336mik Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 Hvis skuffa skal stå horisontalt,så fungerer den jo som en 30-40mm tykk kniv,og den er vel heller ikke noe særlig å få i trynet på bilen heller.
Gunnar Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 Stakkers folk! Ser mange farlige stillinger av skuffer og gafler daglig. Har man traktor så heiser man den over personbilhøyde, en uskreven regel. Blinklys, som i 80% av tilfellene ikke virker på arbeidsmaskiner er rene dødsfeller. For ikke å glemme at traktorer og slikt er utrolig dårlige med lysbruk. Som oftest kjører de helt mørke. Helt sinnsykt. Er faktisk ikke så mange dagene siden jeg holdt på å kjøre rett i en traktor bakfra - kom jo der i 80+ og der lå det en traktor i 30 i halvskumringen. Sinnsykt skummelt, spesielt om man får bil/lys mot. En annen sak er jo at disse skapningene ofte flyttes lange distanser i lav hastighet.. kan ikke tenke meg noe mer søvndyssende enn å kjøre 30km/t i det bråket.
Raven Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109858Litt kjedelig sak dette... Dette er en ekstremt tragisk sak. Ikke bare for de 3 som ble rammet, men også for resten av familien og vennenne demmes. Syns ikke at sånne ting bør postes inne på forumet. Tenk litt på de pårørende. Tror ikke de ønsker å lese om dette på alle nettets sider.. Selv om det desverre ikke er til å unngå. må si meg ening med deg der. Er kanskje ikke noe poeng og poste alle ulykkene som skjer samme hvor tragisk det er.... med det sagt har jeg selvfølgelig den dypeste medfølelse for dem det måtte gjelde.
Gunnar Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 Å gjøre ulykker kjent kan nok virke prevantivt.. Ellers er jeg enig i at det ikke har så stor hensikt, men jeg og moderatorene kan ikke bruke hele dagen på å passe på at alt som postes her inne er moralsk riktig og forsvarlig. Folk må bruke vett selv.
Hakon Skrevet November 25, 2005 Forfatter Skrevet November 25, 2005 ser ikke noe galt i å diskutere slike ting...
marius paulsen Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 syns faktisk ikke sånne kjøretøy skulle få kjørt på veien jeg. Hvis de skal steder så får de stå bak på en lastebil eller lignende. Tror ikke akkurat de har så veldig gode kjøre egenskaper. sorry at jeg sier det men er du helt tom imellom ørene eller! uten anlegsmaskiner stopper norge opp,hadde ikke vi fått kjøre maskiner dær det er nødvendig så hadde vi måtte klare oss uten kloakk,vann,veier,hus,brøyting,strøing og et utall av andre ting som vi vedlikeholder og bygger! er ikke ofte at noen blir drept ved bruk av slikt utstyr! du har tydeligvis ikke kjørt mye maskiner hører jeg,hjulastere har helt fine kjøreegenskaper i di hastigheter som dem er konstruert for!
marius paulsen Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 Jeg tror faktisk skufflen skal være horisontal ved kjøring på vei for å unngå overkjøring, men det er litt lenge siden jeg lærte noe om dette så det kan hende jeg tar feil. Utrolig tragisk er det uansett... Tror sjåføren av hjullasteren er litt på slitern også... skuffen holder man ca 10-15cm over veibanen slik at sjansen for at noe kommer under er liten og slik at toppen av skuffen ikke sjuler frontlys!
oddis Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 På traktorer er kjøreegenskapene fraværende, borsett fra lillefingerservo, på de litt nyere. Jeg kjører traktor en god del i visse deler av året, da kornet skal innhøstes. Har man en stor henger bak (som ofte er 1 m bredere enn traktoren) har man ikke SJANS i havet til å se om det er noen form for bil bak. Ser du lysskimt er det umulig å bedømme om de kommer fra 1 km eller fra 10m, fordi du kun ser noe i sidespeilene. Det er også veldig vanskelig å holde stø kurs med en traktor, tross den lave farten, pga av all vibrasjonene (så godt som null fjæring). VELDIG lett sjene ut i veibanen. Farlig lett. Det med lysbruk som nevnt er veldig farlig ja. Vi har vært pedaniske med å ha alt i orden på våre redskaper, men storbøndene her rundt, som har masse utstyr og mindre tid til vedlikehold er lys et fremmedord. Så i fjord stod jeg å fiksa alt av elektronikk å lys på 3 hengere for naboen. Å det eneste som fungerte der var at ledningene ledet strøm !! LIVSFARLIG! Nå er det gudsjelov påbudt med gul varsellampe på nye traktorer.
marius paulsen Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 På traktorer er kjøreegenskapene fraværende, borsett fra lillefingerservo, på de litt nyere. Jeg kjører traktor en god del i visse deler av året, da kornet skal innhøstes. Har man en stor henger bak (som ofte er 1 m bredere enn traktoren) har man ikke SJANS i havet til å se om det er noen form for bil bak. Ser du lysskimt er det umulig å bedømme om de kommer fra 1 km eller fra 10m, fordi du kun ser noe i sidespeilene. Det er også veldig vanskelig å holde stø kurs med en traktor, tross den lave farten, pga av all vibrasjonene (så godt som null fjæring). VELDIG lett sjene ut i veibanen. Farlig lett.Det med lysbruk som nevnt er veldig farlig ja. Vi har vært pedaniske med å ha alt i orden på våre redskaper, men storbøndene her rundt, som har masse utstyr og mindre tid til vedlikehold er lys et fremmedord. Så i fjord stod jeg å fiksa alt av elektronikk å lys på 3 hengere for naboen. Å det eneste som fungerte der var at ledningene ledet strøm !! LIVSFARLIG! Nå er det gudsjelov påbudt med gul varsellampe på nye traktorer. vet ikke vilken traktor dere har men tror dere må se dere om etter ny! vi kjøpte ny traktor i fjor en new holland,den har fjæring på framaksel,hytte og luftsete og i de hastigheter den er bygd for så har den meget gode kjøreegenskaper! for å sitere hva pauls1 som er bruker hær inne sa da vi kjøpte ny traktor;nå kan jeg jo bare selge bilen,er jo mye bedre å kjøre traktor!!! har du henger som er så bred som du beskriver så kjører du ulovelig! når vi kjører spesialtransporter(lastebil) med en sånn bredde eller extem vekt så må man ha dispansasjon fra vegvesnet,følgebiler forran og bak og ofte poletieskorte! gulvarsellampe skal man bruke minst mulig vist du ikke er over 2,5 meter bred eller er til fare for andre!
Gunnar Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 vet ikke vilken traktor dere har men tror dere må se dere om etter ny! Hva i ALLE dager har det med saken å gjøre?! Det er et ubestridt faktum at de fleste litt eldre traktorer er elendige i fart, og hvor mange finnes det ikke av de som er av den typen? Det er jo relativt nylig det har kommet fjæring og full pakke. Vi bor ikke på gård, men har en traktor her som vi bruker til snøfresing om vinteren. Den er livsfarlig i 4 og 5. gir, vingler frem og tilbake, må ratte som en gal.. og allikevel er alt som mangler for å få den lovlig på veien at vi fikser papirene og sender de inn. Skal alle som har slike traktorer bytte de ut kan jo du betale for det.. en god traktor koster ikke få hundretusener.
Pauls1 Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 hvis traktoren vingler som du beskriver, har den vell ikke fått det vedlikeholdet den trenger. kan ikke bare skylde på at traktoren er gammel. har en 82(?)mod mb-trac på jobben (mercedes traktor ) den traktoren gjør over 60km\t men er ikke plaget med dårlige kjøreegenskaper nettop pga at den stort sett har fått det vedlikeholdet den trenger..
Toro Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 ser ikke noe galt i å diskutere slike ting... Da tenker du ikke mye på de pårørende heller. Hva hadde du følt hvis det hadde vært dine foreldre, og det stod et oppslag om dem overalt? Jeg tror ikke det hadde vært så koslig å se bilder og lese om det overalt. Media er en ting, men oss "vanlige" mennesker trenger da ikke legge ut bilder og tekst på et forum som dette!
oddis Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 På traktorer er kjøreegenskapene fraværende, borsett fra lillefingerservo, på de litt nyere. Jeg kjører traktor en god del i visse deler av året, da kornet skal innhøstes. Har man en stor henger bak (som ofte er 1 m bredere enn traktoren) har man ikke SJANS i havet til å se om det er noen form for bil bak. Ser du lysskimt er det umulig å bedømme om de kommer fra 1 km eller fra 10m, fordi du kun ser noe i sidespeilene. Det er også veldig vanskelig å holde stø kurs med en traktor, tross den lave farten, pga av all vibrasjonene (så godt som null fjæring). VELDIG lett sjene ut i veibanen. Farlig lett.Det med lysbruk som nevnt er veldig farlig ja. Vi har vært pedaniske med å ha alt i orden på våre redskaper, men storbøndene her rundt, som har masse utstyr og mindre tid til vedlikehold er lys et fremmedord. Så i fjord stod jeg å fiksa alt av elektronikk å lys på 3 hengere for naboen. Å det eneste som fungerte der var at ledningene ledet strøm !! LIVSFARLIG! Nå er det gudsjelov påbudt med gul varsellampe på nye traktorer. vet ikke vilken traktor dere har men tror dere må se dere om etter ny! vi kjøpte ny traktor i fjor en new holland,den har fjæring på framaksel,hytte og luftsete og i de hastigheter den er bygd for så har den meget gode kjøreegenskaper! for å sitere hva pauls1 som er bruker hær inne sa da vi kjøpte ny traktor;nå kan jeg jo bare selge bilen,er jo mye bedre å kjøre traktor!!! har du henger som er så bred som du beskriver så kjører du ulovelig! når vi kjører spesialtransporter(lastebil) med en sånn bredde eller extem vekt så må man ha dispansasjon fra vegvesnet,følgebiler forran og bak og ofte poletieskorte! gulvarsellampe skal man bruke minst mulig vist du ikke er over 2,5 meter bred eller er til fare for andre! Å hva kosta den da? Når man har 120 mål med åker så er det begrenset hvor gromt utstyr man kan tillate seg. Den aktuelle traktoren vi snakker om er en Massey Ferguson 375 med rundt 80-90hk. 89 mod. Virker som du lever i en litt annen verden enn det jeg gjør ihvertfall.. Naboen min kjøpte seg en splitter ny John Deere til over 1,4 mill, men så har han mange hundre mål... Treskeren hans kosta jo nesten 2 mill. Det må vel være lov å se en ting fra flere sider..
M3cabriolet Skrevet November 25, 2005 Skrevet November 25, 2005 syns faktisk ikke sånne kjøretøy skulle få kjørt på veien jeg. Hvis de skal steder så får de stå bak på en lastebil eller lignende. Tror ikke akkurat de har så veldig gode kjøre egenskaper. sorry at jeg sier det men er du helt tom imellom ørene eller! uten anlegsmaskiner stopper norge opp,hadde ikke vi fått kjøre maskiner dær det er nødvendig så hadde vi måtte klare oss uten kloakk,vann,veier,hus,brøyting,strøing og et utall av andre ting som vi vedlikeholder og bygger! er ikke ofte at noen blir drept ved bruk av slikt utstyr! du har tydeligvis ikke kjørt mye maskiner hører jeg,hjulastere har helt fine kjøreegenskaper i di hastigheter som dem er konstruert for! du er vel ikke annlegsmaskinfører?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå