router(gjerne med DHCP på IP sida ;-) ). De fleste COTS firewall/router/aksesspunkt bokser støtter heldigvis dette, men det gir ekstra arbeid for kunden. Og for folk som ikke setter dette opp er det irriterende å måtte "logge seg på" når en skal på nett. Og selv om PPP/PPPoE er veldefinerte standarder så er jo DHCP langt mer utbredt på "LAN" siden som dette på en måte blir. En vil også bli sittende med en maskin som faktisk innehar den globale adressen og derfor er mer sårbar en NATtede bokser bak en firewall.

Hva angår NGT og deres bruk av ATM ut så tror jeg faktisk de også bruker en form for PPP over ATM linken så det blir vel noe av det samme, MEN de gir deg en router som gjør at du kan konfigurere lokale bokser ved DHCP.

NGT suger på service, men de skal ha cred for at de lar en konfigurere opp ting som en vil - får gjøre hva en vil med routeren. Å sette opp portforwarding på NGT routeren er jo ikke noe problem - hverken rent teknisk eller politisk... Jeg har hatt andre ISPer som har blokkert innkomende TCP 80,21 etc. for "å forhindre at brukere setter opp servere" som kundebehandleren jeg snakket med sa. Kom ikke på tale å få åpnet opp(dette var det som den gang het UPC).

Bottom line er at jeg tror mange ISPer(iallfal de jeg har vært borti), ikke bruker DHCP for å assigne den globalt routbare IPen du får til routeren. Innad på ditt privatnett brukes jo derimot alltid(finnes også her noen sære unntak som BOOTP og rendevouz m.fl.) DHCP for autoconfig av IPv4.

Men dette blir jo veeeeeldig OT nå :-)

Skrevet

å fy faen nå begynte jeg å lure når jeg leste første innlegget i denne tråden..

jeg heter jo morten moe johansen..

må si jeg ble litt engstelig for at kobar var særiøst ute etter å ødelegge alt for meg her på forumet ved å kalle meg svindler osv. eller om det var noen som kunne ha oppgitt mitt navn ved en dårlig handel bare på dritt.

forhåpentligvis er det ikke meg han mener :(

Skrevet
:lol: ta det med ro mOMOe... ser at du kommer fra skien.. han fyren her kommer fra Harstad, han skal i retten den 12 desember, så tror nok ikke det er deg det er snakk om:lol:
  • 3 weeks later...
Skrevet
:lol: ta det med ro mOMOe... ser at du kommer fra skien.. han fyren her kommer fra Harstad, han skal i retten den 12 desember, så tror nok ikke det er deg det er snakk om:lol:

og hvordan gikk det?:P

Skrevet
PPPoE bruker fra klientsiden ikke DHCP for å få addresse. En setter opp en point-to-point forbindelse(gjerne kryptert) ved hjelp av forskjellige layer2 discovery protokoller for PPP og får vite på far-end IPen gjennom disse. AFAIK vil en bruke IP addressen fra andre siden av linken.

DHCP eller ei, kan vi være enige om at det er snakk om dynamisk tildeling av adresser? Nøyaktig hvilken protokoll som brukes for tildelningen, eller om det handler om ferdig konfigurerte porter hvor man får en "tilfeldig" port for hver gang man kobler seg opp, så betyr vel alt det nærmest sagt null i denne sammenheng?

Neste gang skal jeg passe på å skrive DTAIP-AO/EP (Dynamisk Tildelning Av IP-Adresser Og/Eller Porter) slik at vi slipper dette igjen.. ;)

Skrevet

Er der ingen som bor i eller nær Harstad her som kan f.eks. "snakke" litt hardt med denne fyren for å få ham til å ordne opp "frivilligt"??

Der er også noe som kalles inkasso selskaper som elsker sånne saker, da de tjener grovt på å forfølge slike personer.

Deres motto er:

Vent lengst mulig med å betale, dess mer tjener vi!!

Skrevet
PPPoE bruker fra klientsiden ikke DHCP for å få addresse. En setter opp en point-to-point forbindelse(gjerne kryptert) ved hjelp av forskjellige layer2 discovery protokoller for PPP og får vite på far-end IPen gjennom disse. AFAIK vil en bruke IP addressen fra andre siden av linken.

DHCP eller ei, kan vi være enige om at det er snakk om dynamisk tildeling av adresser? Nøyaktig hvilken protokoll som brukes for tildelningen, eller om det handler om ferdig konfigurerte porter hvor man får en "tilfeldig" port for hver gang man kobler seg opp, så betyr vel alt det nærmest sagt null i denne sammenheng?

Neste gang skal jeg passe på å skrive DTAIP-AO/EP (Dynamisk Tildelning Av IP-Adresser Og/Eller Porter) slik at vi slipper dette igjen.. ;)

Du spurte, jeg svarte :-)

Men dette er jo ikke noe dataforum så det ble kanskje litt voldsomt OT da. DTAIP-AO/EP høres jo bra ut ;-)

Skrevet

jeg har også forklart meg over telefon tirsdag den 12 desember rett før kl.12 på førmiddagen... var nok litt shaky i stemmen da ja, mn gud jeg ønsker han for en straff som passer til oppførselen hans!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...