Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt historier om folk som har blitt geleidet ut på ville veier av navigasjonssystemene sine. Det hadde heldigvis ikke skjedd meg enda, før i går..

Nedover Europa har det hatt skremmende god nøyaktighet og feilfrihet, men i går oppdaget vi altså den første feilen.

Skulle hente "vinterbil" i Vennesla utenfor Kristiansand. Da vi kom til Grimstad ville AutoRoute ha oss til å kjøre av E18 og kjøre til Vennesla via Birkeland. Det var 54km og skulle ta 50 minutter. Joda, svingte av og fulgte GPSen vi, med BMWen som har sånn ca. 5 cm bakkeklaring og piggfrie 16", og diff uten brems. Antar 40-45km var grus.

Vi skjønte egentlig relativt fort at dette ikke var vei av E18 eller riksveistandard, og etter litt gikk det over til grusvei. Etterhvert så veiene slik ut:

CIMG0997.jpg

CIMG0999.jpg

... og ja.. på det første bildet så gikk veien under en låvebro ...

Helt sinnsyke veier. Grus med snø og is på hele veien, og masse snø overalt. Det var det jo ikke før vi svingte av. Måtte ta fart for å komme opp et par bakker. Vi brukte 1 time og 40 minutter. Hjem igjen kjørte vi om Krsand, og gjett om det var både raskere og bedre..

Noen som vet hvor man rapporterer om slikt på AutoRoute sine kart?

Skrevet

Kjipt det der - har aldri hatt noen problemer med min.

Under hjelp knappen ligger det noen knapper.

"Autoroute om the web" mulig at du kan melde noe der - det er et forum der. Ellers er det en "tech support" knapp under "about microsoft autoroute" - mulig at du kan finne noe der.

Jeg tolker det du har skrevet som at du har satt på at du vil kjøre på riksveier og motorveier, og ikke korteste vei?

Skrevet

Jeg har en PDA med et kartprogram som heter X-Road.

Har bare prøvd den litt på en tur ned til Sandnes og kan ikke akkurat si at den var særlig tillitsvekkende. Fikk to ganger beskjed om å svinge av til høyre uten at det var noen vei å svinge av på. Displayet viste rett frem, men alikevel.. Det var også mye unødvendig masing om å holde til høyre eller venstre på steder dette ikke var et alternativ.

Tror jeg skal prøve å få tak i et bedre kartprogram til den og prøve igjen. Er det Tom Tom 5 som er tingen å ha?

Skrevet
Jeg tolker det du har skrevet som at du har satt på at du vil kjøre på riksveier og motorveier, og ikke korteste vei?

Den er helt standard satt opp, så jeg vet ikke. Men det er egentlig det samme synes jeg.. Det er jo tross alt knapt noe som kan kalles vei?! Over 4 mil med smal grusvei opp og ned syke bakker og inni gårdsrom og under låvebroer..?! Man må jo kunne forvente en viss veistandard selv om man tar korteste vei?

Bortsett fra dette har jeg kun gode erfaringer med navigasjon. Kjørte som sagt nedover Europa med det uten feil. Den eneste feilen var at hotellet vårt var plassert midt i veien på kartet. Ellers stemte alt. Men Norge er vel en større utfordring..

Skrevet
Tror jeg skal prøve å få tak i et bedre kartprogram til den og prøve igjen. Er det Tom Tom 5 som er tingen å ha?

TomTom fungerer greit nok, men det er slike feil i den også. Irriterende.

Skrevet

Navigasjonen i E60 (prof-navi) Fungerer veldig veldig godt i tyskland og Europa resten av Europa( med køvarsling og veiarbeid etc) .. fungerer _godt_ i norge ... men mye bedre i Tyskland ..

Skrevet
Skulle hente "vinterbil" i Vennesla utenfor Kristiansand. Da vi kom til Grimstad ville AutoRoute ha oss til å kjøre av E18 og kjøre til Vennesla via Birkeland. Det var 54km og skulle ta 50 minutter. Joda, svingte av og fulgte GPSen vi, med BMWen som har sånn ca. 5 cm bakkeklaring og piggfrie 16", og diff uten brems. Antar 40-45km var grus.

Vi skjønte egentlig relativt fort at dette ikke var vei av E18 eller riksveistandard, og etter litt gikk det over til grusvei.

Det skal i hvertfall eksistere en helt kurrant vei med riksveistandard mellom Lillesand og Birkeland. Så vidt jeg husker har jeg også kjørt på fin asfalt mellom Birkeland og Vennesla. Om dette er den kjappeste ruten målt i tid er jeg imidlertid ikke sikker på. :-k

Skrevet

Den er helt standard satt opp, så jeg vet ikke. Men det er egentlig det samme synes jeg.. Det er jo tross alt knapt noe som kan kalles vei?! Over 4 mil med smal grusvei opp og ned syke bakker og inni gårdsrom og under låvebroer..?! Man må jo kunne forvente en viss veistandard selv om man tar korteste vei?

Jeg er ikke så sikker på det. Standard oppsett er lik preferanse for alle typer vei og da velger den bare korteste rute..

Skrevet

Leide bil i Adenau i Tyskland i sommer. Den fortalte rett som det var at bilen var "off road". Så det finnes nok noen hull i systemet der nede også.

Skrevet
Jeg er ikke så sikker på det. Standard oppsett er lik preferanse for alle typer vei og da velger den bare korteste rute..

Mulig.. men grusveier? Hvem er det som vil kjøre frivillig på 4 mil grusvei når man kan kjøre på E18 og riksvei og komme frem mye kjappere? AutoRoute'n antok jo faktisk at man skal holde 60km/t i snitt på denne grusveien, så jeg tror neppe de er klar over at det er en svingete og smal grusvei.

Ellers gleder jeg meg til 2006'n er på nett, så jeg får testet den. Den har jo voice navi og pilkjøring og full pakke.. :)

Skrevet

Det var en seriøs drittside det der, men fant nå frem til slutt. Ser det er tyskspråklig utgave ja. Har funnet Streets & Trips 2006, men den er kun for USA. Prøvde å "lure" de europeiske kartene inn, men det gikk ikke. Må ha tak i AutoRoute 2006. Faktisk koster den ikke mer enn 600,- på Komplett, så lurer på å kjøpe den, men hadde vært greit å få testet voice-navigasjonen først. Se om den faktisk er noe å bruke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...