BalleKnalle Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Markedsføringen av BMW 5-serien slaktes i NRK-programmet ”Verdibørsen”. Professor Per A. Løchen mener hans studier viser at bilen er den som er involvert i flest trafikkulykker og mener markedsføringen er uetisk. Samferdselsministeren støtter arbeidet med at markedsføring av biler bør ha mindre fokus på fart og bilen som leketøy, og mer på sikkerhet. Norges største BMW-forhandler mener det er motorjournalistene som er viktigste årsaken til at fokus for mange biler er fart og spenning. NRKs radioprogram ”Verdibørsen” har satt fokus på markedsføring av raske biler. De har fått professor Per A. Løchen til å legge fram sitt arbeide der han har sett på trafikkulykker, skadde i trafikken mot bilene de kjører. Og Løchen hevder at en bilmodell som BMW 5-serien er overrepresentert, og mener noe av årsaken er markedsføringen av bilen. Han mener at bilbransjen bør endre sin reklame og sette større fokus på andre ting enn fart og spenning. Adm. direktør i Stenshagen Bil, Glenn Stensholm mener årsaken til at enkelte biler har en fartspreget profil er at motorjournalister er alt for opptatt av fart og prestasjoner. Han mener de som skriver om biler for ofte setter fokus på bilenes HK, fart og andre data. Han mener det påvirker brukerne. Samferdselsministeren ser behov for at det etableres et forum som ser på dette med markedsføring av biler. Hun vil ha et åpent blikk for reklame og annen markedsføring og mener at dette må bilbransjen ta meget alvorlig. Hun mener at markedskampanjer der fart og spenning er i fokus, stemmer dårlig med myndighetens trafikksikkerhetsarbeid og målet om null trafikkulykker. Det støtter heller ikke arbeidet med at trafikksikkerhet skal inn i undervisningen på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 1: Kvinnfolk og bil (samferdselsesministeren ja) 2: 5-serien er vel ikke overrepresentert i trafikkulykker? (at 3-serien er det kan jeg tro på, men...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Herregud. For dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vid@r Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Og Løchen hevder at en bilmodell som BMW 5-serien er overrepresentert, og mener noe av årsaken er markedsføringen av bilen. Han mener at bilbransjen bør endre sin reklame og sette større fokus på andre ting enn fart og spenning. Hva er det for en påstand. Tror han virkelig så lite om oss BMW-førere? Bortskyving av ansvar kalles sånt... Jeg nekter å tro at BMWs 5-serie er overrepresentert i ulykker. ...dette må bilbransjen ta meget alvorlig. Hun mener at markedskampanjer der fart og spenning er i fokus, stemmer dårlig med myndighetens trafikksikkerhetsarbeid og målet om null trafikkulykker. Null trafikkulykker kommer aldri til å skje. Det beviser hvor virkelighetsfjern samferdselsministeren er. Når ble det ulovlig for politikere å komme med realistiske mål? Dessuten er det vel lovlig markedsføring? BMW sin nisje er Freude am Fahren, dynamisk kjøreopplevelse og sportlighet... Det gjør at bilen appellerer til den kundegruppen. Hvis BMW begynner å profilere seg som f.eks Volvo, med sikkerhet osv, da mister de den kundegruppen. Men det er vel perfekt for sosialistene, da kan de hjerteløse, kjedelige, generelle(mener da kundegruppe) og billige kinesiske bilene overta markedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Er det mulig?!? Hvis den nye samferdselsministeren skal begynne å lage reglement for hvordan man kan reklamere for biler har hun sannelig ikke mye å ta seg til! Faans politikerjævler! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Denne professoren legger ikke frem noen tall eller statistikker. Var det ikke Citroen som var skyld i flest ulykker da? Bør man forby eller skattelegge disse bilene mer også da? At en bil skal straffes for at den har gode kjøreegenskaper og gir gode tilbakemeldinger til føreren om hvordan underlaget er slik at føreren kan ta de riktige valgene for å ferdes på en tryggest mulig måte, er det farlig? At folk utnytter de flotte kjøreegenskapene til å øke hastigheten er jo forståelig, men man kjører ikke uforsvarlig fort. Som en digresjon kan jeg nevne at jeg i dag kjørte rundt i moderns Mistubishi Carisma. Jeg fikk lyst til å se hvordan bilen var under press og ga gass i et svingete parti. Da jeg syntes det var på grensen for hva som var forsvarlig kikket jeg på speedometeret, det var 10 km/t over fartsgrensen. Men 330'n hadde jeg vel hatt 30-40 km/t over fartsgrensen. Jeg har større respekt for at folk skal avpasse farten etter forholdene enn at noen gjengrodde byråkrater skal bestemme hva som er maks hastighet utifra hva kommunistbrakkene deres tåler av fart! Og til samferdselsministeren: Velkommen til kapitalismen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Ja, nå skal vel dette bli den nye samfredselsministerens fane sak . Hvordan greide du og poste med tidspunkt 13:13 når klokkene mine nå viser 12:44??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigklep Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Ja, nå skal vel dette bli den nye samfredselsministerens fane sak . Hvordan greide du og poste med tidspunkt 13:13 når klokkene mine nå viser 12:44??? Ja det var merkelig. Hvordan er det mulig? EDIT: Prøve å stille klokka men det funka ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Ja, nå skal vel dette bli den nye samfredselsministerens fane sak . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Hei Kjetil & sigklep. Skjønner ingen ting av dette jeg heller. Dette har skjedd for meg en gang tidligere her inne. Nå har jeg prøvd i en time å svare på div. tråder her uten å lykkes. Tror det samme skjedde med BalleKnalle i denne tråden. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=13420 Klokka var ikke 12.56 når han posta sitt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Hehe. Det har nok med en server-reboot å gjøre. Har ikke stilt om fra sommertid i bios, så når den kom opp henter systemet klslett fra biosen, og er altså derfor en time for rask, men tiden synces jevnlig mot NTP-servere på nettet, slik at den ble riktig relativt kort tid etter at serveren var oppe igjen. Men for dere som klarte å legge inn innlegg i mellomtiden så ble de altså en time feil. Får dra en hwclock --systohc senere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Godt at du har fagfolk som passer på da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 selvfølgelig markedsføres BMW som Biler som kan kjøre fort etc. det er jo det som er cluet med BMW... Om FØREREN av bilen er kapabel er en annen ting. men om føreren ikke er kapabel til å tilpasse farten etter forholdene (i.e. 80 i en dårlig dosert sving etc.) så spiller det vel ikke så stor rolle hva slags bil man kjører. høres veldig rart ut at 5-serien er innblandet i så mange ulykker... det er jo ikke så jævla mange 5-serier ute i Norge i alle fall.... 3-serie kanskje.. som noen nevnte .. men det er da heller ikke så mange 3-serier som det er Toyota osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Om FØREREN av bilen er kapabel er en annen ting. men om føreren ikke er kapabel til å tilpasse farten etter forholdene (i.e. 80 i en dårlig dosert sving etc.) så spiller det vel ikke så stor rolle hva slags bil man kjører. Har du prøvd å kjøre fort med en gammel Ford Transit eller Suzuki SJ410/413 eller? Det er faktisk forskjell på hva ulike biler klarer gjennom en kurve! Det kommer an på dekk, understell og tyngdepunkt bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 22, 2005 Share Skrevet November 22, 2005 Om du virkelig vil kjøre fort, kan du gjøre det med stort sett alle biler i hele verden.... men jeg ser poenget ditt... helt klart... det frister ikke like mye å presse en kassebil som med en ..tja.. 320ci med manuell og 170 hk/lavprofil-dekk... Poenget mitt er at det er hos føreren ansvaret ligger... jeg syns det er greit å ha reklamer for sprit og røyk også, for jeg har så mye selvbeherskelse at jeg klarer å ikke Kjøre/røyke/drikke meg død.... De aller fleste har jo det... man sitter med valget... derfor blir det veldig Politistat å overvåke slike ting..etter min mening .. Blir litt for mye "barnehage" .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå